Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Barn, barndom och samhälle : svensk utbildningshistoria
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Geografiskt namn
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00002338cam 122006497a 4500
*001181500
*00520141202182857.0
*007
*008140711s2014 sw ||||e 001 0 swe c
*020 $a9789140678249
*035 $a(BOKR)9789140678249
*035 $a(SE-LIBR)16666585$x16666585
*035 $a(Burlöv)103456
*08204$a370.9485$223/swe
*084 $aEm:k$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aSandin, Bengt
*240
*24510$aBarn, barndom och samhälle :$bsvensk utbildningshistoria /$cBengt Sandin & Maria Sundkvist
*250 $a1. uppl.
*260 $aMalmö :$bGleerups,$c2014
*300 $a165 s.
*520
*592 $aClip2MM$b2014-12-03
*650 7$aUtbildning$xhistoria$2sao
*650 7$aSkolan$xhistoria$2sao
*650 7$aBarn$xsociala aspekter$xhistoria$2sao
*651 7$aSverige$2sao$0163435
*653 $aSverige
*653 $aSkolhistoria
*7001 $aSundkvist, Maria
*850 $aLoBj
*852 $cEm-c$xlo1501
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 7 1. Vad är svensk utbildningshistoria? 11 2. 1600-tal - Stormaktstid och skolväsende 23 3. 1700- och 1800-tal - Agrar utveckling, kapitalism och olika kunskapsbehov 37 4. 1900-talets första hälft - Skolan och det framväxande sociala arbetet 57 5. 1900-talet - Professioner, normalitet och sortering 67 6. Senare delen av 1900-talet - Enhetsskolan, demokrati och differentiering 81 7. Senare delen av 1900-talet - Grundskolan, jämställdhet, socialt ansvar och inkludering 93 8. Barndomens historia 105 9. Vad ska lärarna göra? 119 10. Kampen om framtiden 139 11. Avslutning 145 Referenser och förslag till mer läsning 149 Person- och sakregister 161 Bilaga 163 Bildförteckning 166