Hylla
Författare/Namn
Titel Förstå och använda tal : en handbok
Utgivning, förlag, etc. Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, Göteborg : 2008
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 244 s. + 1 CD-ROM + 1 bilaga
Anmärkning: Allmän CD och bilaga i ficka Även med tryckår: 3. tr., 2009 ; 4. tr., 2009
Anmärkning: Innehåll
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00005350cam 122013337a 4500
*001182389
*00520130108162052.0
*007
*008081104s2008 sw ||||e |000 0 swe c
*020 $a9789185143139
*035 $a(SE-LIBR)11209856$x11209856
*035 $a11209856
*08204$a372.7$222/swe
*084 $a97$2msc
*084 $aEabta$2kssb/8
*1001 $aMcIntosh, Alistair
*24510$aFörstå och använda tal :$ben handbok /$cAlistair McIntosh
*250 $a1. uppl.
*260 $aGöteborg :$bNationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet,$c2008
*300 $a244 s. +$e1 CD-ROM + 1 bilaga
*500 $aCD och bilaga i ficka
*500 $aÄven med tryckår: 3. tr., 2009 ; 4. tr., 2009
*5051 $as. 156-234: Test
*520
*592 $aClip2MM$b2015-01-07
*650 4$aMathematics education
*650 7$aMatematikundervisning$2sao$0153601
*650 0$aMathematics $xStudy and teaching
*653 $aTaluppfattning
*653 $amatematikundervisning
*6531 $aTeaching
*7001
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Förf. är verksam vid Tasmaniens universitet. Framställningen har anpassats för svenska förhållanden av Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) vid Göteborgs universitet. Förf. behandlar progressionen i undervisning om tal och räkning med betoning på taluppfattning. Kritiska punkter som man vet att många elever får problem med uppmärksammas särskilt samt följs av allmänna och detaljerade förslag för undervisningen
Förord Introduktion Förstå och använda tal 2 Syfte med handboken 2 Generella ståndpunkter 3 Beskrivning av materialets delar 4 Hur handboken kan användas 7 Lärarhandledning 9 Översikt över kapitlen i lärarhandledningen 10 Att förstå tal 14 1. Antalskonservation 15 2. Räkneord och antal 18 3. Positionssystemet 23 4. Tal i bråkform 27 5. Tal i decimalform 39 6. Tal i bråkform, decimalform och procentform 44 7 Negativa tal 50 8. Uppskattning och överslagsberäkning 53 Att förstå operationer med tal 60 9. Addition och subtraktion, olika representationer 61 10. Multiplikation och division, olika representationer 69 11. Multiplikation och division med tal mellan 0 och 1 81 12. Användning av parenteser 85 13. Att välja beräkningsmetod 88 Att göra beräkningar 92 14. Grundläggande tabellkunskaper, addition och subtraktion 93 15. Grundläggande tabellkunskaper, multiplikation och division 101 16. Generalisering av tabellkunskaper, addition och subtraktion 108 17. Generalisering av tabellkunskaper, multiplikation och division 112 18. Huvudräkning, addition och subtraktion 116 19. Huvudräkning, multiplikation och division 119 20. Skriftliga beräkningar, addition och subtraktion 122 21. Skriftliga beräkningar, multiplikation och division 131 22. Att använda miniräknare 139 Aktiviteter 143 Tanketavlan 144 Tomma tallinjen 146 Hur tänkte du? 149 Positionsbrädet 150 Mellan dessa gränser 154 Underlag för att analysera elevers kunnande 156 Om testen 157 Sammansättning av testen 158 Att genomföra översiktstesten 158 Testen med kommentarer 161 Elevintervju vid skolstarten 161 Test 1 163 Test 2 169 Test 3 175 Test 4 182 Test 5 190 Test 6 200 Test 7 208 Test 8 217 Test 9 226 Att leda en elevintervju 235 Litteratur 240