Hylla
Titel Interaktiva medier och lärandemiljöer
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 167 sidor illustrationer 23 cm
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*001183034
*00520230426173945.0
*008140416s2014 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789140677976$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789140677976
*035 $a(SE-LIBR)16407404
*041 $aswe
*08204$a371.33$223/swe
*084 $aEabx$2kssb/8
*24510$aInteraktiva medier och lärandemiljöer /$cElza Dunkels & Simon Lindgren (red.).
*250 $aFörsta upplagan
*264 1$aMalmö :$bGleerups,$c[2014]
*300 $a167 sidor$billustrationer$c23 cm
*500
*650 7$aDatorstödd undervisning
*650 7$aDigitala medier
*650 7$aInlärning
*650 7$aSkolan
*650 7$aInformationsteknik
*650 7$aMediekompetens
*650 7$aInformationskompetens
*653 $aSkolan
*653 $aDigitala medier
*653 $aInformationskompetens
*653 $aDatorstödd undervisning
*7001 $aDunkels, Elza,$d1960-$4edt$0https://libris.kb.se/qn2598g83fbvp9t#it
*7001 $aLindgren, Simon,$d1974-$4edt$0https://libris.kb.se/53hkmf3p0nzjp7p#it
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1 Inledning 9 Elza Dunkels & Simon Lindgren Referenser 14 2 Digitaliseringen av skolan 15 Stefan Pålsson Globala trender och internationella organisationers perspektiv på skolan 16 Nya styrdokument och en digital agenda - men samma skolpolitiska debatt 18 Varför går utvecklingen så långsamt? 20 Nya lärmiljöer, nya arbetsätt och nya möjligheter 22 Medie- och informationskunnighet på den politiska agendan 23 Det utvidgade kollegiet 25 Några blickar framåt 25 Referenser 26 3 Förändringar, utmaningar, gränslöst lärande 31 Alastair Creelman, Ebba Ossiannilsson & Per Falk Digitala nyckelkompetenser 33 Mot nya arenor för lärande 34 Utmaningar 43 Referenser 45 4 Digital kompetens - vad kan vi lära oss av ungas lärandemodeller? 47 Elza Dunkels Livskompetens 50 Informationsvärdering 51 Avslöja mediet 53 Sammanfattning 54 Referenser 55 5 "Vem är du?" Om genus och makt i ungas kommunikation online 57 Patrik Hernwall Tre kritiska reflektioner 58 Digitala medier och användaren 60 Nyskapande - och återanvändning 62 Medproducent 63 En könad bild tar form 65 Meningsskapandets materiella ömsesidighet 66 Unga skapar identitetsmarkörer online 68 En subtil kompetens 70 Referenser 72 6 Spel och lärande 75 Carl Heath Tre perspektiv på spel och lärande 75 Leken, spelet och reglerna 77 Att läsa spelet 78 Spelkategorier 81 Den lekande människan 86 Referenser 87 7 Kollaborativt lärande med sociala medier 89 Simon Lindgren YouTube: En social miljö för lärande? 90 Användarskapat innehåll 91 Affinitetsutrymmen runt instruktionsvideor 93 Hjälpsamhet och kunskapsutbyte 95 Diskussion och slutsatser 98 Referenser 99 8 Upplevelse, medskapande, digitala medier och religionsundervisning 101 Stefan Gelfgren Materiell religion och medskapande som pedagogisk modell 102 Pedagogisk utgångspunkt 103 Informationssökning - uppslagsverk, webbsidor och primärkällor 105 Webbsidor och skapande 106 Virtuella miljöer - sammanhang och deltagande 106 Virtuella världar och skapande 109 Sammanfattning 111 Referenser 112 9 Läs- och skrivfrämjande arbete i en interaktiv värld 113 Christina Löfving Så startade vi vårt arbete 114 Involvera föräldrar 116 Arbeta med verkliga händelser 117 Utvärdera 119 Att komma utanför klassrummets väggar 120 Avslutningsvis 121 Referenser 122 10 Webbpublicering i undervisningen 123 Patricia Diaz Varför publicerar vi? 125 Fler mottagare ger bättre resultat 125 Autentisk kontakt med omvärlden 126 Ett demokratiskt synliggörande 127 Webbpublicering för ett flippat lärande 127 Ämnesövergripande arbete 129 Källkritik via digitala medier 129 Ett formativt arbetssätt 130 Utmaningar med webbpublicering 131 Slutligen 133 Referenser 134 11 En källkritisk ansats: Att arbeta med källor, källkritik och internet 135 Kristina Alexanderson Instruktionen "Skriv med egna ord!" 136 Att lära eleverna strategier för källhantering 137 Webbpublicering: Att själv bli en källa 138 Avslutning 139 Referenser 141 12 Multimodala fiktioner i litteraturundervisningen - på gott eller ont? 143 Anette Svensson Det vidgade textbegreppet 143 Forskning om ungdomars medievanor i Sverige 144 Undersökning: Multimodala fiktioner i litteraturundervisningen 144 Avslutning 152 Referenser 154 13 Att lära sig läsa och skriva - i nutid och för framtid 155 Annika Agélii Genlott & Åke Grönlund Kommunikation - på riktigt 156 Historik 157 Att skriva sig till läsning 157 STL-metoden, förhållningssättet 158 STL-cirkeln 159 Integrering av IKT i läs- och skrivundervisningen 163 Avslutning 166 Referenser 166