Hylla
Författare/Namn
Titel Lärande och jämställdhet i förskola och skola
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00009300cam 12202209 a 4500
*001185293
*00520150324095831.0
*007
*008141111s2015 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147105755
*035 $a(BOKR)9789147105755
*035 $a(SE-LIBR)17133887$x17133887
*035 $a(Burlöv)104465
*08204$a372.18009485$223/swe
*084 $aEaaa$2kssb/8
*1001 $aHeikkilä, Mia
*24510$aLärande och jämställdhet i förskola och skola /$cMia Heikkilä ; [illustrationer: Jonny Hallberg]
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2015
*300 $a205 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2015-03-25
*653 $aGrundskolan
*653 $aförskolor
*653 $aLärande
*653 $akönsroller
*653 $ajämställdhet
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 6 Inledning - att börja ringa in problemet 9 Varje förskolas och skolas ansvar 10 Att integrera jämställdhet i verksamheten 11 Vad är genus och jämställdhet i förskolan och skolan? 13 Kort tillbakablick 13 Två ben - organisation och undervisning 15 Avslutande reflektioner 21 Vilket uppdrag ger skollag och läroplaner om genus och jämställdhet? 22 Skollagens formuleringar om jämställdhet, genus och kön 22 Förskolans och grundskolans läroplaner 23 Avslutande reflektioner 27 Olikagörandet som boven i dramat 28 Lärande och didaktik har placerats i fokus för jämställdhetsarbetet 32 Avslutande reflektioner 34 Förskolan som arena för att skapa, etablera och motsäga könsnormer 35 Avslutande reflektioner 41 Förskolans arbete med genus och jämställdhet 42 Förskolans jämställdhetsarbete utifrån läroplanen 42 Avslutande reflektioner 57 Skolan som arena för att skapa, etablera och motsäga könsnormer 59 Forskning om genus i skolan 61 Avslutande reflektioner 65 Könsskillnader i skolprestationer 67 PISA 2012 och genus och kön 68 Mer om könsskillnader i PISA 2012 69 Vilka ämnen handlar könsskillnaderna om? 71 Varför ska man uppmärksamma statistik om könsskillnader i skolprestationer? 71 Vad är skolprestationer? 72 Vad spelar roll för skolprestationer? 73 Avslutande reflektioner 80 Jämställdhetsdilemman går hand i hand med flickors och pojkars identitetsskapande 82 Pojkar som förskolans och skolans förlorare? 82 Men ska vi då fortsätta med att prata om flickor och pojkar? 87 Är flickor alltid vinnare i skolan? 94 Avslutande reflektioner 100 Att arbeta systematiskt och kontinuerligt 104 Husmodell för systematik och hållbarhet 108 Andra framgångsfaktorer 111 Olika arbetssätt för utbildningsområdet 113 Systematiskt arbete i fem steg 114 Jämställdhetsarbete som utvecklingsarbete 119 Avslutande reflektioner 119 Grundskolans kursplaner 121 Avslutande reflektioner 127 Olika pedagogiska förhållningssätt på lärande och genus 129 Perspektiv 129 Avslutande reflektioner 137 Undervisningsprocessen som helhet - didaktik i fokus för genusmedvetenhet 138 Vad är didaktisk reflektion med genusperspektiv? 139 DEJA och didaktik 143 Lärare strävar efter att se individen? 145 Struktur eller individ - strategier för ökad genusmedvetenhet 146 Barn, genus och könsöverskridanden 148 Avslutande reflektioner 150 Genusdidaktik i fyra delar 151 1 Genus och didaktik som innehåll och stoff 152 2 Genus och didaktik som språk och språkutveckling 154 3 Genus och didaktik genom inkludering 156 4 Genus och didaktik som bemötande och gestaltning 160 Avslutande reflektioner 169 Slutord 170 Referenser 174 Register 180 Bilagor 182 Bilaga 1 183 Bilaga 2 185 Bilaga 3 186 Bilaga 4 191 Bilaga 5 194