Hylla
Författare/Namn
Titel Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2015
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00000716cam a2200229 a 4500
*001185295
*00520151027135235.0
*007
*008141113s2015 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789144104232
*035 $a(BOKR)9789144104232
*035 $a(SE-LIBR)17150311$x17150311
*08204$a372.47$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aEckeskog, Helena,$d1952-
*24510$aLäsa och förstå :$barbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning /$cHelena Eckeskog
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2015
*300 $a106 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2015-11-15
*653 $aLäsförståelse
*653 $aläsinlärning
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1 Inledning 5 Bakgrund 5 Läroplan och kursplan 7 Teorier om lärande 8 Språket ett stöd och verktyg 10 Ett flerstämmigt klassrum 11 Principer för lärande 13 Bokens disposition 14 2 Literacy, läsning och förståelse 15 Begreppet literacy 15 Läs- och skrivdiskurser 19 Olika perspektiv på läsundervisning 22 En balanserad läsundervisning 24 Läsförståelse 28 Textrörlighet 30 Sambandet mellan läsförståelse och avkodning 34 Lässtrategier och förståelsestrategier 35 Undervisning i läsförståelse 36 Skrivundervisning och läsförståelse 39 Motivation och läsförståelse 44 3 Lärare arbetar med läsförståelsestrategier 47 Undervisningen 47 Samtalet och frågorna 49 Strategiträning 54 Förförståelse 55 Elevernas intresse och läsförståelsestrategier 56 Aktivera bakgrundskunskap, göra kopplingar till egna erfarenheter 57 Ställa frågor 58 Skapande av inre bilder 59 Sammanfatta 60 Förutsäga 61 Analysera textstruktur 63 Skrivande och läsförståelseträning 63 Datorskrivande 65 4 Idéer för undervisningen 69 Att undervisa om strategier vid högläsning, gruppläsning och elevernas enskilda läsning 69 Att uppmuntra elevernas frågor och utveckla till äkta samtal mellan lärare och elev och mellan eleverna 74 Skönlitteratur som läromedel och strategierna som redskap 75 Arbete utifrån läsarens fyra olika roller 76 Exempel på arbete med en skönlitterär bok i förskoleklass och åk 1 78 Exempel på arbete med skönlitterär bok i åk 1-2 84 Exempel på arbete med faktatext, åk 2-3 87 Tidig skrivundervisning kopplat till förståelse 89 Stenen - exempel på inledande skrivundervisning 89 Landet längesedan - matematik och skrivande 91 Skrivarkompis 93 Skriva faktatexter 95 Faktatexter gemensamt och individuellt 96 Litteraturförteckning 99 Sakregister 105