Hylla
Författare/Namn
Titel Samarbete i förskolan : för barnens skull
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2015
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*001185540
*00520220601122441.0
*008141231s2015 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789144104362$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144104362
*035 $a(SE-LIBR)17350348
*041 $aswe
*08204$a372.11$223/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8
*1001 $aNiss, Gunilla,$d1942-
*24510$aSamarbete i förskolan :$bför barnens skull /$cGunilla Niss, Anna-Karin Söderström
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2015
*300 $a109 s.$bill.$c23 cm
*650 7$aLärare och föräldrar
*650 7$aFörskolan
*650 7$aSamarbete
*653 $aförskolor
*653 $aFöräldrasamverkan
*7001 $aSöderström, Anna-Karin,$d1951-$0https://libris.kb.se/ljx188w41lt328h#it
*852 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1 Förskolans uppdrag 11 Förståelse och samstämmighet kring uppdraget 13 Omfattande implementeringsarbete 13 Förskolans systematiska kvalitetsarbete 14 Tid för reflektion och analys 16 Föräldrar är viktiga 16 Konventionen om barnets rättigheter 18 2 Vetenskaplig grund 23 Teoretiska kunskaper stärker det dagliga arbetet 23 Anknytningens betydelse 25 Anknytningen - barnets trygghet 26 Anknytningen är ett larmsystem 26 Vissa vuxna är viktigare än andra 28 Utveckling av självkänsla 30 Att dela upplevelser med andra 31 Kunskapen om vem jag är utvecklas hela livet 32 Sterns utvecklingslinjer 33 Ett hälsofrämjande förhållningssätt 36 Känsla av sammanhang - KASAM 36 Barn lär av varandra 38 3 Barns behov styr deras beteende och de vuxnas samarbete 43 4 Att utveckla ett positivt samspel 47 Vägledande samspel 49 Programmets uppbyggnad 49 Tre dialoger och åtta samspelsteman 51 De olika dialogernas användning 59 Berättelsen om Sabera 60 5 Samarbete med föräldrar för barnets skull 63 Förskolan och hemmet 63 Ett laddat uppdrag 66 Föräldrars och pedagogers olika roller och ansvar 68 Att bygga ett hållbart samarbete med föräldrar 68 Att skapa lust och glädje i samarbetet 69 Hallen - ett ingenmansland 70 Att göra samarbetet intressant och meningsfullt 73 Att sätta gränser i samarbetet 75 "Stäng av mobiltelefonen!" 76 När omsorgen brister 77 Föräldrastöd 77 6 Att börja i förskolan 79 Anknytningen påverkar invänjningen 80 Olika former av invänjning 81 Vad innebär invänjning? 82 7 Förskolan behöver ledning 85 Förskolechefens viktiga roll som ledare 86 Att bygga och bevara arbetsrelationer 86 Vad händer i arbetsrelationer? 87 Ledarrollen är en maktposition 88 Att leda förändring 89 8 Arbetslaget - en kraftfull resurs 91 Att skilja mellan att vara professionell, personlig och privat 92 Att använda den samlade kompetensen 95 9 Att utveckla samarbete i arbetslaget 97 Att skapa en lustfylld, kreativ och hälsosam arbetsplats 97 Ge energi åt samarbetet 98 Att skapa motivation och engagemang i samarbetet 99 Att vägleda varandra och sätta gränser i arbetet 100 Konstruktiv feedback 101 Jag-budskap - ett bra sätt att ge feedback 102 Att ta emot feedback - feedbacktrappan 103 10 Den hälsosamma arbetsplatsen 105 Litteraturförteckning 109