Hylla
Författare/Namn
Titel Marknadsföring : kort och gott
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00005841cam 12201441 a 4500
*001187022
*00520150519090715.0
*007
*008141220s2015 sw a|||e 00| 0 swe c
*020 $a9789147112258
*035 $a(BOKR)9789147112258
*035 $a(SE-LIBR)17290622$x17290622
*08204$a658.8$223/swe
*084 $aQblb$2kssb/8
*1001 $aParment, Anders
*24510$aMarknadsföring :$bkort och gott /$cAnders Parment
*250 $a2., uppdaterade uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2015
*300 $a222 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2015-05-20
*653 $aMarketing
*653 $aMarketing management
*653 $aConsumer behaviour
*653 $aMarketing communication
*850 $aLoBj
*852 $cQbl$xbj1511 gallra marketing management 2008
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 Del I: Introduktion till marknadsföring och marknadsanalys 11 Kapitel 1 Marknadsföring i en konkurrensintensiv värld 13 Varför marknadsföring? 14 Marknadsföringsbegrepp - grunden för att greppa området 14 Fem marknadsföringssynsätt/koncept 17 En konkurrensintensiv värld 21 Kapitel 2 Omvärlds- och marknadsanalys 27 Omvärldsanalysen är nödvändig för att överleva 28 Marketing myopia 28 Makromiljön - den globala affärsmiljön 31 Mikromiljön - den lokala affärsmiljön 40 Marknadsinformationssystem 44 Kapitel 3 Konsumentbeteende 49 Köpbeteende och köpprocessen 50 Köparens karaktär 51 Vad ska vi marknadsföra? Behov, egenskaper och fördelar 54 Högt och lågt engagemang i köpbeslutet 55 Olika typer av köpbeteende 57 Köpprocessen 58 Köpprocessen och marknadsföringsåtgärder 60 Kapitel 4 Marknadsföring på industriella marknader 67 Industriella marknader och konsumentmarknader 68 Specifika karaktärsdrag hos industriella marknader 69 Köpbeteende på industriella marknader 74 Köpprocessen på industriella marknader 79 Sammanfattning: skillnader mellan industriella marknader och konsumentmarknader 81 Del II: Marketing management 83 Kapitel 5 Konkurrens- och marknadsföringsstrategi 85 Konkurrens- och marknadsföringsstrategins roll i organisationens framgång 86 Strategisk planering 88 Affärsportföljen 91 Tillväxtstrategier 94 Konkurrentanalys 95 Kapitel 6 Segmentering och positionering 99 STP-processen 101 Varför segmentering? 101 Segmenteringsvariabler 105 Targeting 114 Positionering 115 Kapitel 7 Varumärkesstrategi 119 Varför är varumärket så viktigt? 120 Varumärkets styrka 121 Starka varumärken 121 Svaga varumärken 127 Strategier för att bygga starka varumärken 128 Varumärket som positioneringsverktyg 128 Varumärkets exklusivitet 131 Varumärkets namn 133 Varumärkets ägare 135 Varumärkesutveckling 138 Del III: Marketing mix 145 Kapitel 8 Produkt 147 Vad är en produkt? 148 Produktlinje och utvidgning 154 Produktportfölj, produktmix och produktsortimentets konsistens 156 Kapitel 9 Prissättning 167 Prissättning - från kostnads- till värdefokus 168 Prissättningsstrategier 169 Priselasticiteter 173 Marknadsskumning och marknadspenetrering 175 Operativ och taktisk prissättning 176 Kapitel 10 Plats/distribution 181 Traditionella och moderna synsätt på distribution 182 Traditionella distributionssynsätt 182 Intensiv eller begränsad distribution 186 Moderna distributionssynsätt 192 Kapitel 11 Påverkan/marknadskommunikation 197 Marknadsföringstänkande och en konsistent kommunikationsstrategi 198 Effektiv marknadskommunikation i en medieintensiv värld 198 Marknadskommunikationsmixen 204 Ett nytt kommunikationslandskap växer fram 209 Referenser 215 Register 217