Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Nonfiction reading power. Svenska
Titel Att läsa faktatexter : undervisning i kritisk och eftertänksam läsning
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2015
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00004384cam 12201141 a 4500
*001187435
*00520150602081842.0
*007
*008150123s2015 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789127140356
*035 $a(BOKR)9789127140356
*035 $a(SE-LIBR)17421023$x17421023
*0411 $aswe$heng
*08204$a372.47$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aGear, Adrienne
*24010$aNonfiction reading power.$lSvenska
*24510$aAtt läsa faktatexter :$bundervisning i kritisk och eftertänksam läsning /$cAdrienne Gear ; översättning: Birgitta Önnerfält ; [faktagranskning: Sirpa-Liisa Björkman]
*250 $a1. utg.
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c2015
*300 $a208 s. :$bill. ;
*4900 $aLärare lär
*592 $aClip2MM$b2015-06-03
*653 $aLäsförståelse
*653 $aLäsutveckling
*653 $aläsinlärning
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord av Barbro Westlund 8 Förord 13 Inledning 17 Läsförståelseforskning 18 Faktatexternas värld: Min egen historia 21 1. Vad är Att läsa faktatexter! 25 Strategierna för läsning av faktatexter 26 Läsaren som tänkare 27 Läsande/lyssnande/tänkande - ett kontinuum 29 Bokens olika delar 32 Introduktion till faktalitteratur 32 Högläsning av faktatexter 34 Porträtt av författare till faktaböcker 35 Undervisning om faktatexternas former 36 Introduktion av faktalitteraturens former och strukturer 39 2. Komponenterna i boken Att läsa faktatexter 43 Modellen för undervisning om förståelsestrategier för faktatexter 43 Introduktion av förståelsestrategier för faktatexter 47 Den stora bilden 50 Faktaböcker 51 Föreslagna ämnen 52 Att undervisa om förståelsestrategier för faktalitteratur 53 Läraren modellerar 55 Vägledd övning 56 Självständig övning 58 Tillämpning 58 Att använda rätt verktyg för läsning 58 3. Strategin att zooma in 61 Introduktion av strategin att zooma in 62 Stöttande lektioner för att zooma in 64 Att jämföra skönlitteratur och faktaböcker 64 Skapa ett Venn-diagram 67 Leta efter särdrag i faktatexter 68 Skapa ett lexikon för faktatexters särdrag 69 Författaren behöver vår hjälp 71 Faktatextens särdrag 73 4. Strategin att ställa frågor och att göra inferenser 79 Länka samman att ställa frågor och att göra inferenser 81 Introduktion av strategin att ställa frågor 82 Stöttande lektioner för frågor 84 Fantastiska föremål 84 Vandra och undra 85 "Jag undrar"-tankekartor 87 Frågor och upptäckter 88 Öva snabba frågor och djuptänkande med texter 89 Introduktion av strategin att göra inferenser 93 Stöttande lektioner för att göra inferenser 96 Observera/Undra/Inferera 96 OUI 99 Utökad OUI 99 Nu leker vi UI 100 Gå från bild till text 102 Att göra inferenser från text 105 5. Strategin att avgöra vad som är viktigt 113 En kommentar om textstruktur 114 Introduktion av strategin att avgöra vad som är viktigt 116 Stöttande lektioner för att avgöra vad som är viktigt 118 THIEVES 118 Ta en TITT - alternativ för lågstadieelever 120 Gör det till en fråga 122 Förvandla det till en fråga! 125 Introduktion av textstrukturer i faktalitteratur 125 Nyckelord 129 Summa tjugo kronor 132 Lyssna, rita, skriv nyckelord, sammanfatta 134 6. Strategin att göra kopplingar 145 För kopplingen tillbaka till boken 147 Introduktion av strategin att göra kopplingar 149 Stöttande lektioner för att göra kopplingar 151 Visste - nya kopplingar 151 Min egen visste - nya kopplingar 154 Introducera strategin att rita kopplingar 156 Göra kopplingar med teckningar 157 Utöka kopplingar 158 Utöka kopplingar på egen hand 160 7. Strategin att transformera (eller syntetisera) 165 Introducera strategin att transformera 166 Stöttande lektioner för att transformera 170 Att transformera vårt tänkande 170 Hur mitt tänkande transformeras 172 8. Tillämpning och bedömning 181 Att få tid och plats för allt 181 Reflexion och planering 182 Bedömning 183 Slutord 199 Referenser 200 Sakregister 204