Hylla
Författare/Namn
Titel Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2015
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00007980cam 122018137a 4500
*001187641
*00520150605085514.0
*007
*008150306s2015 sw a|||e |00| 0 swe c
*020 $a9789144102344
*035 $a(BOKR)9789144102344
*035 $a(SE-LIBR)17642604$x17642604
*08204$a372.62$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aEhrnlund, Ingrid
*24510$aExplicit undervisning för läs- och skrivutveckling /$cIngrid Ehrnlund, Anna Ekerstedt
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2015
*300 $a168 s. :$bill.
*592 $aClip2MM$b2015-06-09
*653 $aSkrivutveckling
*653 $aLäsutveckling
*7001 $aEkerstedt, Anna
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1 Inledning 9 Bokens kapitel 12 2 Läsa, skriva och förstå 15 Läs- och skrivstrategier i teori 15 Skolans kompensatoriska uppdrag 16 Teorier kring lärande 18 Cirkelmodellen 20 Modellering och stöttande 21 Läs- och skrivstrategier 24 Läs- och skrivstrategier i praktiken 26 Elever lär i samspel med varandra 27 Lärare lär i samspel med varandra - det kollegiala lärandet 28 Utvecklad cirkelmodell: cirkeln för all undervisning och lärande 29 Läsutvecklingsarbetet Läslyktan och hur vi startade 35 Ordförståelse 36 Skolbiblioteket en viktig resurs 37 3 Learning Study 39 Våra Learning Studies 42 Organisationen av handledningen 42 Lektionsdesign 43 För- och eftertest 44 Resultat som lockar till fler studier 44 Hur har arbetet med Learning Study påverkat vår undervisning? 44 4 Organisation för lärande 49 Skapa goda förutsättningar 50 Lektionsplanering 52 Organisering av lektionen 53 Verkstäder 55 Uppföljning av lektionerna 56 5 Strategierna 57 6 Knyta an och ta hjälp av egna erfarenheter och förkunskaper 63 Lärarens förberedelser 63 Modellera för eleverna 65 7 Skapa inre bilder 67 Sinnesschema och text 68 Sinnesschema och bild 71 Sinnesschema och dikter 73 Strategin kopplad till skrivning 74 8 Använda förkunskaper, förutspå, gissa och ställa frågor 77 Att arbeta med verktyget VÖL-schema i läsning och skrivning 78 Att skapa förförståelse inför läsningen av en skönlitterär text 82 9 Jämföra, associera och göra kopplingar mellan texter 83 Venndiagram - skönlitterära texter 85 Venndiagram - faktatext 89 Venndiagram - film 90 Strategin kopplad till skrivning 90 10 Återberätta 93 Återberätta muntligt och skriftligt med hjälp av begrepp 93 Återberätta med hjälp av bokens bilder 97 11 Avgöra vad som är viktigt och sammanfatta 99 Verktyget tankekartor med hjälp av nyckelord 100 Faktatext 101 12 Göra inferenser 107. Verktyget färgkodning 107 Verktyget symboler 109 Strategin kopplad till skrivning 111 13 Kritiskt granska textens form och innehåll 113 Verktyget nyckelord 114 Verktyget "Two stars and a wish" 115 Ställa frågor 116 Strategin kopplad till skrivning 117 14 Skapa förutsättningar för utvecklande textarbete 119 Arbetsgång med verktyget bilder 120 Arbetsgång med verktyget bildrutor 122 Variera textstrukturen 126 Att börja mitt i en händelse: dramatiskt förlopp 127 Att börja efter en händelse: återblickande förlopp 128 Arbete med olika typer av texter 128 Faktatexter 129 Deckare 129 Instruerande text 131 15 Språk i alla ämnen 135 Läsläxa 136 Gå igenom den nya läsläxan 136 Arbeta med den lästa läsläxan 137 Förklaring av svåra ord 139 Högläsning 139 VÖL-schema som bedömning för lärande 140 Exempel: Rymden som tema i NO 140 Venndiagram i SO 142 Matematik 142 Modellering av mattestrategier 143 Matematik i skönlitterära böcker 145 Modellering av lästal 146 16 Avslutande kommentarer 151 Det kollegiala lärandet 152 Formativ bedömning - bedömning för lärande 154 Lärarledd undervisning 154 Eleverna lär av varandra 156 Inkluderande arbetssätt 158 Pedagogiskt ledarskap 159 Litteraturförteckning 163 Sakregister 167