Hylla
Författare/Namn
Titel Social klass i skolan : det kompensatoriska uppdraget
Utgivning, förlag, etc. Natur & kultur, Stockholm : 2015
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Geografiskt namn
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*001190151
*00520221024102859.0
*008150129s2015 sw a||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789127139367$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789127139367
*035 $a(SE-LIBR)17450568
*041 $aswe
*08204$a371.5809485$223/swe
*084 $aEaad$2kssb/8
*1001 $aJobér, Anna,$d1975-
*24510$aSocial klass i skolan :$bdet kompensatoriska uppdraget /$cav Anna Jobér.
*250 $a1. utg.
*264 1$aStockholm :$bNatur & kultur,$c2015
*300 $a166 s.$bill.$c23 cm
*650 7$aMångfald i skolan
*650 7$aSocial ojämlikhet
*650 7$aSkolan$xsocial a aspekter
*651 7$aSverige
*653 $aSocial a aspekter
*653 $aSkolan
*653 $aSocial ojämlikhet
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord av Magnus Oskarsson 9 Förord av Anna Jobér 12 Bokens syfte 13 Bokens disposition 13 Inledning 15 Bedömningens ojämlikheter och dess konsekvenser 16 Avslutning 21 Del 1 - Centrala perspektiv 23 Mellan det strukturella och det individuella 24 Aktuella begrepp och definitioner 25 Elever som kompetenta aktörer 35 Olika faktorer förstärker varandra 36 En zombie i systemet 3 8 Perspektiv på betyg och statistisk 40 Avslutning 47 Del 2 - Att förstå ojämlikhet 49 Varför är inte skolan jämlik? 50 En historisk tillbakablick 51 Medelklassförklaringen 54 Det fria skolvalet 5 8 Talang och begåvning 62 Att förstärka ojämlikhet 67 Avslutning 69 Del 3 - Ett kompenserande klassrum 71 Möjligheternas klassrum 72 Vardagens handlingar och förhandlingar 72 Att arbeta i grupp 74 Om förväntan 85 Elevens bakgrund styr lärares förväntan 85 Goda intentioner och vertikala diskurser 91 Avslutning 94 Om relationen mellan hem och skola 96 Stödjande samarbete 97 Stöd hemifrån 100 Avslutning - ett dubbelt beroende 101 Läxor - mellan hem och skola 103 Läxhjälpsföretag - bra eller dåligt? 104 Avslutning 107 Kommunikation 109 Vem får talutrymme? 109 Att få talutrymme - men om vad? 109 Avslutning 111 Att bedöma och betygsätta elever 113 Omedveten bedömning 114 Jämlika chanser att visa det man kan 114 Rum för misslyckanden 115 Att tala om elevers prestationer 118 Avslutning 120 Diagnoser och social klass - ett märkligt samband 122 Vem har räknesvårigheter? 123 Att bygga upp skyddsnätet tidigt 125 Avslutning 127 Om tillgångar av olika slag 129 Ekonomiska resurser 129 Kulturella resurser 134 Avslutning 137 Del 4 - På väg mot en bättre skola 139 Nya möjligheter 140 Förväntan 140 Frihet 143 Tid 144 Avslutning - En ofullkomlig lustgård 146 Tack! 147 Referenser 148 Länkar till databaser 159 Register 160