Hylla
Författare/Namn
Titel En spagettiröra av röster : [om en förskolas förändringsarbete ]
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Institutionsnamn
Geografiskt namn
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003408cam 12200853 a 4500
*001190158
*00520150910162354.0
*008150328s2015 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147115082
*035 $a(BOKR)9789147115082
*035 $a(SE-LIBR)17802260$x17802260
*08204$a372.2109485$223/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aGöthson, Harold$0358584
*24513$aEn spagettiröra av röster :$b[om en förskolas förändringsarbete ] /$cav Harold Göthson och Birgitta Kennedy ; [illustrationer: Jonny Hallberg]
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2015
*300 $a198 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2015-09-11
*61024$aFörskolan Trollet
*651 7$aSverige$zSmåland$zKalmar$2sao
*653 $aReggio Emilia-pedagogik
*653 $aFörändringsarbete
*653 $aförskolor
*7001 $aKennedy, Birgitta$0358585
*850 $aLoBj
*852 $cEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 8 Inledning - Trollet i dag 2014 10 Att skriva en berättelse om en förskola 12 Bokens upplägg 14 1. Förskolan Trollets berättelse ingår i en större berättelse 15 Inledning 15 Att skapa en förskola 15 Historien som steg mellan seghet och förändringsvilja 17 Vad en förskola är definieras i ett kraftfält av olika motiv till varför barn ska delta 19 Barnomsorg och förskola - går det ihop? 24 70-talet ger nya förutsättningar! - "ropen skälla daghem åt alla". 24 80-talet ger nya förutsättningar - många vill styra en växande 25 Berättelser och tankar om Trollets historia och väg 27 90-talet ger nya förutsättningar - Reggio Emilia-inspirationen växer 33 Sammanfattning 36 2. Våra första gemensamma steg 37 Att göra ett Vattenmonument 38 Att välja gemensamt tema - "Hur bygger barn vär(l)den?" 41 Projekt 1: Berga Centrum - en del av barnens vär(l)d 50 Projekt 2: Droppar - ettåringarnas möte med vatten 58 Vad lärde vi oss av de första åren med gemensamt tema? 65 Att fortsätta med samma tema 66 Projekt 3: Från "Vattnet i staden" till ett Vattenmonument. 68 Projekt 4: Barns relation till en plats - att fortsätta att söka nya projekt och vägar 78 Sammanfattning 91 3. Att bygga en förskola: flytta ut, följa med och sen flytta in 93 Bakgrund 93 Att skapa ett projekt av evakuering och nybyggnation 94 "Makadam, makadam" - en berättelse om Ringdansens förändring 95 "Komma ihåg är att vi kommer ihåg. Att minnas är att vi aldrig glömmer" 100 Vem ska laga Trollet? 104 Att flytta in 111 Nu slår vi upp dörrarna 116 Sammanfattning och lärdomar 119 4. Att projektera för förändring av sin förskola 121 Att lära sig organisera, använda verktyg och projektera är samma sak 122 En resonemangsmodell om olika utvecklingssituationer 128 Verktyg 130 Det pedagogiska årets olika begrepp, ställningstaganden och vägskäl 143 En verktygslåda med olika fack 158 Sammanfattning 160 5. En förskola som vågar ta ställning 161 Att ta ställning är inte att sluta förändras 161 Att hitta sitt frirum 162 Värdegrunden - den applåderade och den vi lever 163 Behov av andra värdeord 167 Att förändra begrepps innebörd 169 Mål att sträva mot och mål att uppnå? Mot vad och för vem? 171 Hur ska vi gå i dialog med förskolans styrdokument? 172 Varför ska barn gå i förskolan? 17 Reggio Emilia-inspirationen växer - risker och möjligheter 179 Reggio Emilia-inspirationen bygger på något bekant - förskolan som ett verktyg för demokrati 181 Reggio Emilia-inspirationen utmanar förskolans syn på barn och barndom 181 Vad kännetecknar en Reggio Emilia-inspirerad förskola? 182 Är då Trollet Reggio Emilia-inspirerat? 186 Varför ska förskolan ses som en demokratisk mötesplats? 189 Allt är alltid i början 194 Referenser 195