Hylla
Författare/Namn
Titel Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2010 (Polen)
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00005108cam a2201273 a 4500
*001194201
*00520140211141226.7
*008091108s2010 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-44-05653-1
*035 $a(SE-LIBR)11675756
*035 $a(Burlöv)98467
*040 $aLGEN$dS
*042 $9NB
*08204$a439.7824$222/swe
*084 $aEabfct.0761$2kssb/8
*084 $aEabfct.08$2kssb/8
*1001 $aWedin, Åsa,$d1955-$0243571
*24510$aVägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare /$cÅsa Wedin ; [fackgranskning: Niclas Abrahamsson och Mariane Sellgren]
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2010$e(Polen)
*300 $a109 s. ;$c23 cm
*650 7$aAndraspråksinlärning$2sao$0167446
*650 7$aSvenska som andraspråk$xstudier och undervisning$2sao
*650 0$aSecond language acquisition
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Vad innebär det att som vuxen lära sig läsa och skriva på ett nytt språk, som kanske till och med använder ett annat skriftsystem? Hur skapar man förutsättningar för effektiv undervisning? Som lärare i svenska för invandrare och svenska som andraspråk möter man elever med vitt skilda förkunskaper och erfarenheter, något som ställer stora krav på lärarens egna kunskaper om språk och språkutveckling. Förlagsinformation: Vad innebär det att som vuxen lära sig läsa och skriva på ett nytt språk, ett språk som kanske till och med använder ett annat skriftsystem än vad man själv är van vid? Vilka särskilda villkor gäller för vuxnas utveckling av läsning och skrivning på svenska som andraspråk? Hur skapar man förutsättningar för en effektiv undervisning där deltagarna får möjlighet att utveckla de färdigheter som de själva ser som meningsfulla? Som lärare i svenska för invandrare och svenska som andraspråk möter man elever med vitt skilda förkunskaper och erfarenheter, något som ställer stora krav på lärarens egna kunskaper om språk och språkutveckling.
Förord 7 KAPITEL 1 Inledning 9 KAPITEL 2 Litteracitet - läsande och skrivande i sammanhang 13 Läsande och skrivande som sociala och kulturella fenomen 15 Vuxnas läsande och skrivande 18 Multimodalitet 21 Läs mer 22 KAPITEL 3 Flerspråkig skriftspråksutveckling 25 Villkor för andraspråksinlärning 25 Interimspråk 28 Läs mer 31 KAPITEL 4 Vuxna andraspråksinlärare 33 Språk 35 Kunskap 36 Lärande 38 Läs mer 40 KAPITEL 5 Vuxnas skriftspråksanvändning 41 Skönlitteratur och bruksprosa 45 Läs mer 47 KAPITEL 6 Lära sig läsa och skriva för första gången som vuxen 49 Analfabet - ett problematiskt begrepp 49 Talet är primärt och skriften är sekundär 51 Från ljud till tecken 53 Stavning 55 Elektronisk skrift som stöd 55 Läs mer 57 KAPITEL 7 Läsa och skriva med nytt skriftspråk 59 Olika skriftspråksprinciper 59 Ordbaserad skrift 60 Stavelsebaserad skrift 60 Konsonantskrift 61 Ljudbaserad skrift 62 KAPITEL 8 Att stimulera läsande och skrivande 65 Berättande 66 Processkrivning 67 Flerspråkiga texter 67 Temaarbeten och studiebesök 68 Att lära genom observation 68 Läsande 70 Återskapande av text 71 Läslogg och loggboksskrivande 73 Tankebok och dagboksskrivande 73 Brevväxling 74 Portfolio 75 Rättning 75 Läs mer 77 KAPITEL 9 Utveckling av avancerade strategier för läsning och skrivning 81 Avancerade lässtrategier 82 Utvecklat skrivande 83 Genrepedagogik och cirkelmodellen 85 Läs mer 86 KAPITEL 10 Elektronisk skrift som möjlighet 89 Datoranvändning 90 Nya läsarter 91 Internet 92 Sociala medier 94 Datorsäkerhet 96 Läs mer 97 Referenser 99 Register 105