Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Udviklingsforstyrrelser og psykisk sårbarhed. Svenska
Titel Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet : om annorlunda barn
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2012
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003735cam a2200889 a 4500
*001204116
*00520120921145309.0
*008120926s2012 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-44-07978-3
*035 $a(SE-LIBR)13485807
*035 $a(Burlöv)89750
*040 $aLGEN$dS
*0411 $aswe$hdan
*042 $9NB
*08204$a618.9289$223/swe
*084 $aVlad$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aHejlskov Elvén, Bo
*24010$aUdviklingsforstyrrelser og psykisk sårbarhed.$lSvenska
*24510$aUtvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet :$bom annorlunda barn /$cBo Hejlskov Elvén, Hanne Veje, Henning Beier ; översättning: Teresa Elvén
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2012
*300 $a275 s. :$bill. ;$c23 cm
*650 7$aBarn med funktionshinder $xpsykologiska aspekter$2sao
*650 7$aKognitiva störningar$2sao
*650 0$aCognition disorders
*7001 $aVeje, Hanne
*7001 $aBeier, Henning M.
*7001 $aElvén, Teresa$4trl
*841 $ax a$b120903||0000|||||000||||||000000$e1
*852 $hVla
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: De flesta människor klarar sig bra i livet. De skaffar sig utbildning och jobb, får barn och blir gamla utan större svårigheter. Den här boken handlar inte om dem, utan om de personer för vilka livet innebär hårt arbete. En del av dem får diagnoser som Aspergers syndrom, ADHD eller Tourettes syndrom, en del beskriver vi som ouppfostrade eller psykiskt sårbara. Vad de har gemensamt är att de misslyckas med saker som andra inte har några problem med. Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet om annorlunda barn utgår från neuropsykologisk och beteendegenetisk kunskap om utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar. Boken beskriver de sociala aspekterna av diagnoser och individuella svårigheter, och vad det innebär i livet för ett barn eller en ung person som inte är riktigt som alla andra. Den avslutas med vad man som personal kan bidra med för att göra livet lättare för dessa barn och ungdomar. Boken vänder sig till studenter och yrkesverksamma främst inom barn- och ungdomsverksamheter för personer med utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar, men ger också nya tankar till alla som arbetar med barn och ungdomar i allmänhet. Boken är skriven av en psykolog, en pedagogisk rådgivare och en läkare och specialist i psykiatri. De tre perspektiven vävs in i varandra för att ge en bred och komplex bild av ett komplext område.
Förord 7 Inledning 9 Bokens syfte 11 Känsla av sammanhang 16 Del 1 Samhälle och diagnoser 19 KAPITEL 1 Normalfördelning av förmågor och egenskaper 21 Hänvisningsorsaker 24 Det miljörelaterade handikappbegreppet 29 KAPITEL 2 Avgränsande och beskrivande symtom 39 Avgränsande symtom 41 Beskrivande symtom 47 Diagnosernas hierarki 49 Komorbiditet 50 KAPITEL 3 Orsaksförklaringar 53 Socialkonstruktivismen 54 Behaviorismen 56 Idag 57 KAPITEL 4 Genetik 63 KAPITEL 5 Hjärnans funktion vid utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar 67 Del 2 Beskrivande symtom 73 KAPITEL 6 Empatisvårigheter 75 Affekt 76 Att ha svårt att förstå vad andra tänker 81 Att inte kunna föreställa sig att andra tänker annorlunda än man själv gör 85 Svårigheter med att jämföra sig själv med andra 85 Egocentricitet 86 Lögner 87 Svårigheter med att känna igen och förstå egna och andras affektuttryck 90 Särskilda svårigheter förenade med att vara utåtriktad 91 Problemskapande beteende 95 Kravanpassning, avledning och låg-affektivt bemötande 107 Lågaffektiva metoder 114 KAPITEL 7 Strategisvårigheter 121 Svårigheter med central koherens 121 Tvångsbeteende 130 Pedagogik utifrån svårigheter med central koherens 134 Bristande exekutiva funktioner 137 Impulsivitet 139 Inflexibilitet 140 Svårigheter att ta initiativ 142 Exekutiva funktioner och personlighet 143 Uppmärksamhet 144 KAPITEL8 Sensoriska funktionsnedsättningar 145 Överkänslighet för sinnesintryck 147 Underkänslighet för sinnesintryck 149 Svårigheter med att habituera 150 Svårigheter med att strukturera sina intryck 150 Konsekvenser 151 KAPITEL 9 Stresskänslighet 157 Kaostecken 165 Varningstecken 167 Grundläggande belastningsfaktorer 172 Situationsbestämda belastningsfaktorer 176 Skyddande faktorer 178 Del 3 Praktiska insatser 181 KAPITEL 10 Att arbeta med specialpedagogiska insatser 183 Synkronisering - organisering 183 Synkronisering - kunskap och förhållningssätt 183 Skolan 186 Hemtjänsten 187 Millas stödpersoner 187 Assistansen 188 Förvaltningen 188 Hemmet 190 Föräldrautmaningen 196 Föräldrar i sorg och kris 197 Föräldrasamarbetet 200 "Svåra" föräldrar 202 Föräldrar + sammanhang = resurser 206 Pedagogisk grundtanke - kan kontra vill 210 Pedagogiska grundprinciper - ansvar och kontroll 213 Insatsmodellen - inledande introduktion 218 Ledstång/stödsystem 222 Strategier 222 Nödutgångar 223 Insatsmodellen - en överblick i komplexa ärenden 227 Vardagen - struktur och system 230 KAPITEL 11 Följdtillstånd och medicinering 239 Vad använder man medicin mot? 242 ADHD 242 Tourettes syndrom 244 Depression 245 Bipolär sjukdom 247 Ångest 248 Tvångssyndrom 250 Psykosliknande symtom 251 KAPITEL 12 Ett kort kapitel om utredning 255 Utlåtande gällande XX, personnr XXXXXX-XXXX 259 De psykologiska testerna 260 Sjukgymnast-/arbetsterapeut-utredning 262 Logopedutredning 262 Sammanfattning och pedagogiska överväganden 262 Rekommendationer 263 Bilaga 1, Pedagogiska strategier 263 Bilaga 2, Resultat 264 KAPITEL 13 Avslutning 265 Litteratur 267 Register 273