Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Det matematiske barnet Svenska
Titel
Utgivning, förlag, etc. Natur och kultur, Stockholm : 2004
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän 2. tr., 2006 ; 3. tr., 2008
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*001215807
*00520220802170652.0
*008040128s2004 sw a||||||||||001 0|swe|
*020 $a9127722945$cSEK 493:00
*020 $a9789127722941$q3. tr., 2008
*035 $a(SE-LIBR)9338796
*0411 $aswe$hnor
*08204$a372.7$222/swe
*084 $a97D $2msc
*084 $aEabt.01$2kssb/7
*084 $aEabt.021$2kssb/7
*084 $aDofa$2kssb/7
*1001 $aSolem, Ida Heiberg,$d1953-
*24014$aDet matematiske barnet$lSvenska
*24514$aDet matematiska barnet /$cIda Heiberg Solem, Elin Kirsti Lie Reikerås ; översättning: Sten Andersson ; [illustrationer: Bjørg Tronshart].
*250 $a1. uppl.
*264 1$aStockholm :$bNatur och kultur,$c2004
*300 $a344 s.$bill.$c21 cm
*500 $a2. tr., 2006 ; 3. tr., 2008
*650 7$aMatematikundervisning
*650 7$aBarn
*650 7$aMatematik
*650 7$aFörskolan
*650 7$aGrundskolan
*7001 $aReikerås, Elin Kirsti Lie,$d1964-$0https://libris.kb.se/mkz1xc951h1051h#it
*7001 $aAndersson, Sten$4trl
*7001 $aTronshart, Bjørg$4ill
*8527 $a1219$hEab$2kssb
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1 Lyssna och titta - lär dig hitta 7 1.1 Om vad matematik är och kan vara 9 1.2 Språk och språkuttryck 14 1.3 Med matematiken i ena handen och barnet i den andra 20 2 Fåglar har vingar därför att det finns katter 24 2.1 Alla djur med fyra ben säger bäää 26 2.2 Ekvationer och lejon eller omvänt 30 2.3 Kommer snö, kommer jul 36 2.4 En gåva är oändligt mycket mer än ingen gåva 39 2.5 Den kvalificerade förundraren 44 2.6 Tankfull förundran och förunderligt tänkande 48 3 Bakom dörren, under bordet och högt upp i luften 52 3.1 Barns tidiga utforskande av rummet 53 3.2 Högt flyger de, och ont gör det när de faller 57 3.3 Om innanför, utanför, ovanför och bortanför 59 3.4 Om att sätta ord på begreppen - placeringsord 67 3.5 Topologiskt, euklidiskt och projektivt rum - olika synvinklar 71 3.6 Hur den vuxne kan underlätta barns utveckling av rumsbegreppen 75 4 En ring har inga sidor 81 4.1 Struktur och samband - behov av att klassificera 83 4.2 Barn är språkskapare - och språk skapar struktur 87 4.3 Former och figurer i plan 89 4.4 Former och figurer i rummet 105 4.5 Ur en annan synvinkel - topologisk geometri 115 4.6 Geometri på många olika sätt 120 5 Jag räknas som en och du som två i 23 5.1 Olika aspekter av talbegreppet 125 5.2 Om barns utveckling av kardinaltalbegreppet 132 5.3 Mer om pekräkning 150 5.4 Om barns utveckling av ordinaltalbegreppet 157 5.5 Varför räknar barn? 165 6 Tjugonio, tjugotio, tjugoelva 171 6.1 Ett och ett och två och två 175 6.2 Det blir systematik i räkningen 185 6.3 Additiva talsystem 188 6.4 Positionssystem eller placeringsvärdesystem 193 6.5 Den långa resan 201 7 En liter vetemjöl och två meter margarin 205 7.1 Jämförelseord 206 7.2 Mätning och mätredskap 208 7.3 Mätning av längd 212 7.4 Ytmått och area 222 7.5 Rymdmått och volym 224 7.5 Mätning av vikt 228 7.6 Olika sätt att mäta 232 8 Ju fler luckor jag öppnar desto fortare blir det jul 235 8.1 Olika aspekter av tidsbegreppet 235 8.2 Föreställningar om tid 238 8.3 Tidsord 239 8.4 Tideräkning och kalendrar 242 8.5 Mätning av tid 245 8.6 Tiden går, år för år 249 9 Blommiga, prickiga, rutiga 254 9.1 Spegelsymmetri 257 9.2 Rotationssymmetri 260 9.3 Om parallellförskjutning/förflyttning 262 9.4 Formlikhet 265 9.5 Om lek med mönster och dialogen med andra 267 10 Jag kan plussa 274 10.1 Strategier i samband med de fyra räknesätten 275 10.2 De fyra räknesätten - olika sidor av samma sak 284 10.3 Olika satt att uttrycka kunskap 290 10.4 Att fokusera uttryckssätten i arbetet med matematik i skolan 296 10.5 Att ta vara på det matematiska barnet även i skolan 298 Lekar, spel och samspel 304 Litteratur 338 Register 343