Webbsök

Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • F
Titel
  • Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2010 (Ungern)
SAB Klassning
Upplaga
  • 1. uppl.
Omfång
  • 275 s. : ill ; 23 cm
Term
Medarbetare
ISBN
  • 978-91-44-05986-0
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00004900cam a2201237 a 4500
*001257311
*00520110411143847.0
*008110829s2010    sw ||||e     |00| 0 swe  
*020  $a978-91-44-05986-0
*035  $a(SE-LIBR)11879498
*035  $a(Burlöv)82186
*040  $aLGEN$dS
*042  $9NB
*08204$a404.2$222
*084  $aF.047$2kssb/8
*084  $aEab.0761$2kssb/8
*084  $aF:oa$2kssb/8
*24510$aFlerspråkighet, identitet och lärande :$bskola i ett föränderligt samhälle /$cNigel Musk, Åsa Wedin (red.)
*250  $a1. uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2010$e(Ungern)
*300  $a275 s. :$bill ;$c23 cm
*650 7$aFlerspråkighet hos barn$xpedagogiska aspekter$2sao
*650 7$aSpråk och identitet$2sao
*650 7$aEtnicitet$2sao$0144438
*650 0$aEthnicity
*650 0$aEthnicity ; Linguistic minorities
*7001 $aWedin, Åsa,$d1955-$4edt$0243571
*7001 $aMusk, Nigel,$d1960-$4edt
*852  $hF
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning som krävs i skolan. I det här läget blir det lätt att se på barnens språkbakgrund som innehållande olika brister och problem snarare än resurser och möjligheter. I den här antologin ifrågasätter författarna gängse synsätt och ger en mer nyanserad och balanserad bild av flerspråkighet. Genom olika exempel från aktuell svensk forskning om elevers vardag belyser de olika aspekter av flerspråkighet i skolsammanhang och problematiserar begrepp som etnicitet, identitet, lärande och makt. Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare i grundskola och gymnasium samt till dem som arbetar med skolutveckling och frågor som rör flerspråkighet.

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningF
L ex 1Tillgängligt Lomma vuxenavdelningF