Hylla
Författare/Namn
Titel Återkoppling för utveckling : från förmedling till handledning
Utgivning, förlag, etc. Gothia fortbildning, Stockholm : 2015
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
ISBN
Antal i kö:
*00003417cam 12200841 a 4500
*001258838
*00520151001160511.0
*007
*008150808s2015 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789172059856
*035 $a(BOKR)9789172059856
*035 $a(SE-LIBR)18226403$x18226403
*08204$a371.2$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aWallberg, Helena$0305864
*24510$aÅterkoppling för utveckling :$bfrån förmedling till handledning /$cHelena Wallberg ; illustrationer: Helena Wallberg och Sara Mazetti-Nissen
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bGothia fortbildning,$c2015
*300 $a173 s. :$bill. ;
*4900 $aSamlad kunskap för skolan
*592 $aClip2MM$b2015-10-02
*850 $aLoBj
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1. Tankar om återkoppling 7 Begreppsdefinitioner 10 Bokens struktur 13 Din medverkan i boken 15 2. Grunden för effektiv återkoppling 17 Ledning och stimulans 17 Från förmedling till samarbete till delaktighet 18 Fyra nivåer av återkoppling 22 Growth mindset 26 Icke-verbal återkoppling 29 3. Verktyg för återkoppling 33 Kvalitetsaspekter 34 Konsten att ställa frågor 44 Biooms taxonomi 49 Vem är eleven? 53 PASS-teorin 55 Metakognitiva frågor som utvecklar PASS-processer och återkopplar vad som fungerar eller behöver ändras 58 Kritiska situationer i undervisningen 61 Yta eller djup? 62 4. Återkoppling under igångsättningsfasen 65 Ta in kunskap, lära nytt och sätta igång ett arbete 65 Prägling och flipped classroom 66 Worked examples - baklängesjobb 68 Mind the gap! 70 Återkoppling för att utveckla förmågan att hantera stress och känslor 73 Återkoppling för att utveckla förmågan att fokusera och anstränga sig 77 Omotivation 78 Hjälplöshet som strategi 82 Snabb återkoppling för att lära och träna nytt 86 Återkoppling för att utveckla organisation i studierna 90 5. Återkoppling under arbetet 96 Skilj mellan formativ bedömning och summativ bedömning 98 Informellt underlag 101 Att organisera lektioner för informellt underlag 105 Återkoppling för att utveckla förmågan att resonera 107 Skrivmallar 111 Återkoppling för att utveckla förmågan att se komplexa samband, problematisera och nyansera 113 Talmallar 118 Återkoppling för att utveckla uthållighet 120 Kamratrespons 122 Kamratrespons genom frågor 124 Frågebatteri för återkoppling under arbetet 127 6. Återkoppling när arbetsområdet är klart 129 Återkoppling kring uppgiften 130 Återkoppling kring processen och de metakognitiva reflektionerna 132 Omdömets karaktär: betyg eller kommentarer? 133 När arbetet ändå inte är klart 136 Hur vet jag att jag har gjort rätt? 140 Dålig återkoppling kan alltid göras bättre 141 Frågebatteri för återkoppling när arbetsområdet är klart 145 7. Återkoppling som utvecklar kollegialt lärande 143 Diskutera elevberättelser 147 Begrepp och specialistspråk 148 Lära om forskning 150 Granska undervisningen 151 Auskultationer 151 Lärardeklarationer 153 Utveckla bedömningssäkerhet och formellt samarbete 154 Vanliga frågor om återkoppling och bedömning 156 Avslutande diskussion: övertro på formen hindrar utveckling 160 Sammanfattning och självskattningsschema 162 Källor 166 Bilagor 169