Hylla
Författare/Namn
Titel Med luppen på verksamheten : att systematiskt utveckla förskolans arbete
Utgivning, förlag, etc. Lärarförlaget, Stockholm : 2015
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003968cam 122010217a 4500
*001261734
*00520151106091135.0
*008150904s2015 sw a|||e |00| 0 swe c
*020 $a9789198176292
*035 $a(BOKR)9789198176292
*035 $a(SE-LIBR)18357165$x18357165
*08204$a372.21$223/swe
*084 $aEab.01$2kssb/8
*084 $aEm-c.01$2kssb/8
*1001 $aEriksson, Marie, $d1975-$0321478
*24510$aMed luppen på verksamheten :$batt systematiskt utveckla förskolans arbete /$cMarie Eriksson
*260 $aStockholm :$bLärarförlaget,$c2015
*300 $a245 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2015-11-09
*653 $aKvalitetsarbete
*653 $aförskolor
*653 $aKvalitet i förskolan
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 7 INLEDNING: Vägen till kvalitet 11 KAPITEL 1: Perspektiv på kvalitet 17 Kvalitetsforskning 20 Vad innebär allt detta konkret? 23 Utvärdering är ett nyckelord 26 Vad innebär kvalitet i förskolan? 28 KAPITEL 2: Från läroplan och skollag till kvalitet i praktiken 31 Systematiskt kvalitetsarbete i förskolans läroplan 33 Förskola på vetenskaplig grund 36 Helhetssyn på omsorg, utveckling och lärande 43 KAPITEL 3: Förskolans förstärkta pedagogiska uppdrag 49 Lyftande insatser 52 KAPITEL 4: Pedagogisk dokumentation 59 Att synliggöra den egna praktiken 60 Dokumentationen får saker att hända 61 Dokumentation, observation och samspel 70 Tillgänglighet gynnar lärprocesser 76 KAPITEL 5: Digitala möjligheter med etiken i fokus 83 Barnets lärlogg 86 Barns delaktighet och upplevelse av att bli dokumenterade 93 KAPITEL 6: Förändrad kunskapssyn och fördjupad pedagogisk helhetsidé 99 Verksamheten växer fram i samspel mellan barnen och sagan 102 Att vara medveten om vad, när och varför 105 Förändrad syn på lärande 110 KAPITEL 7: Systematisk uppföljning och utvärdering 113 Fokusförflyttning 117 Levande verksamhetsplan som stöd för reflektion och analys 119 Lärområden och värdegrund 136 Att göra en "läsning" 138 Att få syn på sig själv och verksamheten 141 När fina ord möter verkligheten 144 KAPITEL 8: Synliggöra individen med luppen på verksamheten 149 Bedömningsrädsla 150 Vägen mot vårt verktyg 154 Varför ämnesindelade verktyg? 160 KAPITEL 9: Tillfällen för djupare samtal 167 Frågor som utmanar till reflektion 172 Ta fram det bästa ur alla 175 KAPITEL 10: Organisera för utveckling 177 Möjligheter att skapa mötesplatser 179 Nätverkande för förändring 181 Engagemang och lekfullhet 186 Organisationens betydelse för framgång i utvecklingsarbetet 187 Ansvarsfördelning för kvalitet 190 Lärgrupper som metod 193 KAPITEL 11: Förändringsarbetets struktur 201 Utvecklingsgruppen är navet 203 Låta alla bli hörda 209 Förändringsarbetets faser 211 Hur vi konkret går vidare 219 KAPITEL 12: Yrkesroll, kreativitet och arbetsglädje 225 Lösningsfokus som tradition 227 Hur blir jag mitt bästa jag? 228 Slopa Jantelagen 233 Fantasi som utgångspunkt för kreativitet 235 LITTERATUR 242