Hylla
Författare/Namn
Titel Lärandematriser : att få eleven att förstå
Utgivning, förlag, etc. Gothia fortbildning, Stockholm : 2015
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002696cam 12200757 a 4500
*001264057
*00520151207121132.0
*007
*008151016s2015 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a9789172059801
*035 $a(BOKR)9789172059801
*035 $a(SE-LIBR)18542107$x18542107
*08204$a371.272$223/swe
*084 $aEaaa $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aAlm, Johan$d1962-
*24510$aLärandematriser :$batt få eleven att förstå /$cJohan Alm
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bGothia fortbildning,$c2015
*300 $a195 s. ;
*592 $aClip2MM$b2015-12-08
*650 7$aStudieomdömen
*650 7$aKunskapskontroll
*650 7$aUtvärderingsmetodik
*650 0$aEvaluation ; Methodology
*650 0$aExaminations
*650 4$aBedömning
*850 $aLoBj
*852 $hEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Inledning 11 Kapitel 1. Få eleven att förstå 13 Summativt och formativt 14 Bedömningsmatriser och lärandematriser 20 Bedömningsmatris 1 20 Bedömningsmatris 2 22 Bedömningsmatris 3 23 Lärandematris 26 Kapitel 2. Skapa lärandematriser 35 Lärandematriser till salu? 35 Skapa en lärandematris i fem steg 36 Välj arbetsområde och arbetskamrater 36 Steg 1: Välj ut kunskapskrav 39 Steg 2: Få fram kriterier 44 Steg 3: Skapa progression 48 Steg 4: Formulera iakttagbara kriterier 64 Steg 5: Gör en tydlig layout 73 Återvinn matrismaterial 76 Skapa lärandematriser utifrån kunskapskrav och elevers behov 78 Kapitel 3. Undervisa med lärandematriser 80 Vad undervisning är 81 Ta reda på elevernas förförståelse 83 Gör lärandematris tillsammans med elever 85 Lärandeteori 89 Lärandets Vad: Variationsteori 89 Lärandets Hur: Design för lärande 91 Tillbaka i klassrummet, men kvar i teorin 92 När, Varför och Hur används lärandematrisen? 94 Övningsuppgifter utifrån lärandematriser! 103 Lärandemål och aktivitetsmål 103 Att välja innehåll och läromedel 106 Övningsuppgifter och bedömningsuppgifter 107 Vanans makt och rutiners kraft 109 Känslan av kontroll 112 Kapitel 4, Respons utifrån lärandematriser 115 Läranderesponsens kritiska aspekter 117 1. Målkriterier som är kända och förståeliga 117 2. Är begripligt uttryckt 118 3. Framåtsyftande 118 4. Riktad mot lärandeprocessen 119 5. Med möjlighet att förbättra sin prestation 121 6. Ofta och medvetet utvald 121 Respons med lärandematris 122 Respons på process- och metanivå 124 Respons tar vägen om hjärtat 126 Lärandematriser som kollektiv respons 127 Kapitel 5. Själv- och kamratrespons utifrån lärandematriser 130 Kamratbedömning, att jämföra kvalitet 131 Självrespons med lärandematris 133 Undervisa med själv- och kamratrespons och lärandematris 137 Vad själv- och kamratrespons inte är 139 från bedömning till handling 140 Respons som leder till förbättring 140 Behovet av tid 143 Behovet av ramar 144 Kapitel 6. Bedöma med lärandematriser 146 Det summativa mysteriet 148 Kunskapsöversikter 149 Skillnaden på att bedöma och att betygssätta 150 Bedöma med lärandematriser 153 Markera bedömningar i lärandematrisen 154 Poäng, skolans värsta amöba 155 Poängprovens uppkomst, konsekvenser och lockelse 156 Att bedöma och bli bedömd 158 Muntliga eller skriftliga kommentarer? 162 Att mäta bedömnings kvalitet 163 Skapa bedömningsuppgifter utifrån lärandematriser 166 Bedöma grupparbeten med lärandematriser 169 Bedöma ämnesintegrerat med lärandematriser 172 Summativ bedömning med lärandematriser 175 Sammanställningsmatriser; att utvärdera din undervisning 176 Kapitel 7. Betyg och utvecklingssamtal utifrån kunskapsöversikter 178 Genomsnittstänkandets död 178 Fem betygssteg, men tre kunskapsnivåer 180 Kunskapsöversikten som lärandeverktyg 182 Omdömen och utvecklingssamtal 183 Ett nytt sätt att förbereda utvecklingssamtal 185 Lärandematrisen på utvecklingssamtal 186 Föräldraperspektiv och elevsamtal 187 Klassens utvecklingssamtal med läraren 188 Kapitel 8: Skolutveckling genom lärandematriser 190 Referenser 193