Hylla
Författare/Namn
Uniform titel What really works in special and inclusive education. Svenska
Titel Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2015
SAB Klassning
Omfång
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003677cam 122009497a 4500
*001265319
*00520160111160413.0
*007
*008150905s2015 sw ||||e 001 0 swe c
*020 $a9789127143593
*035 $a(BOKR)9789127143593
*035 $a(SE-LIBR)18358368$x18358368
*0411 $aswe$heng
*08204$a371.9046$223/swe
*084 $aEaby$2kssb/8
*084 $aEu$2kssb/8
*1001 $aMitchell, David
*24010$aWhat really works in special and inclusive education.$lSvenska
*24510$aInkludering i skolan :$bundervisningsstrategier som fungerar /$cDavid Mitchell ; översättning : Karin Ashing
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c2015
*300 $a397 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2016-01-12
*650 7$aInkluderande utbildning
*650 0$aInclusive education
*650 4$aInkluderande undervisning
*650 7$aElever i behov av särskilt stöd
*653 $aSpecialpedagogik
*653 $aIntegration
*7001 $aAshing, Karin$4trl
*852 $hEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
9 Förord 11 Författarens förord 16 KAPITEL 1 Inledning 31 KAPITEL 2 En modell för lärande och undervisning 48 KAPITEL 3 Strategi 1: Samarbetsinriktad gruppundervisning "Hjälp eleverna att lära av varandra" 59 KAPITEL 4 Strategi 2: Kamrathandledning och kamratpåverkan "Låt klasskamrater undervisa och stödja varandra" 69 KAPITEL 5 Strategi 3: Social färdighetsträning "Undervisa eleverna i positivt samspel med andra" 80 KAPITEL 6 Strategi 4: Undervisning i samverkan "Bli en effektiv lagspelare" 89 KAPITEL 7 Strategi 5: Föräldrars engagemang och stöd "Respektera familjers rättigheter, kompetens och behov" 102 KAPITEL 8 Strategi 6: Metakognitiva undervisningsstrategier "Undervisa eleverna om olika sätt att tänka" 113 KAPITEL 9 Strategi 7: Självreglerat lärande "Hjälp eleverna ta kontroll över sitt eget lärande" 124 KAPITEL 10 Strategi 8: Minnesstrategier "Hjälp eleverna att komma Ihåg viktig information" 135 KAPITEL 11 Strategi 9: Repetition och övning "Övning ger färdighet" 142 KAPITEL 12 Strategi 10: Ömsesidig undervisning "Hjälp eleverna förstå vad de läser" 150 KAPITEL 13 Strategi 11: Behavioristiskt grundade undervisningsstrategier "Kontrollera antecedenter och konsekvenser för att förändra beteenden" 162 KAPITEL 14 Strategi 12: Funktionell beteendebedömning "Förändra problembeteenden genom att ändra deras antecedenter och konsekvensen" 170 KAPITEL 15 Strategi 13: Kognitiv beteendeterapi "Hjälp eleverna att ändra sitt negativa tänkande" 181 KAPITEL 16 Strategi 14: Strukturerad undervisning "Se till att lektionerna är välstrukturerade, har snabbt tempo och ger resultat" 190 KAPITEL 17 Strategi 15: Formativ bedömning och återkoppling "Kontrollera och informera regelbundet eleverna om deras framsteg" 197 KAPITEL 18 Strategi 16: Alternativa verktyg och teknikstöd "Utveckla elevernas färdigheter" 208 KAPITEL 19 Strategi 17: Alternativ och kompletterande kommunikation "Utnyttja alla sätt att utveckla kommunikationsfärdigheter" 218 KAPITEL 20 Strategi 18: Fonologisk medvetenhet och fonologisk bearbetning "Använd en bra lässtrategi" 227 KAPITEL 21 Strategi 19: Kvaliteten i den fysiska inomhusmiljön "Erbjud en fysisk miljö som underlättar lärande" 238 KAPITEL 22 Strategi 20: Universell design för lärande "Se till att alla elever alltid har tillgång till alla aspekter av lärande" 243 KAPITEL 23 Strategi 21: Trestegsmodellen, respons på intervention "Använd en gradering av evidensbaserade interventioner som tar hänsyn till olika individuella behov" 253 KAPITEL 24 Strategi 22: Klassrumsklimat "Skapa en trygg, positiv och motiverande klassrumsmiljö" 266 KAPITEL 25 Strategi 23: Skolomfattande strategier "Skapa ett system med flera nivåer för att hindra eller minimera problembeteenden" 285 KAPITEL 26 Strategi 24: Myndighetssamverkan "Gå över från fragmenterade till samordnade tjänsten" 297 KAPITEL 27 Strategi 25: Inkluderande undervisning "Anpassa klassrumsprogrammet så att det passar för alla eleven" 314 KAPITEL 28 Strategi 26: Fallstudie av ett utbildningssystem: Finland 323 KAPITEL 29 Strategi 27: Möjligheter att lära "Erbjud tid i tillräcklig kvantitet och kvalitet för lärande" 331 Fotnoter 395 Namnindex