Hylla
Författare/Namn
Titel Koden till digital kompetens
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2015
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003393cam 12200901 a 4500
*001266635
*00520160129121645.0
*007
*008150430s2015 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789127444072
*035 $a(BOKR)9789127444072
*035 $a(SE-LIBR)17903954$x17903954
*08204$a372.34$223/swe
*084 $aEabpu.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aNygårds, Karin,$d1975-
*24510$aKoden till digital kompetens /$cKarin Nygårds ; [illustrationer: Micaela Favilla]
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c2015
*300 $a99 s. :$bill. ;
*4900 $aInput
*592 $aClip2MM$b2016-01-30
*650 7$aDataundervisning
*650 7$aInformationssamhället
*650 7$aProgrammering
*650 0$aComputers ¡ Study and teaching
*650 0$aComputer programming
*650 0$aInformation society
*653 $aDigital kompetens (prel/S)
*700 $aFavilla, Micaela,$4ill$0307730
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 6 DEL 1 1. Vad är digital kompetens? 10 Digitaliseringens processer 10 Digitalt ytflyt 11 Digital kompetens 12 2. Att förstå digitala systern 14 Säkerhet och integritet 14 Vem bestämmer över internet 17 Skillnaden mellan internet och world wide web 20 3. Att förstå sammanhanget 22 Ett hav av information 23 Den digitala frontalloben 26 Juridiken 28 Näthat 30 4. Att förstå sin egen del 33 Vem vill du vara på nätet? 33 Snällt, sant och nödvändigt? 35 Dina digitala strategier 38 DEL 2 5. Programmering 42 Programmera, koda eller tänka datalogiskt? 42 Programmering bit för bit 43 Att skriva effektiv kod 45 Programspråk 47 6. Varför kod i skolan? 50 Digitala klyftan 53 Programmering som ämne? 54 Kan alla lära sig att programmera? 55 Kompetens- och tidsbrist 55 Att välja strategi 56 Olika synsätt på programmering 59 7. Tänkandet 60 Ett sätt att tänka 60 Datalogiskt tänkande i ett historiskt perspektiv 66 Svårigheter med datalogiskt tänkande 67 8. Skapandet 68 Makerrörelsen 68 3D-skrivare 72 Få världen att blinka på makervis 73 Makerrörelsen i skolan 76 9. Förståelsen 77 Atomer och molekyler 77 Att programmera eller bli programmerad? 78 Framtiden skapar vi här och nu 80 Humanisten och teknologerna 81 10. Men hur gör man då? 83 Unplugged 83 Code.org 85 Appar 86 Datorprogram 87 Att organisera arbetet 92 11. Avslutning 95 Källor 97 Tips på Länkar 98