Hylla
Författare/Namn
Titel Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003957cam 12201021 a 4500
*001268386
*00520160304163237.0
*007
*008151030s2016 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147105854
*035 $a(BOKR)9789147105854
*035 $a(SE-LIBR)18596692$x18596692
*08204$a510.71$223/swe
*084 $aEabt$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBentley, Per Olof,$d1945-
*24510$aMilstolpar och fallgropar i matematikinlärningen :$bmatematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder /$cPer-Olof Bentley och Christine Bentley
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2016
*300 $a218 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2016-03-08
*650 7$amatematikundervisning
*650 7$aGrundskolan
*650 7$aGymnasieskolan
*650 0$aEducation , Elementary
*650 0$aElementary schools
*650 0$aEducation , Secondary
*650 0$aHigh schools
*650 0$aMathematics $xStudy and teaching
*7001 $aBentley, Christine,
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 7 Vad forskningen säger 7 Så här är boken upplagd 7 Misstag som blockerar lärandet 8 Undervisningens betydelse 9 Uppföljning av undervisningen 10 Hjärnans roll i lärandet 11 Arbetsminnets roll 11 Långtidsminnets roll 12 Förmågan att uppfatta antal 13 Hur vi lär oss begrepp 13 Arbetsminnets optimala funktion 14 1. Taluppfattning och tals användning 15 1.1 Att förstå talbegreppet 16 1.1.1 Talraden 16 1.1.2 Ett-till-en-principen 18 1.1.3 Uppfattningar av räkneordstal och antal 22 1.1.4 Övergången mellan språklig kod och sifferkod 27 1.1.5 Olika notationssystem 29 1.1..6 Positionssystemets struktur 31 1.2 Att behärska beräkningar 36 1.2.1 Begreppet likhet 36 1.2.2 Talfakta 38 1.2.3 Huvudräkningsstrategier 47 1.2.4 Skriftliga beräkningsmetoder 49 1.2.5 + 1-misstaget 56 1.2.6 Resonemang 60 1.3 Att förstå hur man räknar med tal i bråkform 63 1.3.1 Pizzamodellen 63 1.3.2 Kvadratmodellen 68 1.3.3 Andelsmodellen - en förrädisk fallgrop för tal i bråkform 71 1.3.4 Del av annan helhet än ett 75 1.3.5 Innehållsdivision och division av tal i bråkform 79 1.4 Att förstå hur man räknar med tal i decimalform 82 1.5 Att förstå hur man räknar med tal i procentform 91 1.6 Att behärska negativa hela tal 95 2. Algebra 105 2.1 Begreppet likhet 106 2.2 Begreppet variabel 108 2.3 Ekvationer 112 2.4 Uttryck 119 2.5 Formler 123 3. Geometri - att förstå några centrala begrepp 125 3.1 Fyrhörningar och deras begreppsstrukturer 126 3.2 Begreppen omkrets och area 129 3.3 Några begreppsstrukturer i två och tre dimensioner 137 3.4 Begreppet vinkel 140 3.5 Begreppet kongruens 142 3.6 Kongruensavbildningar 145 3.7 Att inse strukturen i mönster 150 4. Statistik och sannolikhet 155 4.1 Statistik 156 4.2 Sannolikhet 161 5. Problemlösning 165 5.1 Modellering och beräkning 165 5.2 Modellering - olika typsituationer i benämnda problem 167 5.3 Relationen typsituation och beräkningsstrategi - en fallgrop 173 6. Samband och förändring 177 6.1 Proportionella samband 178 7. Kommentarer och svar 185 1 Taluppfattning och tals användning 186 2 Algebra 199 3 Geometri - att förstå några centrala begrepp 203 4 Statistik och sannolikhet 207 5 Problemlösning 208 6 Samband och förändring 210 Referenser 213 Register 215