Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Utviklingspsykologi. Svenska
Titel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00006969cam 122017537a 4500
*001268626
*00520160315161727.0
*007
*008151230s2016 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789144060781 (inb.)
*035 $a(BOKR)9789144060781
*035 $a(SE-LIBR)18897562$x18897562
*0411 $aswe$hnor
*08204$a155$223/swe
*084 $aDof$2kssb/8
*1001 $aTetzchner, Stephen von
*24010$aUtviklingspsykologi.$lSvenska
*24510$aUtvecklingspsykologi /$cStephen von Tetzchner
*250 $a2. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2016
*300 $a718 s.
*592 $aClip2MM$b2016-03-22
*650 2$aChild Psychology
*650 2$aAdolescent psychology
*650 2$aChild Development
*650 7$aUtvecklingspsykologi
*650 7$aBarnpsykologi
*650 7$aUngdomspsykologi
*650 0$aChild Psychology
*650 0$aChildren$xPsychology
*650 0$aDevelopmental psychology
*650 0$aAdolescent psychology
*650 0$aYouth$xPsychology
*653 $aVuxenpsykologi
*852 $hDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 13 Tack 15 Det utvecklingspsykologiska sättet att tänka 17 Bokens uppbyggnad 18 Del 1 Teoretiska perspektiv och metoder 22 Kapitel 1 Utveckling 23 Typisk, atypisk, normal och avvikande utveckling 24 Kontinuitet och diskontinuitet 24 Utvecklingseffekter 26 Huvudeffekter 26 Interaktionseffekter 27 Transaktionseffekter 28 Verktyg för ett utvecklingspsykologisktsätt att tänka 29 Utvecklingen är komplex och bygger på variation 31 Dynamiska system 32 Sårbarhet, risk, motståndskraft och skydd 34 Utvecklingspsykopatologi 36 Process och resultat 37 Kapitel 2 Teoretiska perspektiv 41 Psykodynamisk psykologi 41 Beteendeanalytisk psykologi 44 Logisk konstruktivism 46 Socialkonstruktivism 47 Evolutionsbaserade teorier 49 Evolutionspsykologi 49 Etologisk psykologi 50 Nativism 50 Ekologisk psykologi 51 Informationsbearbetning 53 Kritisk utvecklingspsykologi 54 Att skilja mellan olika teorier 55 Kapitel 3 Metoder för att få kunskap om barn 61 Observationer 62 Observatören 62 Observationskategorier 62 Naturalistisk observation 63 Experimentella observationer 65 Några vanliga problem vid observationer av barn 66 Frågeformulär och intervjuer 67 Arkivmetoder 68 Metodiska tillvägagångssätt 68 Kvantitativa och kvalitativa studier 68 Gruppstudier 69 Individstudier 69 Tvärsnittsundersökningar och longitudinella studier 69 Prospektiva och retrospektiva undersökningar 71 Tvärkulturella studier 71 Särskilda metoder för att undersöka spädbarn 71 Habituering och deshabituering 72 Betingning 72 Visuell utforskning 72 Fysiologiska reaktioner 72 Neurofysiologiska mått 72 Svårtolkade metoder 73 Grundläggande drag i forskningen 73 Offentlighet 73 Representativitet 73 Reliabilitet 74 Validitet 75 Bearbetning av information 76 Statistiska metoder 76 Kvalitativa bedömningar 80 Etiska överväganden 81 Del 2 Gener, fosterutveckling och tidig neurologisk utveckling 88 Kapitel 4 Gener, evolution, arv och miljö 89 Kromosomer och gener 90 Genetiskt arv 91 Genotyp och fenotyp 91 Dominant och recessivt arv 92 Autosomalt och könsbundet arv 92 Mutation 94 Genetisk prägling 95 Gener och utveckling 96 Evolutionen 98 Arv och miljö 98 Metoder för att studera arv och miljö 99 Exempel på interaktion mellan gener och miljö 102 Epigenes, begränsningar och plasticitet 104 Genetisk begränsning och anpassning 106 Kapitel 5 Stimulering och beteende under fostertiden 111 Fosterutvecklingen 111 Den biokemiska miljöns betydelse under fosterstadiet 112 Stimulering under fosterstadiet 113 Rörelse och beteende 115 Lärande i fosterlivet 116 Erfarenheter i fosterlivet och den senare utvecklingen 117 Emotionella tillstånd 118 Kapitel 6 Hjärnans utveckling 121 Metoder för att undersöka hjärnan 121 Undersökningar av hjärnan 122 Hjärnans uppbyggnad 123 Utveckling 125 Tillväxt och reduktion i celler och anslutningar 126 Erfarenhet och utveckling 128 Specialisering 130 Plasticitet 132 Samband mellan hjärnans organisation och beteendet 134 Stimulans av utvecklingen 136 Del 3 Perception och motorik 142 Kapitel 7 Perceptuell utveckling 143 Teoretiska förklaringar 144 Logisk konstruktivism 144 Gibsons ekologiska teori 144 Jämförelse mellan teorierna 145 Synen 146 Synskärpa 147 Rörelse 147 Form 148 Objektuppfattning 149 Storlek 151 Djupseende 151 Färgseende 153 Uppfattning av ansikten 153 Kritisk visuell stimulering 157 Fortsatt utveckling av synsinnet 158 Bilduppfattning 158 Hörseln 162 Auditivt beteende 162 Tröskelvärden 162 Lokalisation 164 Utveckling av musikaliska färdigheter 165 Uppfattning av musik 166 Taktil perception 169 Lukt 169 Smak 169 Intermodal perception 171 Kapitel 8 Motorisk utveckling 177 Från handlingssystem till komplexa handlingar 178 Grovmotorik och finmotorik 179 Den grovmotoriska utvecklingen 179 Utvecklingen av finmotorik 181 Automatisering 184 Skillnader mellan barn 185 Bedömning av färdigheter 185 Teorier om den motoriska utvecklingen 186 Mognad 186 Dynamiska modeller 187 Primära rörelsemönster 188 Handling och kroppslig kognition 189 Teckning 189 Teckningsstrategier 189 Figurativitet 189 Kulturella skillnader 191 Del 4 Kognitiv utveckling 198 Kapitel 9 Huvudriktningar inom den kognitiva utvecklingen 199 Moduler, domäner och verksamheter 200 Moduler 200 Verksamheter 201 Olika betydelse 201 Kroppslig kognition 201 Logisk konstruktivism 202 Den kognitiva strukturen 202 Utvecklingsprocessen 203 Stadierna 204 Standardteorins status 211 Den nya teorin 214 Informationsbearbetning 217 Utvecklingsprocessen 219 Konnektionismen 223 Informationsbearbetningstraditionens status 225 Nativism 225 Sträng nativism 225 Mild nativism 226 Nativismens status 227 Social konstruktivism 227 Utveckling 228 Verksamhet 232 Individuellt och socialt utforskande 234 Distribuerad kognition 234 Socialkonstruktivismens status 234 Händelsekognition 235 Händelser 235 Utveckling 236 Från beskrivning till förklaring 237 Individ och kultur 238 Händelsekognitionens status 238 Utvecklingen som stege och bana 239 Kapitel 10 Minnet 245 Minnessystemen 245 Mening och sammanhang 246 Minnet under spädbarnsåldern 247 Arbetsminnet 247 Långtidsminnet 247 Variation och situation 248 Minnets utveckling under barnåldern 250 Arbetsminnet 250 Långtidsminnet 251 Barndomsamnesi 260 Barn som vittnen 261 Kapitel 11 Begreppsutveckling 271 Rum, tid och kausalitet 272 Rum 272 Tid 276 Kausalitet 277 Objektbegrepp 282 Särdragsteorier 282 Prototypteorier 286 Barnets tidiga kategorisering av objekt 287 Den fortsatta begreppsutvecklingen 293 Olika strategier vid begreppsbildning 298 Begrepp och språk 300 Huvudskillnader 300 Förspråklig kunskap 300 Vilket är primärt - språket eller tänkandet? 301 Kapitel 12 Resonerande 307 Analogiskttänkande 308 Teoretiska perspektiv 308 Logiskt och pragmatiskt tänkande 310 Dialektiskt tänkande 313 Variationer i utvecklingen 314 Kapitel 13 Mentalisering 317 Visuellt perspektiv 317 Bergsexperimentet 318 Två nivåer av visuellt perspektivtagande 319 Privat tal 320 Förståelse av önskningar och uppfattningar 321 Önskningar 321 Uppfattningar 321 Tidig förståelse av andras uppfattningar 324 Subjektiva ord 327 Förställning 327 Lögn 329 Individuella skillnader 330 Autismspektrumstörningar 332 Teoretiska förklaringar av mentalisering 335 Den fortsatta mentaliseringsutvecklingen 337 Kapitel 14 Intelligens 345 Teorier om intelligens 345 Domängenerell och domänspecifik intelligens 345 Triarkisk modell 346 Multipla intelligensformer 347 Intelligenstest 347 Normbaserade test 349 Kriteriebaserade test 350 Dynamisk utredning 350 Andra observationer 352 Prediktion av framtida funktion 352 Prediktion från tidig ålder 352 Prediktion utifrån senare barnålder 355 Arvets och miljöns betydelse för intelligensen 356 Släktstudier 356 Miljöfaktorer 356 Könsskillnader 362 IQ-resultaten ökar: Flynn-effekten 362 Skolprestationer och intelligens 363 Inlärningshinder och inlärningssvårigheter 363 Kapitel 15 Lärande och undervisning 369 Inlärningsformer 369 Habituering 369 Betingning 370 Imitation 371 Lärande genom försök och misstag 376 Insikt 376 Två perspektiv på undervisning 376 Den logiska konstruktivismen 376 Socialkonstruktivismen 377 Samarbete mellan barn 380 Tre former av samarbete 380 Samarbete är effektivt 380 Del 5 Kommunikation och språk 388 Kapitel 16 Utveckling av kommunikation och språk 389 Kommunikation 389 Gemensam uppmärksamhet 389 Protokommunikation 392 Tidiga dialoger 392 De första signalerna 392 Blickar och gester 393 Språk 397 Teoretiska huvudskillnader 398 Talets utveckling 401 Förhållandet mellan uppfattning och produktion avtal 405 Ordförrådets utveckling 405 Innehållet i de första orden 408 Ordförrådets fortsatta tillväxt 413 Från separata ord till satser 417 Komplexa satser 420 Ordklasser och böjningar 421 Språkfunktioner och samtalsfärdigheter 423 Samtalsfärdigheter 424 Förhållanden som ligger bakom individuella skillnader i språkutvecklingen 428 Språksvårigheter 431 Könsskillnader 432 Flerspråklighet 432 Utveckling av språk i andra modaliteter 435 Teckenspråk 435 Tecken och symboler för barn med omfattande tal- och språkproblem 436 Tecken och talutveckling 437 Del 6 Emotionell utveckling, temperament och personlighet 446 Kapitel 17 Emotioner och emotionsreglering 447 Emotioner 447 Emotionsreglering 448 Kulturella skillnader 449 Teoretiska huvudskillnader 450 Differentieringsteorier 450 Distinkta emotioner 451 Beteendeanalytisk teori 452 Psykodynamisk teori 452 Socialkonstruktivistisk teori 452 Tidig emotionsutveckling 453 Emotionella uttryck 453 Att uppfatta andras emotionsuttryck 458 Röster 458 Ansiktsuttryck 459 Imitation av emotionsuttryck 459 Emotionsreglering 460 Fortsatt tillväxt av emotionell kunskap och reglering 464 Självrefererande emotioner 465 Fortsatt emotionsreglering 468 Reaktioner på andras emotioner 470 Omgivningens inverkan på barnets emotionshantering 472 Tal om emotioner 475 Regleringsproblem 476 Kapitel 18 Temperament och personlighet 483 Temperament 484 Att mäta temperamentet 485 Ärftlighet 486 Temperamentets stabilitet 486 Temperament och föräldrabeteende 487 Könsskillnader 488 Det tidiga temperamentet och problem senare 488 Personlighet 491 Personlighetsdrag 491 Generella och situationsspecifika särdrag 492 Mätning av personligheten 493 Teorier om personlighetsutveckling 493 Freuds teori 494 Eriksons teori 496 McCrae och Costas femfaktorteori 498 Traditionell beteendeanalys 499 Kognitiv beteendeanalys 499 Personlighetsdragens framväxt 501 Temperament och personlighet 501 Personligheten under barnåldern 503 Framtida personlighetsutveckling 505 Faktorer som inverkar på personlighetsutvecklingen 506 Arvet 506 Uppväxtmiljön 508 Könsskillnader 510 Betydelsen av tidiga erfarenheter 510 Personlighetsutvecklingen som en transaktionsprocess 514 Del 7 Sociala relationer, självförståelse och moral 522 Kapitel 19 Tidiga sociala relationer 523 Anknytning 523 Grunden för anknytning 523 Individuella skillnader i anknytning 527 Kulturella skillnader 531 Barn som anknytningspersoner 532 Teorier om anknytning 533 Anknytning och temperament 537 Emotionsreglering 538 Anknytning och framtida sätt att fungera 538 Anknytning som anpassning 540 Anknytningsteori och social praxis 540 Syskonrelationer 540 Syskon med funktionsnedsättning 544 Kapitel 20 Självuppfattning 551 Den första självuppfattningen 551 Att känna igen sig själv 551 Tal om sig själv 552 Teorier om utvecklingen av självuppfattning 553 Att skilja mellan sig själv och andra 553 Framväxten av självförnimmelser 553 Andra perspektiv på den tidiga självuppfattningen 556 Barns självbeskrivningar 557 Självuppfattning som social konstruktion 560 Självavslöjande 560 Självbiografiskt narrativ 562 Självvärdering 562 Kapitel 21 Relationer mellan barn 569 Horisontella och vertikala relationer 569 Utveckling i horisontella samspel 570 Vänskap 571 Varaktighet av vänskap 574 Likhet mellan vänner 574 Könsskillnader 575 Populära och impopulära barn 576 Popularitetens stabilitet 580 Popularitet och vänner 580 Kulturella skillnader 580 Vänskapsrelationer och anpassning 581 Popularitet, vänner och anpassning 581 Vänskapsrelationer i barndomen och framtida problem 582 Kapitel 22 Moralbildning 587 Moraltänkande 587 Logisk konstruktivism 587 Psykodynamisk teori 592 Beteendeanalytisk teori 593 Evolutionsteori 593 Relationsperspektiv 593 Samvete 598 Prosocialt och antisocialt beteende 599 Självkontroll och lydnad 599 Utveckling av prosocialt beteende 600 Utveckling av antisocialt beteende 601 Mobbning 604 Tidigt antisocialt beteende och framtida anpassning 606 Kulturskillnader 608 Teoretiska perspektiv på antisocialt beteende 608 Uppfostringsstilar 611 Samhälle och förebyggande arbete 612 Del 8 Verksamheter, kön och ungdom 620 Kapitel 23 Lek, medier och kunskap om samhället 621 Lek 621 Olika lekformer 621 Utveckling 623 Lekens funktion 625 Kulturskillnader 626 Mediernas inflytande 626 TV-tittandets omfattning 627 Våld på tv 628 Televisionen som informationsförmedlare 630 TV som attitydmedium 630 Sociala medier 631 Dataspel 632 Kunskap om samhället 633 Geografisk kunskap 633 Samhällsfunktioner 634 Sociala olikheter 636 Politisk uppfattning 637 Kapitel 24 Könstypiskt beteende 643 Kön som kunskapsområde 643 Könskonstans 644 Könsroller 644 Könsstereotypier 645 Konstruktion av könsförståelse 645 Könsprägling 645 Särbehandling 648 Teorier om utvecklingen av könstypiskt beteende 650 Psykodynamiskt perspektiv 650 Evolutionsperspektiv 650 Beteendeanalys 651 Kognitiva teorier 652 Eklektiska teorier 652 Kapitel 25 Ungdomsåldern 657 Fysisk utveckling 657 Könsmognaden 658 Emotionalitet 659 Ungdomsegocentrism 660 Identitetsutveckling 660 Identiteten som ungdomsålderns utvecklingsuppgift 660 Identitet som meningsskapande 662 Teoriernas status 665 Etniska minoriteter 666 Relationen mellan ungdomar och föräldrar 666 Konflikter 667 Teoretiska perspektiv 668 Ungdomsgrupperingar och ungdomsgrupper 670 Konformitet 670 Grupper och föräldrar 671 Verksamhet och samhälle 672 Utbildning 672 Ungdomsåldern och samhällsförändringar 672 Från ungdom till vuxen 673 Del 9 Utvecklingen under livet 680 Kapitel 26 Utvecklingen i ett livstidsperspektiv 681 Ett utökat utvecklingsbegrepp 682 Åldrandet 683 Reaktionsbredd och plasticitet 684 Evolution, arv och miljö 685 Historien: Kohorteffekter 685 Mening 686 Hjärnans utveckling 687 Kognitiv utveckling 689 Minnet 691 Visdom 693 Personlighet och emotionellt liv 694 Erikson 694 Personlighetsdrag 695 Det emotionella livet blir bättre med åldern 695 Relationer 696 Roller och verksamheter 697 En förändrad syn på ålderdomen 697 Det utvecklingspsykologiska tänkandet och livstidsperspektivet 698 Del 10 Historiska perspektiv 706 Kapitel 27 Historisk översikt 707 Utvecklingspsykologins historia 707 De nya strömningarna 708 Globalisering 709 Bibliografi 719 Ordlista 801 Personregister 823 Sakregister 827