Hylla
Författare/Namn
Titel Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Geografiskt namn
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00006141cam 12201573 a 4500
*001270022
*00520160405121659.0
*007
*008160219s2016 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789144110639
*035 $a(BOKR)9789144110639
*035 $a(SE-LIBR)19289271$x19289271
*08204$a372.21$223/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aPramling Samuelsson, Ingrid
*24510$aLärandets grogrund :$bperspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan /$cIngrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan
*250 $a3., [uppdaterade] uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2016
*300 $a158 s. ;$c23 cm
*592 $aClip2MM$b2016-04-20
*650 7$aLäroplaner
*650 7$aFörskolan
*650 0$aCurricula
*650 0$aEducation, Preschool
*651 4$aSverige$0163435
*7001 $aSheridan, Sonja,$0332333
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1 Barn erövrar omvärlden 9 Det livslånga och livsvida lärandet 10 2 En föränderlig förskola i en föränderlig värld 15 Fröbel - förskolans idéskapare 15 Socialpolitik 17 Ansvaret flyttas från Socialdepartementet till Utbildning departementet 20 Skollagen 21 3 Läroplan för förskolan - vad är nytt? 23 Läroplanens utformning 25 En perspektivförskjutning 26 4 Förskolan som en del av det livslånga lärandet 29 Barnets och samhällets mål för lärandet 29 Barns lärande i ett föränderligt samhälle 30 Barn lär från det kända till det okända 32 Barn lär genom variation och mångfald 33 5 Barns lärande i förskolan 37 Att möta barns egna mål för lärandet 38 Att intressera barn för samhällets mål 39 Grundläggande värden 40 Barns inflytande och deltagande 41 6 Barnets kunskapsutveckling 45 Synen på barns lärande och utveckling 45 Barns lärande 47 Det aktiva barnet 48 7 Kunskapsbegreppet 51 Aspekter av kunskap 51 Former av kunskap 53 Praktisk och teoretisk kunskap 53 Subjektiv och objektiv kunskap 55 Kunskapsformerna och målen integreras i förskolans temainriktade arbetssätt 55 Temat Ett liv i sus och bus i skogen 56 Villkor för barns lärande och utveckling 62 8 Ett medvetet, frivilligt, lustfyllt och synligt lärande 67 Förskolans innehåll 70 Ett temainriktat arbetssätt 71 Barns lärande av symboler 75 Barns möte med matematik 76 Att använda en mångfald av olika uttrycksformer 77 9 Språk 79 Barns språk, lärande och identitetsutveckling 80 Förskolan ska stimulera och uppmuntra barn att tala, skriva och läsa 81 Barn erövrar talspråket 82 Barn erövrar skriftspråket 83 Barn lär sig att skriva och läsa 84 Förskolans språkliga miljö 85 Språket är nyckeln till matematisk förståelse 86 Den begynnande förståelsen för naturvetenskaps-, teknik- och kulturaspekter 87 Barn erövrar datorernas associativa språk 89 10 Lek som lärande och lärande som lek 91 Den svårfångade leken 91 Barn erövrar världen genom lek 92 Leken stimulerar språket 92 Leken stimulerar fantasi och kreativitet 93 Leken utvecklar social kompetens 93 Förskollärarens roll i lek 94 11 Den pedagogiska miljön i förskolan 97 Miljöns betydelse för barns lärande 97 Miljöns utformning 100 En mångkulturell förskola 102 Barns livsfrågor 103 Barn och etik 104 Jämställdhet 105 12 Undervisning 107 Undervisningsbegreppet 107 Förskolan som arena för undervisning 109 Att göra det osynliga synligt 110 Att tänka om sitt eget lärande 111 Att ställa frågor till barn 112 Att få barn att ställa frågor 114 Utvecklingspedagogik 115 Det kompetenta barnet 116 Barn lär av varandra 118 13 Kvalitet i förskolan 121 Pedagogisk kvalitet 121 Förskollärarens kompetens och professionalitet 123 Olika perspektiv på kvalitet 124 Forskning om kvalitet 125 Faktorer av betydelse för den pedagogiska kvaliteten i förskolan 126 Barn får lust att lära i en förskola av hög pedagogisk kvalitet 127 14 Uppföljning, utvärdering och utveckling 129 Att utvärdera är att bedöma verksamhetens pedagogiska kvalitet 129 Utvärdering som kontroll eller utveckling 130 Dokumentation 131 Utvärdering 133 Självvärdering 133 Självvärdering och extern utvärdering 134 Att utvärdera utifrån barns perspektiv 136 15 Förskolan och hemmet 139 Inskolningen 139 Förskollärarnas ansvar 140 16 Vad krävs av oss förskollärare? 143 Kunnande i framtiden 143 Att arbeta mot strävandemål 144 Att förändras 145 Referenser 149