Hylla
Titel Idrott svetenskap : en introduktion
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2016
SAB Klassning
Omfång
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003476cam 122009377a 4500
*001271291
*00520160420114543.0
*008160227s2016 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789144074689
*035 $a(BOKR)9789144074689
*035 $a(SE-LIBR)19326052$x19326052
*082 $a796.01$223
*084 $aRb$2kssb/8
*24510$aIdrott svetenskap :$ben introduktion /$cSusanna Hedenborg (red.)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2016
*300 $a328 s. :$bill.
*592 $aClip2MM$b2016-05-02
*650 7$aIdrott svetenskap
*653 $aidrott
*653 $aSverige
*7001 $aHedenborg, Susanna,$4edt
*852 $hRb
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1 Vad är idrottsvetenskap? 9 SUSANNA HEDENBORG Idrott eller sport? 9 Idrottsmedveten - eller att vara en kritisk vän 11 Idrottsvetenskap - ett flervetenskapligt fält 12 Idrott och samhälle 14 Bokens innehåll 15 Att diskutera 20 Läsa vidare 20 2 Den svenska idrottsmodellen 21 TOMAS PETERSON OCH SUSANNA HEDENBORG Riksidrottsförbundet 22 Amatörism, professionalisering och kommersialisering 24 Fostran inom idrotten 26 Genusmönster i den svenska idrottsmodellen 30 Avslutning 32 Att diskutera 33 Läsa vidare 35 3 Idrottshistoria 39 JENS LUNGGREN Dem moderna sporten 39 Bort från 1800-talet 40 Bort från England, bort från nationen 42 Sport, makt och identitet 44 90-minuters nationalism? 44 Sport och kolonialism 45 Sport, klass 47 Genus 48 Genus i samtidshistorien 50 Ras och etnicitet 51 Idrottshistoria i Sverige - organisationsperspektivet 53 Idrott, nation och svenskhet 54 Idrottens kraft i samhället 55 Övningsuppgift 55 Läsa vidare 62 4 Pedagogiska perspektiv på idrott 67 HÅKAN LARSSON Idrott som pedagogiskt verktyg 68 Några idrottspedagogiska forskningsområden 73 Vetenskapliga perspektiv inom idrottspedagogiken 79 Idrottens kritiska vän 84 Att diskutera 86 Läsa vidare 86 5 Didaktiska perspektiv på idrott 89 HÅKAN LARSSON Didaktik och bildning 89 Idrott och hälsa i skolan 91 Perspektiv på undervisning och lärande 99 Förhållandet mellan forskning och praktik 106 Att diskutera 107 Läsa vidare 107 6 Idrotts- och motionspsykologi 113 SOFIA BUNKE OCH SIMON GRANÉR Motivation 115 Målinriktningar 117 Självförtroende 120 Reaktioner på stress 123 Lag och grupper 127 Idrottspsykologiska tekniker 133 Framtida forskning 140 Att diskutera 141 Läsa vidare 141 Referenser 142 7 Idrottsfilosofi 145 KUTTE JÖNSSON Idrott och fostran 145 Filosofisk metodologi 146 Kritiskt tänkande 148 Vad är idrott? 149 Rättvisa, jämlikhet och fair play 151 Maskulinitet och femininitet 156 Kropp och teknologi 159 Idrottens värden 161 Att diskutera 162 Läsa vidare 163 8 Vad är idrottsjuridik? 165 BO CARLSSON OCH JYRI BACKMAN Idrottsjuridik: en definition, avgränsning ... och dess relevans 167 Självreglering (intern reglering) vs. juridifiering 169 Idrottsjuridik i en internationell och svensk kontext 172 Idrottsvåld, brott och diskriminering 177 Konkurrensrättslig lagstiftning 183 Rättssociologisk analys av förrättsligandet inom idrotten 187 Avslutning 189 Att diskutera 190 Läsa vidare 190 9 Idrott och media 193 AAGE RADMANN Ett förändrat medielandskap 193 Det nya medielandskapet 194 Vad är en nyhet? 197 Idrott och medier 199 Sportmedias historia 200 Att förstå, tolka och analysera media 204 Kvinnor och män i mediesporten 205 Näthat 206 Avslutning 207 Att diskutera 209 Läsa vidare 209 10 Idrottsgeografi - fysisk aktivitet äger rum 211 KARIN BOOK Vi lunkar iväg 213 Planeringen, brukarna och de som också vill vara med 214 Lekplatsens betydelse 217 Det grå, blå och gröna 218 Miljötänk i det halvoffentliga (?) rummet 220 Parken som välbefinnandets och rädslans rum 222 Välfärdsanläggningar i förfall 223 Idrottsplatsens topofiliska karaktär 224 Parken som rekreativ oas i vardagen 226 De stora upplevelserna och de vardagliga aktiviteterna 227 Läsa vidare 254 12 Barnidrott och talangidentifikation 259 TOMAS PETERSON Talangidentifiering 260 Den relativa ålderseffekten 261 Olika förklaringar till RAE 262 Skillnader i fysisk mognad 263 Skillnader i fysisk mognad som prognosinstrument 265 Skolan som selektionssystem 266 De avgörande åren 268 Kan RAE undvikas? 271 Går det att hitta framtida talanger med hjälp av RAE? 273 Avslutning 274 Att diskutera 274 Läsa vidare 275 13 Idrottens barn- och ungdomsledare och ledarskapets villkor 279 KARIN REDELIUS Omfattningen av föreningsidrott 281 Framväxten av den organiserade barnidrotten 282 Vilka är idrottsledare för barn och ungdomar? 285 Idrott - en könsmärkt arena 286 Idrottsledaruppdraget - vad innebär et? 288 Idrottsledares dubbla uppdrag 290 Kampen om den goda barnidrotten 291 Idrotten vill och Barnkonventionen - gott stöd 293 Föreningskulturer - styrande strukturer 294 Idrott för barnets bästa 295 Att diskutera 297 Läsa vidare 298 14 Att skriva en vetenskaplig text 301 SUSANNA HEDENBORG Andras texter 301 Vad vill du undersöka? 302 Forskningsuppgiftens syfte och frågeställningar 303 Källor och metod 307 Undersökningsdesign 310 Teori, förklaringsmodell och analytisk ram 311 Synopsis och disposition 312 Tidigare forskning 312 Referenser 314 Etik 315 Börja skriv 316 Författarpresentationer 317 Person- och sakregister 319