Hylla
Författare/Namn
Titel Läsa, skriva och förstå texter
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2016
SAB Klassning
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002786aam 122007577a 4500
*001271295
*00520160418104253.0
*008160201s2016 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789144102849
*035 $a(BOKR)9789144102849
*035 $a(SE-LIBR)19195412$x19195412
*08204$a372.6$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aSchmidt, Catarina
*24510$aLäsa, skriva och förstå texter /$cCatarina Schmidt
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2016
*300 $a203 s.
*592 $aClip2MM$b2016-04-29
*650 7$aLäsundervisning
*650 7$aSkrivundervisning
*650 7$aLäsförståelse
*650 0$aReading comprehension
*650 0$aPenmanship
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1 Inledning 9 Villkor för läs- och skrivlärande 9 Småstadsskolan i Småstaden 13 Till dig som läsare 15 Bokens upplägg 15 2 Läsförmågor i samspel 17 Definitioner av läsning 17 Olika utgångspunkter 18 Internationella läsundersökningar 22 Nedåtgående resultat 24 Reflektioner 26 3 Språk, texter och medier 29 Språklig mångfald 29 Texter i vår tid 30 Barndomens språk, medier och texter Digitala medier 33 Populärkulturella texter 34 Medborgare i en värld full av texter 36 4 Forskning och teoretiska perspektiv 39 Literacy 39 Repertoarer som stödjer literacy 41 Critical literacy 44 Kritisk textgranskning 44 Identitets- och meningsskapande 47 Skapa mening genom tecken 47 Tolkning, förundran och dialog 48 Att föreställa sig handlingen framåt 49 Att skapa något nytt 52 Läsa och skriva för att förstå och lära 53 Läsa och förstå 53 Skriva, förstå och uttrycka sig 54 Språkutvecklande sammanhang 55 Flera språk 59 5 Texter och aktiviteter kring dem i Småstadsskolan 61 Texter och aktiviteter 61 Gemensam läsning 62 En gemensam läsebok 62 Lärares högläsning 64 Läsgrupper 67 Läromedelstexter 74 Att läsa på egen hand 78 Att läsa och förstå 82 Textproduktion 84 Egna erfarenheter 85 Läsa, skriva och lära 85 Olika texttyper 88 Stavningsregler och grammatik 90 Att stava ord rätt 90 Lärandepotentialer i sammanfattning 92 6 Texter och aktiviteter kring dem hemma och på fritiden 95 Texter och aktiviteter 95 Pappersbaserade texter 96 Böcker 96 Tidningar 97 Texter på skärmar 100 Webbplatser 101 Medieanvändande med flera syften 103 Lärandepotentialer i sammanfattning 114 7 Fem barns perspektiv 117 Hampus 117 Vad säger Hampus berättelse? 121 Elin 122 Vad säger Elins berättelse? 125 Hassan 126 Vad säger Hassans berättelse? 130 Amal 131 Vad säger Amals berättelse? 134 Anton 135 Vad säger Antons berättelse? 140 Lärandepotentialer i sammanfattning 141 8 Villkor och möjligheter för språk- och textarbete i år 3-6 145 Villkor och möjligheter 145 Kunskapssyn och elevsyn 146 Språkutvecklande undervisning 149 Undervisningens textrepertoar 159 Att tänka om språk och förstå formella aspekter 167 En tolkningsgemenskap 173 Kritiskt tänkande 182 Att bli en sån som läser och skriver 185 Litteraturförteckning 187 Läromedel 195 Barn- och ungdomslitteratur 196 Tidningar 197 Spel 198 Webbplatser 198 Sakregister 201