Hylla
Författare/Namn
Titel Skrivundervisning : processinriktat skrivande i klassrummet
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000657cam a2200217 a 4500
*001272249
*00520160518125312.0
*008160404s2016 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789127140936
*035 $a(BOKR)9789127140936
*035 $a(SE-LIBR)17421608$x17421608
*08204$a372.623044$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aTjernberg, Catharina,$d1953-
*24510$aSkrivundervisning :$bprocessinriktat skrivande i klassrummet /$cCatharina Tjernberg
*250 $a1. utg.
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c2016
*300 $a143 s. :$bill. ;$c24 cm
*592 $aClip2MM$b2016-05-24
*650 7$aSkrivundervisning
*650 7$aLågstadiet
*650 7$amellanstadiet
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 Inledning 11 The Reading and Writing Project 11 Om processinriktad skrivundervisning 13 Bokens disposition 14 Ett varmt tack! 15 DEL 1 DEN TEORETISKA BASEN 17 KAPITEL 1 Lärares lärprocess 19 Skickliga lärare 19 Relationen mellan teori och praktik 21 Lärarprofessionalitet 22 KAPITEL 2 Skrivprocessen 25 Forskningstraditionen 25 Vägar till skriftspråket 28 KAPITEL 3 Skrivstrategier 34 Stödstrukturer 34 Att göra kunskapen till sin egen 38 Forskningsbaserade modeller för läsförståelse 41 KAPITEL 4 Skrivande i skolan 45 Språkutvecklande undervisningspraktiker 45 En balanserad läs- och skrivundervisning 48 Språket-dialogen-lärandet 50 Från imitation till självständighet 51 Att utveckla textförståelse 52 Att utveckla genrekunskap 54 Exempel på en processinriktad skriftspråkspraktik 56 DEL 2 DEN PROCESSINRIKTADE SKRIVUNDERVISNINGEN 61 KAPITEL 5 Skrivundervisningens hörnpelare 63 Skrivlektionens struktur 63 Minilektioner 65 Det vägledande samtalet 67 Återsamling 73 Stöd i klassrummet 73 Generaliserbarhet, tid och trygghet 76 KAPITEL 6 Att planera, dokumentera och utvärdera 78 Att förbereda och inventera stödstrukturer 78 Kontinuerliga observationer 79 Utvärdering och bedömning 79 KAPITEL 7 Skrivundervisning i läroplanen 82 Planering och individuell anpassning 82 Skrivundervisning i yngre åldrar 83 Specialpedagogiska sidor 84 Progression av skrivundervisningen 85 DEL 3 DEN PRAKTISKA TILLÄMPNINGEN 87 KAPITEL 8 Skrivarskolan 89 Projektet Skrivarskolan 89 Att introducera den processinriktade skrivundervisningen 91 Minilektion: Skrivarskolan introduceras 92 KAPITEL 9 Narrativt skrivande 95 Det meningsfulla i det personliga 95 Att avancera skrivandet 99 Minilektion: Att skapa en karaktär 102 Minilektion: Att planera sin text 103 Minilektion: Att lägga till detaljer 105 KAPITEL 10 Mönsterböcker 107 Att upptäcka ett mönster 107 Minilektion: Mönsterboken En hund 108 Minilektion: Mönsterboken Spöken 110 KAPITEL 11 Att skriva listor 114 Mentortext och minilektioner: Att skriva listor 114 KAPITEL 12 Att skriva instruktioner 118 Små experter 118 Minilektion: Att öva muntliga instruktioner 119 Minilektion: Introduktion till att skriva instruktioner 119 Minilektion: Att skriva hur-man-gör-texter 120 Minilektion: Att läsa och följa en instruktion 121 Minilektion: Fortsättning på uppmaningar 122 Texttypens utvecklingsmöjligheter 123 KAPITEL 13 Att skriva och läsa faktatexter 125 Att bygga vidare på kunskaperna 125 Att bekanta sig med texttypen 125 Minilektion: Hur en faktabok kan vara uppbyggd? 126 Minilektion: Att skriva faktaböcker 127 Minilektion: Kategorisera information 128 Minilektion: Hur man skriver en bra rubrik 129 Minilektion: Innehållsförteckningens funktion 129 Vidareutveckling av ämnet 131 KAPITEL 14 Att skriva poesi 133 Den fria formens fördelar 133 Minilektion: Att skriva poesi 133 Fortsättning och fördjupning av ämnet 135 Slutord 136 Referenser 137