Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Se barnet innenfra. Svenska
Titel Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan
Utgivning, förlag, etc. Natur & Kultur Akademisk, Stockholm : 2016
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00000874cam a22002537a 4500
*001272263
*00520160420115142.0
*008160406s2016 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789127146471
*035 $a(BOKR)9789127146471
*035 $a(SE-LIBR)19090845$x19090845
*0410 $aswe$hnor
*08204$a372.21$223/swe
*1001 $aBrandtzæg, Ida,$d1965-
*24010$aSe barnet innenfra.$lSvenska
*24510$aSe barnet inifrån :$batt arbeta med anknytning i förskolan /$cIda Brandtzæg, Stig Torsteinson, Guro Øiestad ; översättning av Elisabet Fredholm.
*260 $aStockholm :$bNatur & Kultur Akademisk,$c2016
*300 $a199 s. :$bill. ;$c21 cm
*592 $aClip2MM$b2016-05-25
*650 7$aFörskolan
*650 7$aAnknytning hos barn
*650 7$aFörskolebarn
*650 7$aBarnpsykologi
*7001 $aTorsteinson, Stig,$d1966-$4aut
*7001 $aØiestad, Guro,$d1960-$4aut
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 Till dig som arbetar inom förskolan eller har planer på att göra det 13 Vad boken inte handlar om 15 1 Vad är anknytning? Presentation av Trygghetscirkeln 17 Barn söker trygghet 18 Professionell omsorg kräver kunskap 19 Anknytning och utforskande hänger ihop 20 Trygghetscirkeln: rörelse mellan anknytning och utforskande 22 Att få lampan att lysa 24 Skillnaden mellan små och stora barn i förskolan 25 Vikten av sekundär anknytning i förskolan 27 Anknytning minskar stressen 28 2 Förstå barnet inifrån 30 Vad är viktigt för små barns utveckling? 30 Trygghetscirkeln: en karta för att förstå barnet inifrån 32 3 Se dig själv utifrån 56 Riktlinjer för vuxna 56 När det går: följ barnets behov 63 När det krävs: ta ansvar och bestäm 65 Gränssättning 66 4 Att vara tillsammans med barn i olika åldrar 73 Ettåringen: "Låt mig vara nära dig" 73 Från ett till två år: "Förstå mig och stötta mig i olika känslor" 75 Från två till tre år: "Hjälp mig i leken" 79 Från tre till sex år: "Berätta historier för mig, låt mig lära mig nya saker och leka med de andra barnen, men var där när jag behöver dig" 82 5 Barn är olika - var tillsammans med dem alla 91 Att vara tillsammans med barn med olika temperament 91 Att vara tillsammans med barn med olika anknytningserfarenheter 100 6 När du distanserar dig från barnet 109 Utmanande situationer och gamla spöken 109 Arga vuxna - okej eller inte? 116 Att anpassa sig till kulturen på förskolan 124 Följ barnet, inte reglerna 129 7 Reparera brott i kontakten 133 De vuxnas ansvar för förändring 134 8 Organisera tryggheten 153 Ny på förskolan 154 Barn över tre år och anknytningspersoner på förskolan 162 Mötestider och vikarier 162 Dela in i smågrupper 163 Lämning 164 Hämtning 169 9 Skapa en reflekterande kultur 170 Tala om besvärliga relationer, inte besvärliga barn Hur man skapar en reflekterande kultur 171 10 Vad säger förskoleforskningen? 183 Kvalitet i förskolan - vad är det? 184 Vuxen-barn-relationens betydelse för barns utveckling 185 Vilka faktorer påverkar kvaliteten på vuxen-barn-relationen i förskolan? 189 Sammanfattning 193 Litteratur 195