Hylla
Författare/Namn
Titel Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : [2016]
SAB Klassning
Upplaga Första utgåvan, första tryckningen
Omfång 310 sidor : illustrationer ; 24 cm
Term
Geografiskt namn
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00005630cam 12201429 i 4500
*001272666
*00520160525171414.0
*008150122s2016 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789127141940 $qinbunden
*035 $a(BOKR)9789127141940
*035 $a(SE-LIBR)17418030
*08204$a371.2009485 $223/swe
*084 $aEmk $2kssb/8 (machine generated)
*084 $5Jon $aEa:b $2kssb/8
*084 $5Jon $aEm-c $2kssb/8
*1001 $aHåkansson, Jan,$d1959-$0230396
*24510$aUtmärkt skolutveckling : $bforskning om skolförbättring och måluppfyllelse / $cJan Håkansson & Daniel Sundberg ; illustrationer: författarna
*250 $aFörsta utgåvan, första tryckningen
*260 $aStockholm : $bNatur Kultur Läromedel$c[2016]
*300 $a310 sidor : $billustrationer ; $c24 cm
*650 7$aSkolutveckling
*650 7$aUtbildningsreformer
*650 7$aSkolledning
*650 7$aUtvärdering
*650 0$aEvaluation
*650 0$aSchool management and organization
*650 0$aEducational change
*650 7$aStudieresultat
*650 4$aInternationella studier
*651 4$aSverige$0163435
*698 $5R $a201617 $bUTBILDNING FORSKNING
*7001 $aSundberg, Daniel,$d1971-$4aut $4ill $0254808
*852 $hEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 Inledning 13 Utmärkt skolutveckling - forskning om skolförbättring och måluppfyllelse 13 Utmaningen att utveckla skolan 15 Skolförbättring på agendan 17 Att arbeta med skolförbättring - vad vet vi? 18 Internationella lärdomar 20 Skolförbättringsresor 21 En forskningssyntes 23 Mot en forskningsbaserad skolutveckling 24 Bokens bärande begrepp och innehåll 26 DEL I De svenska skolresultaten - hur ser utmaningarna ut? 33 1 Vad räknas som resultat? 35 Historien om att mäta skolans utfall 35 Exponentiell ökning av kunskapsmätningar 40 Vad mäter egentligen PISA-undersökningarna? 42 Varför detta intresse för skolans och elevernas resultat? 44 Skolans måluppfyllelse - ett dilemma 47 Lärande och resultat i skolan 49 Typer av utfall av skolans undervisning 52 Skolans resultat: Var står vi nu? 55 2 Den svenska skolans resultat 57 Vad vet vi om svenska elevers kunskapsresultat? 57 Internationella kunskapsmätningar 60 Hur uppfattar eleverna skol- och klassrumsklimatet? 61 Har vi låga förväntningar på eleverna i de svenska klassrummen? 64 Lärares uppfattningar om elevers skolresultat 65 Är svenska lärare orienterade mot skolutveckling? 67 Driver svenska skolledare skolutveckling? 69 Svenska elevers kunskapsresultat - vilka är utmaningarna? 73 Vad vet vi nu om skolans måluppfyllelse? 81 Flerdimensionella utfall - endimensionella mätningar 85 Skolförbättringsarbetets utmaningar: riktningen framåt 86 DEL II Skolförbättring internationellt och nationellt 89 3 Skolutvecklingens forskningsfronter 91 Fyra viktiga skolbildningar 91 Den svenska skolutvecklingsarenan 93 Fyra generationer av forskning om skolutveckling 95 Den fjärde generationens utmaningar 98 Skolutvecklingens innehåll och form - övergripande lärdomar 99 Skolutvecklingens innehåll på skolnivå 101 Skolutvecklingens form - förbättringsarbetets strategier och metoder 103 Kapacitetsbyggande genom lärares lärande och samarbete 105 Kapacitetsbyggande och lärandekapital 107 Ett pragmatiskt perspektiv på skolutveckling och skolförbättring 109 Skolutvecklingens forskningsfronter - riktningen framåt 117 4 Skolförbättringsstrategier på systemnivå 121 Fyra generationer av skolutveckling 122 Skolans olika lager 125 Skolförbättring bortom top-down och bottom-up 127 Skolförbättring och de ökande resultatklyftorna 132 Att arbeta med skolans resultat 133 Lärdomar kring att bygga kvalitetssystem 136 Fjärde generationen: förbättringsarbetets nya fronter 137 Skolutveckling genom forskningsbasering: Vad är betydelsefullt? 141 Forskningsbasering eller jakten på evidens i förbättringsarbetet 142 5 Skolutveckling genom kapacitetsbyggande 157 Att bygga kapaciteter för hela läroplansuppdraget 158 Lärares kompetensutveckling - en nyckelfråga 160 Lärarvärdering - en framväxande policystrategi för skolutveckling 163 Karriärsystem för lärare 165 Ledarskap för framgångsrik skolförbättring 168 Att vända branta skolresultatkurvor 174 Skolkommuner som vänder skolresultat 175 Att bygga system och kapaciteter för skolförbättring - riktningen framåt 180 Del III Mot en forskningsbaserad skolutveckling 183 6 Förbättringsstrategier på skolnivå 185 Skolutveckling genom samarbete mellan universitet och skolor 185 Skolutveckling genom rektorers ledarskap 192 Skolutveckling genom kollegialt lärande 207 Möjligheter och hinder med kollegialt lärande 218 Förbättringsstrategier på skolnivå - riktningen framåt 220 7 Skolförbättring i klassrummet 223 Principer för att påverka kvaliteter i undervisningen 223 Att påverka undervisning och elevresultat genom fokus på praktisk undervisningsskicklighet 226 Att påverka undervisning och elevresultat genom självvärdering 228 Att påverka undervisning och elevresultat genom förändrade förväntningar 231 Att påverka undervisning och elevresultat genom anpassad matematikundervisning 234 Att påverka undervisning och elevresultat genom dataanvändning 236 Kombinationer av strategier - viktigt för skolutveckling i utsatta områden 237 Skolor med stora utmaningar - forsknings- och utvecklingsarbete med möjligheter och hinder 239 Strategier för att hantera komplexitet - samarbete mellan skolor i utsatta områden 243 Skolförbättring i klassrummet - riktningen framåt 245 8 Vägar mot skolförbättring 249 Vad vet vi nu om skolutveckling? 249 Skolutveckling i mätningarnas tidevarv 251 Tio riktningsgivare för framgångsrik skolförbättring 254 Att vända de svenska skolresultaten 256 Mot en hållbar förändringsteori 259 Steg mot en forskningsbaserad skolutveckling 263 Skolutveckling som kapacitetsbyggande 264 Strategier för forskningsbaserad skolutveckling 266 Förbättringsarbete i praktiken 270 Vägen framåt 278 Momentum för de kommande årens skolutveckling 282 Författarnas tack 285 Referenser 287 Register 307