Hylla
Författare/Namn
Titel Kvalitetsarbete och analys : för lärande i skola och förskola
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00005095cam 122012857a 4500
*001272669
*00520160523140758.0
*008160303s2016 sw a|||e |00| 0 swe c
*020 $a9789144106731
*035 $a(BOKR)9789144106731
*035 $a(SE-LIBR)19340699
*08204$a371.207 $223/swe
*084 $aEmk $2kssb/8 (machine generated)
*084 $5Jon $aEmi $2kssb/8
*084 $5Jon $aEa:dd $2kssb/8
*1001 $aScherp, Hans-Åke,$d1946-$0230194
*24510$aKvalitetsarbete och analys : $bför lärande i skola och förskola / $cHans-Åke Scherp, Gun-Britt Scherp.
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund : $bStudentlitteratur,$c2016
*300 $a198 s. : $bill.
*650 7$aSkolutveckling
*650 7$aKvalitetsarbete
*650 7$aKvalitetskontroll
*650 0$aQuality control
*7001 $aScherp, Gun-Britt,$d1948-$4aut
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Inledning 9 1 Kvalitetsarbete, ledning och styrning 21 Den vetenskapliga kunskapsbildningen 21 Myndighetsperspektiv 23 Politiska ställningstaganden 25 Från uppföljning och utvärdering till kvalitetsarbete 27 Vad är kvalitet? 29 Helhet och delar 29 Vem avgör vad som är kvalitet? 31 En skolas helhetsidé som utgångspunkt för kvalitetsarbetet 33 Helhetsidéns kvalitet 34 2 Kvalitetsarbete och kvalitetssäkring 35 Kvalitet och effektivitet 37 Kvalitetssäkring 38 Resultat som kvalitetsmått 38 Måluppfyllelse 39 Betyg och meritpoäng som kvalitetsmått 40 Progression som resultatmått 43 Hur bedömer man progression? 45 Kundnöjdhet som kvalitetsmått 50 Process som kvalitetsmått 52 3 Kvalitetsutveckling 55 Analys av samband mellan process och resultat 57 Analys av samband mellan bakgrundsvariabler och resultat 60 Analys och kvalitetsutveckling 62 Fas 1: Att upptäcka, förstå och formulera problemet 63 Fas 2: Underlag för kunskapsbildningen 64 Fas 3: Att se mönster i variationen 64 Fas 4: Från mönster till lärdomar och slutsatser 66 Fas 5: Att testa lärdomar i vardagsverksamheten 67 Att använda sig av andras kunskap 67 Ett analyserande förhållningssätt i vardagen 67 Fallgropar vid analysarbete 68 Två olika perspektiv på utvecklingsprocesser 70 Implementering 71 Gemensam kunskapsbildning 73 Dynamisk kvalitet 75 4 Modell för systematiskt kvalitetsarbete på skolnivå 77 Vardagens pedagogiska frågor 79 Arbetsorganisation respektive utvecklingsorganisation 79 Samverkan mellan arbets- och utvecklingsorganisation 82 Helhetsidén 83 Helhetsidéns kvalitet 85 Helhetsidéns betydelse för kvalitetsutvecklingen 91 Att förverkliga helhetsidén i vardagspraktiken 97 5 Utvecklingsorganisationen 99 Utvecklingsorganisation och kvalitetsutveckling 100 Lärgrupper som bas för kunskapsbildningen 101 Lärande i lärledargruppen 109 Spridning av lärgruppernas lärdomar 109 Lärledarträffar 109 Lärstämma 110 Pedagogiskt café 110 Informella samtal 111 Dokumentation av kvalitetsarbete 111 Sammanfattning av VISKA-modellen 112 6 Kvalitetsarbete och analys på skolor 115 Falkenbergs förskolor Område centrum-öst 116 Grundskolan 121 Forskande skolor i Sundsvall 125 Gymnasiet 134 7 Ledningsnivå 143 Distans och närhet 144 Förvaltningsinsatser 145 Vänersborg 145 Politikernivå 153 Kommunala och statliga mål 155 Politiska utvecklingsinitiativ 156 Resultatambitioner 158 Analys på den politiska nivån 158 Dialog 160 Misstro - tilltro 162 8 Avslutande kapitel 173 Hela uppdraget 174 Kvalitet 175 Kvalitetssäkring respektive kvalitetsutveckling 176 Intern kvalitetssäkring 177 Extern kvalitetssäkring 178 Intern kvalitetsutveckling 178 Extern kvalitetsutveckling 179 Skolinitierat kvalitetsarbete 179 Professionsbaserat kvalitetsarbete 180 Lärandebaserat ledarskap 180 Process och resultat 181 Konsekvenser för förvaltningsnivån 182 Konsekvenser för den politiska huvudmannanivån 182 Slutord 183 Bilaga A 185 Bilaga B 189 Referenser 195