Hylla
Författare/Namn
Titel Nedstress ad förskola : medveten närvaro
Utgivning, förlag, etc. Gothia fortbildning, Stockholm : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 127 s. : ill. ; 15 x 21 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*00003350cam 12200913 a 4500
*001273956
*00520160817172745.0
*008160519s2016 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789188099501 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789188099501
*035 $a(SE-LIBR)19467612
*08204$a372.171 $223/swe
*084 $aEabdokba.01 $2kssb/8
*084 $aEaae $2kssb/8
*084 $aDofa $2kssb/8
*1001 $aNyholm, Lena,$d1962-
*24510$aNedstress ad förskola : $bmedveten närvaro / $cLena Nyholm ; [illustrationer: Margareta Sandin]
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm : $bGothia fortbildning,$c2016
*300 $a127 s. : $bill. ; $c15 x 21 cm
*650 7$aFörskolebarn
*650 7$aStress hos barn
*650 7$aSkolhälsovård
*650 0$aStress in children
*650 0$aPreschool children
*650 0$aSchool Health Services
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 Inledning 7 Stenåldershjärnan 8 Positiv och negativ stress 10 Den finländska stressundersökningen 12 Varför en nedstressad förskola? 13 När, var, hur? 14 Mindfulness för pedagoger 14 Stress vid inskolning 16 Stress och separation 17 Stress vid måltider 20 Den viktiga vilan 22 Fri lek 26 Lek som känslohantering 27 Den sociala leken 28 Pedagogens närvaro i leken 28 Lek assisterad av en medvetet närvarande pedagog 30 Den livsviktiga leken 31 Utevistelse 32 Att lösa barns stress och konflikter 36 Hur barn stressreglerar 37 Pedagogisk hållning 38 Staylistening-metoden 39 Nedstressande lekar och övningar 43 Sagan om Stora Stressen 54 Ett nedstressat hem 56 Prioritera sömn och vila 56 Skapa "hängtid" 56 Fri lek hemma 56 Ha lugna morgnar 56 Ta hand om din egen stress 57 Pedagogens medvetna närvaro 58 Empatiskt lyssnande 59 Att stilla sig själv 61 Hantera stressade och "stressiga" föräldrar 66 Stressfritt samarbete med kolleger 67 Det fysiska rummet 73 Inomhusmiljön 73 Möblering och färgsättning 73 Ljud 75 Ljus 78 Luft 79 Utomhusmiljön 80 Sinnesrum för barn med särskilda behov och högkänsliga barn 81 Att skapa ett sinnesrum 82 Att använda ett sinnesrum 86 Plan mot stress 89 Bättre förekomma än förekommas 89 Gruppstorlek 90 Utmaningar i stora grupper 92 Gruppstorlekens påverkan på hälsan 93 Skärmtid 94 Barnmassage - medveten beröring 97 Att massera 99 Strategisk planering 101 Lean-modellen 102 Att arbeta enligt Lean-modellen 103 För Förskolan "Ingen Stress": Åtgärdsplan 1 104 Den nedstressade förskolan i praktiken 106 Stressfria förskolor 107 Att arbeta nedstressat 108 Hur börjar man? 110 Resurser 111 Välkommen på studiebesök 113 Den nedstressade förskolan och läroplanen 114 Grundläggande värderingar 115 Vikten av trygghet 116 Morgondagens medborgare 117 Närhet till natur och miljö 118 Helhetssyn 119 Samarbete mellan förskolan och hemmet 120 Avslutning 121 Referenser 123