Hylla
Författare/Namn
Titel 90-talister : som medborgare, medarbetare och konsumenter
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Annan titel
ISBN
Antal i kö:
*00007762cam 122018857a 4500
*001273958
*00520160601133522.0
*008 e 0 swe
*020 $a9789144113227
*035 $a(BOKR)9789144113227
*035 $a(SE-LIBR)19413455
*08204$a305.235$223
*084 $aOabkba$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aParment, Anders,$0267711
*24510$a90-talister :$bsom medborgare, medarbetare och konsumenter /$cAnder Parment
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2016
*300 $a217 s. :$bill.
*650 7$aungdomar
*650 7$aUngdomskultur
*650 7$aSociala förhållanden
*650 7$aRelationer mellan generationer
*650 7$aKonsumtion
*650 0$aIntergenerational relations
*650 0$aYouth
*650 0$aConsumption (Economics)
*698 $5R$a201621$bSOCIALA FRÅGOR
*7400 $aNittiotalister
*852 $hOab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1 Varför studera generationer? 11 Bokens utgångspunkt 12 En ny generation - problem eller vitalisering? 14 Generationsskillnader och generationsbeteende 18 Bokens underlag 24 2 90-talister och andra generationer 25 90-talister 26 Gemensamma minnen, en del av generationsidentiteten 28 Generation Y 29 Generation X 30 Baby Boomers 32 Generationskonflikter 37 Förväntningar på nya generationer 38 3 Hur studerar man generationer? 41 Generationsstudier 41 Generationstillhörighet som förklaringsmodell 46 Ålders- och generationseffekt 58 4 Hurär90-talisten? 63 Förlängd pubertet, tonårstid och ungdom 64 Populärkulturen och 90-talisten 67 Självförverkligande 72 Flexibilitet 74 I ständig kontakt med omgivningen 75 Har individualistiska 90-talister något intresse för de stora frågorna? 77 Fler utrikesfödda 81 Entreprenörer och entreprenörskap 81 Öppna med känslor och problem 85 Förändrad integritetssyn 87 Konsumtion 90 5 Arbete och karriär 93 Förändrad syn på arbete och karriär 93 Ökade klyftor mellan starka och svaga medarbetare 95 Krokiga karriärvägar - i samarbete med arbetsgivaren 95 Mångfald och mångkulturella arbetsplatser - svårigheter och möjligheter 97 Autenticitet och transparens 98 Ungas kriterier för en attraktiv arbetsplats 99 Var vill 90-talisterna arbeta? 101 Digitaliseringen understöder marknadskrafter 108 Balans mellan jobberbjudande och medarbetarpreferenser 109 Annonsera - men inte i jobbdelen! 110 Rekrytering - standardiseringens baksida 111 6 90-talistens uppväxtmiljö 113 Beslutfattande flyttas från staten till individen 114 Valmöjligheter och individualism 114 Individualister eller egoister? 117 Att vara sin egen entreprenör 117 Mindre spänningar mellan föräldrar och barn 121 Curlingföräldraskap 125 Utdelning till föräldrarna - barnen vill vara dem till lags 131 Föräldrar - från hjältar till klämda 132 Språkbruk 135 Erfarenhet och nostalgi 136 Internet 137 Tjänstesektorns ökade betydelse 138 Varumärkessamhället 140 Konsumtionsorientering och estetisering 146 Nya konsumtionsmönster 150 Digitalisering 152 Delningsekonomin 156 Transparens 157 Ingen inflation - eller till och med deflation 158 Bygga för framtiden eller leva nu? 159 Jämställdhet 161 Vilka gynnas av utvecklingen? 162 7 Det långa perspektivet - samhället då och nu 165 Uppkomsten av en ungdomskultur 165 Uppbrottet från förnuftskultur och samförståndsanda 166 Från goda samhällsmedborgare till FOMO och YOLO 172 Status i förändring 173 Större möjligheter att påverka 175 Marknadskommunikation i förändring 177 Nostalgi 180 8 Hur kan man samexistera med - och kanske dra fördel av - 90-talister? 183 Hur kan företag och andra organisationer tilltala 90-talister? 183 Kommunicera med 90-talister 186 Lokaliseringens betydelse 187 Avslutande ord 189 Appendix: Metod 191 Noter 195 Referenser 201 Sak- och personregister 213