Hylla
Författare/Namn
Titel Utveckla barns inflytande : verktyg för förskolan
Utgivning, förlag, etc. Gothia fortbildning, Stockholm : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003011cam 12200817 a 4500
*001274600
*00520160627153612.0
*008160519s2016 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789188099488 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789188099488
*035 $a(SE-LIBR)19467644
*08204$a372.159 $223/swe
*084 $aEaaa.02 $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBiteus, Jenny,$d1980-
*24510$aUtveckla barns inflytande : $bverktyg för förskolan / $cJenny Biteus och Teres Engholm ; [foton: Kicki Nilsson]
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm : $bGothia fortbildning,$c2016
*300 $a111 s. : $bill. ; $c21 cm
*650 7$aFörskolan
*650 7$aElevinflytande
*650 0$aEducation, Preschool
*650 0$aStudent participation in administration
*650 0$aStudent participation in curriculum planning
*7001 $aEngholm, Teres,$d1977-$4aut
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 5 INLEDNING 7 FÖRSKOLANS EGEN LÄROPLAN 13 ATT FÖRSTÅ BARNS INFLYTANDE 17 Lyssnandets möjligheter 21 Är inflytande att bestämma? 23 MAKTEN I FÖRSKOLAN 28 Pedagogiska ramar 31 MEDVETET NÄRVARANDE PEDAGOGER 35 Närvarande pedagog kräver härvarande pedagoger 37 De reflekterande pedagogerna 39 ANPASSAD LÄRMILJÖ 42 Flexibel lärmiljö 46 Ovanför och nedanför dörrhandtag 52 UTOMHUSMILJÖ 55 Vems är lärmiljön? 59 UTFORSKANDE OCH INSPIRERANDE MATERIAL 62 Ledningens ansvar för barns inflytande 70 Barns perspektiv eller barnperspektiv 72 GEMENSAM SYN PÅ DEN PEDAGOGISKA ROLLEN 77 Barns inflytande kräver regler och rutiner 81 Dokumentationens och reflektionens betydelse för barns inflytande 34 VERKSAMHETSPLANEN UTIFRÅN BARNS INFLYTANDE 90 EN DAG MED BARNS INFLYTANDE I FOKUS 92 FÖRDELAR MED ATT ARBETA MED BARNS INFLYTANDE 98 SITUATIONER DÄR BARNS INFLYTANDE ÄGER RUM 101 SLUTORD 106 REFERENSER 109 Elektroniska källor 111