Hylla
Författare/Namn
Titel Lärarens återkomst : från förvirring till upprättelse
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*00007632cam a22020177a 4500
*001275189
*00520160928105810.0
*006i|||||||||||||||||
*006a|||||||||||||||||
*008160514s2016 sw ||||e |||||||||1|swe||
*020 $a9789127145627 $qinbunden
*035 $a(BOKR)9789127145627
*035 $a(SE-LIBR)19461830
*08204$a371.109485 $223/swe
*084 $2kssb/8$aEm-c:k.58 $5Jon
*084 $5Jon $aEmia $2kssb/8
*084 $5Jon $aEp-c.04 $2kssb/8
*1001 $aLinderoth, Jonas,$d1970-
*24510$aLärarens återkomst : $bfrån förvirring till upprättelse / $cJonas Linderoth
*250 $a1. utg.
*260 $aStockholm : $bNatur Kultur Läromedel$c2016
*300 $a221 s.
*650 7$aLärarrollen$xattityder till
*650 7$aUtbildningspolitik
*650 7$alärare
*650 7$aSkolutveckling
*650 0$aEducation and state
*650 0$aTeachers
*651 4$aSverige$0163435
*698 $5R $a201639 $bUTBILDNING FORSKNING
*852 $hEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 9 1. DEN NYA PEDAGOGIKEN 13 Agneta 13 Det nya 14 Konstruktivistiskt inspirerad pedagogik (KIP) 18 Skolans revolutionärer 23 Det är lärarnas fel 25 Demoniseringen av den instruerande, berättande och visande läraren 29 När barnet åkte ut med det behavioristiska badvattnet 32 2. LÄRANDE SOM KONSTRUKTION 37 Konstruktivismen och KIP 37 Det aktiva utforskandet 37 Konstruktivismens kunskapsteori 38 Konstruktivismens idé om perception 43 Konstruktivismens förståelse av lärande 46 Konstruktivismen landar i den svenska skolan 49 Gränsupplösningar 52 Upplösning av rum 53 Upplösning av tid 55 Upplösning mellan skolans mål och egna intressen 56 Upplösning mellan undervisning och bedömning 58 Upplösning mellan ämnen 59 Konstruktivismens ansikten 61 3. SKOLAN 65 Låt stoltheten fara 65 Formen blir innehållet 70 Lars berättelse 76 4. LÄRARUTBILDNINGEN 87 "När ska ni faktiskt ta och lära oss något?" 87 En ny lärarkår som vet bättre 88 Människa, natur och samhälle i ett tvärvetenskapligt perspektiv 92 Examination och undervisning 96 Den didaktiska konspirationen 103 Urvattnad utbildning 108 Den heta potatisen 113 5. DIGITALISERINGEN 117 Drömmen om pedagogiska genvägar 117 Verktyg för lärande - en konstruktivistisk metafor 119 När revolutionen inte kommer 121 Nakna kejsare 123 In med det nya och ut med det gamla 130 Digitalisering och undervisningens innehåll 132 Olika världar, olika aktörer 135 6. DET EKOLOGISKA PERSPEKTIVET 139 Undervisningsformer och teorier om lärande 139 De tre familjerna 140 Det ekologiska perspektivets grunder 144 Affordansbegreppet 147 Direkt perception och det ekologiska informationsbegreppet 151 Lärande i ett ekologiskt perspektiv 156 Miljöanpassning och verktyg 160 Anpassning av och tillgång till lärmiljöer 164 7. LÄRARENS ÅTERKOMST 169 Anpassning och lärande 169 Bruksvärde och bytesvärde 171 Anpassning och misslyckande 175 Ingen kan kunna allt men alla kan kunna något 178 Tillgång till rika miljöer 182 Lärare och uppgiftsadministratörer 186 Hur kan läraren komma tillbaka? 189 SLUTORD 195 REFERENSER 199 NOTER 207