Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Jakten på den gode barndom - lekende og inkluderende miljøer. Svenska
Titel Lekfullt samspel i förskolan
Utgivning, förlag, etc. Lärarförlaget, Stockholm : 2016
SAB Klassning
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00002885cam 122007817a 4500
*001275312
*00520160822104211.0
*008160611s2016 sw ||||e |00| 0|swe d
*020 $a9789188149114 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789188149114
*035 $a(SE-LIBR)19504545
*0411 $aswe $hnor
*08204$a372.13 $223/swe
*084 $aEm.02 $2kssb/8 (machine generated)
*084 $aEab
*1001 $aPape, Kari
*24010$aJakten på den gode barndom - lekende og inkluderende miljøer.$lSvenska
*24510$aLekfullt samspel i förskolan / $cKari Pape ; översättning: Annika Claesdotter
*260 $aStockholm : $bLärarförlaget,$c2016
*300 $a267 s. : $c21 cm
*650 7$aLekmetodik
*650 7$aFörskolan
*650 0$aEducation, Preschool
*7001 $aClaesdotter, Annika,$d1955-$4trl $0220669
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning till den svenska utgåvan 7 Kärnan i förskolan 7 Prolog 13 Del 1. Vad är en bra barndom i förskolan? 14 Del 2. Från plan till praktik 15 Del 1 17 Vad är en bra barndom i förskolan? 17 KAPITEL 1 Solsidor och skuggsidor i förskolan 21 Förskolans solsida 22 Förskolans skuggsida 27 Förskolans kultur påverkar barndomen 32 KAPITEL 2 Leken är central i en bra barndom 37 Leken låter sig inte fångas 38 Olika synsätt på lekens betydelse 40 Lek - eller lek och lärande 44 Leken inrymmer även allvar 47 Hur står det till med leken i förskolan? 51 När leken blir ett pausinslag 52 Myter om barns lek 54 KAPITEL 3 Lekgemenskap och inkluderande miljöer 61 Tillhörighet i lekgemenskapen 65 Vänskap uppstår genom lekfullt samspel 68 KAPITEL 4 Social kompetens och en bra barndom 73 Empati 75 Positivt socialt beteende 78 Självhävdelse 79 Självkontroll 81 Lek, glädje och humor 82 Att ge barn vad de behöver 84 Att ge barn mer av det de Inte behöver 86 Bristande social kompetens 89 Självbild och social kompetens 95 Kapitel 5 Vuxnas roll i upplevelsen av en bra barndom 99 När vuxna befinner sig på vänstra sidan 101 Vuxna som övervakar barns lek 104 När vuxna befinner sig på högra sidan m Barnsyn och vuxensyn 117 Vuxna behöver relationskompetens 120 KAPITEL 6 Våra prioriteringar spelar stor roll för barndomen 123 När tiden inte ägnas åt barnen 124 Är allt vi gör lika viktigt för barnen? 126 Ge lek och lekfullt samspel första prioritet 129 Det krävs kunskap och bra planering 132 KAPITEL 7 En bra barndom - likvärdighet i praktiken 135 Från fostran till bildning 137 Från lydnad till ansvarstagande 139 Sammanfattning 141 Del 2 143 Från plan till praktik 143 KAPITEL 8 Utvecklingsarbete handlar om att skapa förändring 147 Vad kommer först, hållning eller handling? 149 Förändringar tar tid 151 KAPITEL 9 Att leda arbetslag i förändring av praxis 155 Utveckla en professionell gemenskap 157 Från privat till gemensam syn 157 Att våga säga ifrån till varandra 159 Att dela kunskap 164 Val och prioriteringar när det "kokar" 171 KAPITEL 10 Ta pulsen på lekmiljön i den egna förskolan 173 Förskolechefens och förskollärarens roll 174 Dokumentera aktiviteten under leken 176 KAPITEL 11 Processorienterad plan för att stärka lekgemenskapen 183 Förskolechefen leder processen 185 Fokus på lek och lekfullt samspel 187 Fokustid 195 Temalådor 197 KAPITEL 12 Praktikberättelser stärker lek och lekfullt samspel 199 Betydelsen av att få med alla 200 Vad är en praktikberättelse? 201 Svar på kartläggningskulturen 202 Förskolechefens roll 207 Sammanfattning 227 KAPITEL 13 Systematiskt arbete med enskilda barn 229 Att ersätta dåliga erfarenheter med bra 230 Att skapa trygga ramar 239 Att stötta barn genom lekfullt samspel 241 Processplan för enskilda barn 244 Att stärka barns självbild 246 KAPITEL 14 Ta med föräldrar i arbetet och dela kunskaper 249 Processorienterad plan förföräldrarna 254 Att samarbeta om uppföljningen 257 Epilog 259 Positiva erfarenheter från olika projekt 259 Till slut 260 Litteratur 263