Hylla
Författare/Namn
Titel Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
Term
ISBN
Antal i kö:
*00005056cam 12201285 a 4500
*001275804
*00520160302100818.0
*008141223s2015 sw e 001 0 swe c
*020 $a9789147117185
*035 $a(BOKR)9789147117185
*035 $a(SE-LIBR)17297215
*08204$a371.9 $223/swe
*084 $aEu $2kssb/8
*1001 $aAhlberg , Ann ,$d1946-$0227605
*24510$aSpecialpedagogik i ideologi, teori och praktik : $batt bygga broar / $cAnn Ahlberg
*250 $a2., [förändrade] uppl.
*260 $aStockholm : $bLiber,$c2015
*300 $a192 s. ; $c21 cm
*490 $aSpecialpedagogik i ideologi, teori och praktik
*650 7$aSpecialundervisning
*650 0$aSpecial education
*852 $hEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Inledning 10 Utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 12 Med blicken på specialpedagogik 14 Bokens innehåll - bilder av den mångdimensionella specialpedagogiken 14 DEL 1. Tre dimensioner av specialpedagogik 17 Kapitel 1 Specialpedagogik som ideologi och politik 18 På väg mot en skola för alla? 19 Integrering och segregering 21 Internationella överenskommelser och utbildningspolitik 25 Från integrering till inkludering 26 En skola på demokratins grund 27 Lärarutbildningen som styrmedel för skolan 28 En skola för alla - en likvärdig skola? 33 Sammanfattande reflektioner - specialpedagogikens samhällsuppdrag 38 Kapitel 2 Specialpedagogik som vetenskap och teori 36 Normalitet, avvikelse och differentiering 37 Den specialpedagogiska forskningen - syfte och forskningsområde 38 Det specialpedagogiska forskningsfältet 39 Specialpedagogiska perspektiv 41 Individperspektiv 42 Organisations- och systemperspektiv 44 Samhälls- och strukturperspektiv 46 Relationella perspektiv 48 En problematisering av några specialpedagogiska perspektiv 49 Sammanfattande reflektioner - specialpedagogiska perspektiv 54 Teorier och teoribildning i specialpedagogik 55 Differential- och inlärningspsykologi 56 Systemteorier och organisationsmodeller 57 Socialkonstruktionistiska teorier och diskursanalytiska angreppssätt 58 Livsvärldsfenomenologisk och hermeneutisk inriktning 59 Mot en teoretisk grund i specialpedagogik 60 Några forskningstrender 61 Forskning för evidensbaserad praktik 62 Narrativt inriktade ansatser 63 Intersektionell forskning 64 Sammanfattande reflektioner - specialpedagogisk forskning och teoribildning 65 Kapitel 3 Specialpedagogik som verksamhet och praktik 67 Praktikens villkor 68 Skolsvårigheter och specialpedagogiska insatser 69 Elevers behov av särskilt stöd 71 Olika former för stöd - avskiljning eller inkludering 73 Orsaker till skolsvårigheter 76 Skolans insatser för att stödja elever i svårigheter 81 Sammanfattande reflektioner - organisering av specialpedagogiska insatser 91 DEL 2. Ideologi och Teori i Praktiken 93 Kapitel 4 Praktiken som arena för kunskapsutveckling 94 Översättning av ideologi och vetenskaplig kunskap i skolans praktik 95 Skolutveckling - förbättring av skolans verksamhet 97 Skolans organisering och framgångsfaktorer 97 Skolledning - ett svårnavigerat uppdrag 100 Rektors ansvar och specialpedagogikens roll i utvecklingsarbetet 103 Professionell utveckling i och av praktiken 104 Lärare som kunskapsproducenter 105 Forskning och forskare om skolutveckling 106 Aktionsforskning för skolutveckling 108 Sammanfattande reflektioner - möten mellan kunskapsfält 111 Kapitel 5 KoRP - ett kommunikativt relationsinriktat perspektiv 113 Studie ett 115 På spaning efter en skola för alla 115 Skolans mål och värdegrund - delaktighet 117 Skolan som social praktik - kommunikation 119 Skolan som möjligheter till kunskapsutveckling - lärande 120 Med blicken på interaktion och lärarnas lärande 121 Studie två 123 Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling 123 Utveckling och förändring av den egna praktiken 124 Med blicken på interaktion och lärarnas lärande 130 Att lära av egna och andras erfarenheter i reflekterande samtal 132 Delaktighet, kommunikation och lärande och elever i behov av särskilda insatser 134 Delaktighet för pedagogisk inkludering 135 Kommunikation för pedagogisk inkludering 137 Lärande för pedagogisk inkludering 140 Sammanfattande reflektioner - sammantvinnade processer 142 Kapitel 6 Lärande som interaktion 145 KoRP och sociokulturella perspektiv på lärande 146 Lärande som kulturellt, institutionellt och socialt situerat 147 Närmaste utvecklingszon och stödjande strukturer 150 Deltagande i lärande- och praktikgemenskaper 151 Interaktiv skolutveckling - att bygga kunskap tillsammans 153 Att vara medlem i en praktikgemenskap 153 Att omstrukturera lärsituationer 155 Sammanfattande reflektioner - lärares och elevers lärande i skolans praktik 159 Kapitel 7 Specialpedagogiska utmaningar i teori och praktik 161 Skolans möte med elevers olikheter 162 Samarbete för utveckling 163 Specialpedagogisk forskning - mot kontextuella teorier 166 Specialpedagogik och skolutveckling 167 Att bygga kunskap i teori och praktik 168 Praktik och forskning i möte - samskapad kunskapsbildning 173 Systematiskt förbättringsarbete - praktikutvecklande forskning 174 Sammanfattande reflektioner - att bygga broar 177 Referenser 179 Register 189