Hylla
Författare/Namn
Titel Förskola ns naturvetenskap i praktiken
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003495cam 122009377a 4500
*001276446
*00520160809103001.0
*008160413s2016 sw a|||e |00| 0 swe c
*020 $a9789140691088
*035 $a(BOKR)9789140691088
*035 $a(SE-LIBR)19404552
*08204$a372.357 $223/swe
*084 $aEabue.02 $2kssb/8 (machine generated)
*084 $5Jon $aEabu.01 $2kssb/8
*100 $aSundberg, Bodil
*24510$aFörskola ns naturvetenskap i praktiken / $cBodil Sundberg, Sofie Areljung, Karin Due, Christina Ottander & Britt Tellgren
*260 $aMalmö : $bGleerup,$c2016
*300 $a160 s. : $bill.
*650 7$aNaturvetenskap$xstudier och undervisning$xförskola n
*7001 $aSundberg, Bodil$4aut
*7001 $aAreljung, Sofie$4aut
*7001 $aDue, Karin$4aut
*7001 $aOttander, Christina$4aut
*7001 $aTellgren, Britt$4aut
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1. Inledning 11 Förskolans uppdrag om barns lärande i naturvetenskap 11 Bokens idé och struktur 13 2. Vad är naturvetenskap? 17 Naturvetenskap för att förstå världen 17 Naturvetenskap som lärandeobjekt i förskolan 20 Naturvetenskapens bärande idéer 21 FAKTARUTA 1. Naturvetenskapens bärande idéer 23 Undervisning, didaktik och metodik 25 Lärandeobjektets flyktighet 16 FAKTARUTA 2. Vad behöver ett frö för att gro? 28 3. Att undersöka fysik och kemi utifrån verb 31 Varför verb? 32 FAKTARUTA 3. Men, varför fastnar den? 33 Verblistor för kemi och fysik 34 FAKTARUTA 4. Användbara verb i kemi 34 FAKTARUTA 5. Användbara verb i fysik 35 Att utgå ifrån verb i undersökningar 36 Relevanta begrepp 40 FAKTARUTA 6. Gravitation 1 41 FAKTARUTA 7. Blanda - om materia och möten mellan ämnen 42 Att fortsätta undersöka fenomen med hjälp av verb 45 4 Att arbeta med naturvetenskap genom att fånga ögonblicket 47 Att stanna upp och stanna kvar 47 Att ta tillvara vägen till målet 49 Att fånga barns upptäckter i ögonblicken 49 Att skärma av intryck och se det stora i det lilla 55 Att uppmärksamma barns icke-verbala uttryck 56 Working théories - provisoriska teorier 59 Samsyn i arbetslaget 60 5. Att arbeta med naturvetenskap genom frågor 63 Hur frågor kan främja barns lärande och utveckling 63 Frågan som verktyg för naturvetenskapliga aktiviteter 66 6. Att arbeta med naturvetenskap genom undersökningar, observationer och experiment 69 Att göra undersökningar 70 Att göra observationer 71 Att göra experiment 74 Vilka vardagshändelser är praktiskt undersökningsbara? 79 Ämnesdidaktiska kompetenser kopplade till undersökande 83 FAKTARUTA 8. Bärande idéer om naturvetenskapens karaktär 85 7. Att arbeta med naturvetenskap genom berättelser 87 Kunskapande och berättande 88 Att lyssna som en aktiv handling 89 Frågor som föder berättande, berättande som föder frågor 89 Pedagogiska konflikter? 90 FAKTARUTA 9. Gravitation 2 92 8. Att arbeta med naturvetenskap genom fantasi, empati och skapande 95 Fantasier kan skapa relationer 95 FAKTARUTA 10. Allt liv behöver tillgång till energi och byggstenar (materia) 97 Att förmänskliga naturen - antropomorfism 98 Att rikta uppmärksamheten genom skapande aktiviteter 100 9. Att arbeta med estetiska uttrycksformer 105 Att använda färg för att fånga och beskriva rörelse 106 Att utforska och kommunicera "rulla" 108 Kombinationer av sinnesintryck och estetiskt uttryck för att uttrycka ett fenomen 108 FAKTARUTA 11. Newtons lag om kraft och motkraft 112 Betydelsen av varierande omgivning, kläder och förflyttning i rummet 113 Att lära om den fysiska miljön genom att påverka och påverkas av den 116 Att undersöka själva skapandematerialet - papper och vatten 117 FAKTARUTA 12. Atomer, molekyler och hur olika material påverkar varandra 118 Att undersöka färger och målar verktyg 119 10. Vikten av planering och reflektion 123 Uppstart av temaarbetet 123 Tankekartan utvidgas 126 Fokusering av temat 128 Friktionshändelser 130 FAKTARUTA 13. Friktion 132 Utvärdering 133 Didaktiska resonemang kring planerade aktiviteter i förskolan 134 Verktyg för reflektion 136 Reflektion och dokumentation med fokus på lärandemål Vikten av gemensam reflektionstid och en strukturerad praktikgemenskap 141 11. Pedagogernas roll i ett fördjupat ämnesdidaktiskt uppdrag 143 Motstridiga uppdrag i läroplanen Pedagogens roll och barns inflytande 145 12. En naturvetenskap formad för och av förskolan 153 Att vara lärare i förskolan 154 Referenser 157