Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Hjärnstorm : överlev tonårstiden med forskningens hjälp
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00004369pam 12201177 a 4500
*001278055
*00520160824083204.0
*008160301s2016 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a9789197948661 $qdanskt band
*035 $a(BOKR)9789197948661
*035 $a(SE-LIBR)19332807
*0411 $aswe $heng
*08204$a155.5 $223/swe
*084 $aDofac $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aSiegel, Daniel J.,$d1957-
*24010$aBrainstorm.$lSvenska
*24510$aHjärnstorm : $böverlev tonårstiden med forskningens hjälp / $cDaniel J Siegel ; översättning: Agneta Sellin
*250 $a1. utg.
*260 $aSödertälje : $bDana,$c2016
*300 $a257 s. : $bill. ; $c23 cm
*650 7$aUngdomspsykologi
*650 7$aHjärna
*650 7$aKognition
*650 0$aBrain
*650 0$aCognition
*650 0$aAdolescent psychology
*650 0$aYouth$xPsychology
*852 $hDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord till den svenska utgåvan av Eva Henje Blom 11 Del I. Ungdomstidens innersta väsen 15 Ungdomsårens fördelar och utmaningar 18 Att ta med ungdomens makt och mening in i vuxenlivet 21 Ungdomstiden inifrån och ut 24 Risk och belöning 27 Att ta avstånd 30 Ungdom, pubertet och sexualitet 32 Stress och vånda under den förlängda ungdomstiden 34 Övergångsfaser i ungdomen och vikten av relationer 37 Mindsight-verktyg - att se och gestalta havet inom oss 44 Tre grundläggande typer av mindsight-kartor 46 Att se havet inom oss 47 ÖVNING A: INSIKT OCH GENOMSÖKNING AV MEDVETANDET 50 Fysisk syn utåt kontra mindsight inåt 51 ÖVNING B: BELYSNING AV MINDSIGHT 53 Empati 54 ÖVNING C: EMPATI 55 Integrering 56 ÖVNING D: ATT UPPFATTA INTEGRERINGENS HARMONI 59 Utan integrering: kaos eller stelbenthet 59 ÖVNING E: BENÄMN DET OCH TÄMJ DET 60 ÖVNING F: ATT SPÅRA KAOS ELLER STELBENTHET OCH BALANSERA MEDVETANDET 61 Att stärka medvetandet, hjärnan och våra relationer 63 Del II. Din hjärna 65 Dopamin, beslut och behovet av belöning 66 Familj, vänner och att spela allan 71 Meningen med ungdomstiden 72 Att fatta beslut 75 "Nej" nyttar föga: puffa för det positiva 77 Att integrera hjärnan 78 Med hjärnan i handen 82 Ungdomstiden som inkörsport till kreativt utforskande 86 Att skapa samarbete över generationsgränsen 90 Sårbarhet och möjligheter 91 Om den ombildande hjärnan och att spåra ur 94 Ungdomstiden bygger integrering i hjärnan 98 Den emotionella nedre hjärnan 99 Byggd för äventyr och sammanhang 101 Mindsight-verktyg - time-in 103 Time-in, mindsight och medveten uppmärksamhet 103 Att komma igång 106 Att vara närvarande i det som händer när det händer 107 ÖVNING A: MEDVETEN ANDNING 108 Att bygga en lins för mindsight 113 Integrera medvetande med hjälp av Uppmärksamhetshjulet 115 ÖVNING B: UPPMÄRKSAMHETSHJULET 118 Tankar om hjulet 121 Del III. Känslomässig anknytning 125 Trygg hamn och språngbräda 128 Hur vi knyter an 132 Den trygga modellen 133 Den undvikande modellen 134 Den ambivalenta modellen 133 Den desorganiserade eller dysfunktionella modellen 136 Reaktiv anknytning 137 Att förvärva trygg anknytning och integrera hjärnan 138 Att reflektera över sin anknytning och komma till klarhet om sitt liv 142 Frågor för reflektion över anknytningsrelationer 144 Våra anknytningsberättelser och hjärnans två sidor 147 Undvikande, emotionell distans och hjärnans vänstra sida 133 Ambivalens, emotionell förvirring och hjärnans högra sida 161 Desorganiserad anknytning och dissociation 163 Att bli en trygg hamn och språngbräda för de unga 170 Mindsight-verktyg - reflekterande samtal 173 Att få klarhet i hur våra modeller formar vårt nu 174 ÖVNING A: REFLEKTERA ÖVER HUR DINA ANKNYTNINGSMODELLER STYR DINA REFLEKTERANDE SAMTAL 177 Reflektion, integrering och källan till empati 178 ÖVNING B: REFLEKTERANDE SAMTAL 180 Vår roll i skapandet av oss själva i relationer 181 ÖVNING C: ATT REPARERA SKADOR 182 Del IV. Att vara närvarande genom förändringar och utmaningar 185 Att respektera den person som tonåringen håller på att bli 186 Att flytta hemifrån 188 Pubertet, sexualitet och identitet 194 "Hooking up" 198 Romantik och den första kärleken 200 Var först och främst närvarande 203 Förändringar och hot mot integrering 208 Acceptans, förväntningar och sexuell orientering 210 Bruk eller missbruk av droger? 220 Flytta hem igen: reflektion, omgruppering och laga sprickor 231 Mindsight-verktyg - sju enkla dagliga 237 ÖVNING A: TIME-IN 237 ÖVNING B: SOVTID 239 ÖVNING C: FOKUSTID 241 ÖVNING D: STILLA TID 243 ÖVNING E: LEKTID 244 ÖVNING F: FYSISK TID 246 ÖVNING G: KONTAKTTID 247 Slutsats. MVi och identitetsintegrering 249 Författarens tack 257