Hylla
Titel Värdegrund och mångkultur i handling : i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00005341cam 12201369 a 4500
*001278774
*00520160824135624.0
*008160408s2016 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147121977 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147121977
*035 $a(SE-LIBR)19376988
*08204$a375.006 $223/swe
*084 $aEab $2kssb/8 (machine generated)
*084 $5Jon $aEaad $2kssb/8
*084 $5Jon $aEm-c $2kssb/8
*24510$aVärdegrund och mångkultur i handling : $bi förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter / $cMonica Haraldsson Sträng (red.)
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm : $bLiber,$c2016
*300 $a205 s. ; $c21 cm
*650 7$aVärdegrund
*650 7$aMångfald i skolan
*650 7$aMångfald i förskolan
*650 0$aMulticultural education
*7001 $aHaraldsson Sträng, Monica,$d1948-$4edt $0396842
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 7 Bakgrund 7 Innehåll 10 Teman och kapitel 11 Författarpresentationer 16 1. Visionen om det goda folkhemmet - den etiska grunden och mångkultur i skola och samhälle 19 Det goda samhället 19 En värdegrundad skola och förskola 21 En värdeskapande skola och förskola 23 Värdepedagogiska utmaningar 24 Värdegrunden och mångkulturalitet 26 Interkulturell dialog och inkludering - en fråga om socialt hållbar samhällsutveckling 31 Avslutning 34 2. Gränser som förenar - sökandet efter en referenspunkt för alla 35 Gränser i klassrummet 36 Våra två olika sätt att tänka - snabbt och långsamt 39 Kreativt skapade berättelser om gränser 42 Automatisk diskriminering mellan grupper 44 Att försöka förstå andras gränser 47 Att hitta gemensamma referenspunkter 49 Att använda gränser som gemensam referens 52 Gränser som förenar 54 3. När olika världar möts - om kulturella möten på Sveriges viktigaste arbetsplats 55 Mänskliga möten i ett pluralistiskt samhälle 56 Det interkulturella uppdraget 59 Nationella granskningar av förskolans och skolans verksamhet 63 Kultur och migration 64 Interkulturell vägledning 67 Den interkulturella vägledarens "verktygslåda" 70 Att ta tillfället i akt! 72 4. Språk och kulturarv i den mångfaldiga förskolan 74 Språk och förskola 74 Språkpolitik 77 Flerspråkighet 79 Språk och hjärna 83 Språk och mångfald 85 Arvsspråket 86 Kultur och kommunikation 88 Multimodal litteracitetsutveckling 91 Avslutning 93 5. Hammarkullepedagogiken - en omgestaltande resa 94 Globalisering, migration och teknisk utveckling 95 Miljonprogrammen, urbaniseringen och migrationen 96 Miljonprogrammens hoppfulla framtid 98 Omgestaltningsbegreppet 99 Emmaskolan och Hammarkullegatans förskolor 102 6. Mångkulturalitet i förskolans demokratiarbete 124 Demokratiuppdraget i svensk förskola 125 Sociokulturell teori som stöd för mångfaldspedagogik 128 Förskolans verksamhet - ett interkulturellt uppdrag? 130 Förskollärarnas röster om demokratiarbete som vardagshandlingar 133 Pedagogisk grundsyn och situerat kunskapande 133 Om att skapa en förskolekultur och utvidgat situerat lärande 137 Interkulturellt förhållningssätt 141 Frågeställningar att reflektera över 147 7. Vår multikulturella värld 149 Förskolans ideologi 149 Det empatiska barnet 151 Inre och yttre frid 153 Interkulturell förståelse, möjligheter, utmaningar och hinder 155 Skapandet av en multikulturell miljö 156 Den dominanta kulturens ansvar 158 Självreflektion och erfarenhet av mångkultur 161 Icke-verbal kommunikation som kulturindikator 164 Verbal kommunikation med hemmen 166 Avslutning 169 8. Utfärd och hemkomst - några mellanrumsliga spår efter studieresor 171 Relationen teori-praktik 172 Erfarenhetskunskapen 173 Se utbildningen som en praktik! 175 "Alice" 176 Gå från Rum till Mellanrum! 178 Sammanför de åtskilda! 181 Gör projektfilosofin till handlingsorientering! 187 Åter till utgångspunkten 189 Efterord 191 Referenser 193 Register 204