Hylla
Författare/Namn
Titel Mäns heder : att vara både offer och förövare
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*001280348
*00520220609152824.0
*008160811s2016 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144111773$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144111773
*035 $a(OCoLC)1090858430
*035 $a(SE-LIBR)19600688
*041 $aswe
*08204$a305.31$223/swe
*084 $aOepa$2kssb
*084 $aOhjb$2kssb/8
*084 $aOhdib$2kssb/8
*1001 $aSchlytter, Astrid,$d1948-
*24510$aMäns heder : $batt vara både offer och förövare / $cAstrid Schlytter, Devin Rexvid
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2016
*300 $a260 s.$c23 cm
*650 7$aMän
*650 7$aPojkar
*650 7$aUnga män
*650 7$aHeder
*650 7$aHedersrelaterat våld
*650 7$aSocial kontroll
*650 7$aPatriarkat
*650 7$aMansrollen
*650 7$aFamilj
*650 7$aPatriarkalism
*650 7$aSocial control
*650 7$aHonor-related violence
*650 7$aMale role
*650 7$aFamily
*650 7$aPatriarchal attitudes
*650 7$aHeder$xmän$xpojkar
*650 7$aHonour$xmen$xboys
*7001 $aRexvid, Devin,$d1975-$4aut$0https://libris.kb.se/jgvz6sz2152mfnq#it
*852 $hOhj
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 Författarnas förord 15 1 Hedersrelaterat förtryck och våld ur pojkars och unga mäns perspektiv 17 Syften 21 Den svenska debatten om hedersrelaterat förtryck och våld 22 Översikt över bokens kapitel 24 2 Teoretiska perspektiv 27 Våra begrepp 30 Heder i moderna samhällen 32 Heder och skam på individ- och samhällsnivå i en förmodern kontext 34 Pojkar - kittet i systemet i ett förmodernt sammanhang 35 Strukturers påverkan på pojkars socialisering i ett sammanhang präglat av förmodernt tänkande 36 Relationen mor-son 37 Relationen bror-syster 38 Relationen far-son 39 3 Metod och material 41 Urval 45 Metodologiska reflektioner 47 4 Pojkars vardagsliv - att kontrollera och kontrolleras 49 Att vara en god son 52 Flickvän och val av framtida partner 53 En god son är en heterosexuell son 54 Att vara en god son är att vara en god bror 55 Dubbelliv, beroendeställning och våld i uppfostran 57 Analytiska reflektioner: ömsesidiga beroenden och makt 58 Betydelsen av den patriarkala makten 60 Makt kontra maktlöshet 61 5 Sharaf Hjältar och uppfattningar om heder 63 Sharaf-utbildningen och deltagarnas uppfattningar 66 Deltagarnas uppfattningar om eftersträvansvärda beteenden för män 66 Deltagarnas uppfattningar om eftersträvansvärda beteenden och ideal för kvinnor 68 Manlighet och mödomshinna 69 Översiktlig bild 71 Slutsatser 74 Identifikation med svenska män 74 Brist på identifikation med flickor som utsätts för hedersrelaterat våld 75 6 En ung mans utsatthet, motstånd och uppbrott 77 Diktsamlingen Yahya Hassan: ett familjeporträtt 79 Relationen mellan föräldrarna 81 Yahyas relation till föräldrarna 82 Relationen far-son 83 Relationen mor-son 88 Yahyas relation till syskonen 91 Yahyas relation till sina bröder 92 Yahyas relation till sina systrar 92 Yahyas våld mot utomstående 96 Slutsatser och övergripande sammanfattning 98 Om relationen far-son 98 Vändpunkter i Yahyas liv 100 7 En ung mans beskrivning av och uppbrott från parallellsamhället 105 Beskrivning av Ahmads familj och dess sammanhang 108 Våld och skambelägganden 110 Giftermål 111 Mäns syn på kvinnor 113 Förhållandet till danskar och det danska samhället 114 Parallellsamhällets lagar och regler 115 Strategier 115 Ahmads rekommendationer för att förändra parallellsamhällets kultur 116 Vad hindrar förändring? Några övergripande reflexioner 117 Våldets roll 117 Religiösa företrädares roll 118 Utbildningens roll 119 Mäns motstånd - det avgörande hindret? 120 8 Tvångsäktenskap 121 Äktenskapstraditioner i ett förmodernt samhälle 123 Vad är ett tvångsäktenskap enligt svensk lagstiftning? 124 Två tvångsäktenskap 126 Barn-, kusin- och tvångsäktenskapet som ingicks i Norge 127 Tvångsäktenskapet som ingicks i Irak 130 Likheter och olikheter mellan de två tvångsäktenskapen 132 Frihet och ofrihet 134 Det dubbla budskapet - att synliggöra och samtidigt upprätthålla hedersförtrycket 136 Stjärnlösa nätter och Amars värderingar kring kvinnor och män 137 Blod rödare än rött 140 9 Hedersmord 143 Materialet i de fyra studierna 146 Beskrivning av sex fall av hedersmord 147 Mordet på Sara i Umeå, november 1996 147 Mordet på Abbas i Högsby, november 2005 149 Mordet på tre systrar och deras styvmor i Kanada juni 2009, the Shafia Case 150 Mordet på Mustafa i Göteborg, februari 2012 153 Mordet på Maria i Landskrona, mars 2012 155 Mordet på Manidja i Stockholm, augusti 2012 156 Översikt: motiv, våld, offer och gärningsman 156 Motivet, offer och gärningsman i andra studier 158 Gärningsmannaprofil 161 Kvinnors roll som gärningsman - potentiell gärningsman 162 Våldets karaktär - några övergripande drag 163 Varför använder gärningsmannen övervåld? 165 Övergripande slutsatser beträffande pojkar och man 167 Mörkertalet 167 Heder - en fråga om liv och död 168 10 Impulshandling eller hedersmord 169 Mordet på Ayten Edil 174 Bakgrunden till mordet 175 Morddagen 176 Rättens bedömning 177 Rättens bedömning av försvårande och förmildrande omständigheter 177 Rättens bedömning av motivbilden 178 Hederskultur eller inte? 178 Skadebildens rituella inslag 180 Varför användes så mycket övervåld mot Aytens kropp? 181 Arrangerat äktenskap 182 Anständig klädsel 184 I andras ögon - och frågan om flera förövare 184 Avslutande reflektioner 186 11 Heder, skam och trauma - om att bryta ett våldsarv 189 Män, heder och skam 191 Trauma och skam 194 Exempel på traumatiserande händelser 195 Exempel på skambeläggande 198 Betydelsen av den grundläggande anknytningen 199 Anknytning och trauma 201 Trauma och skam 203 Trauma - tre medvetanden 204 Några reflexioner om återhämtning 205 Återhämtning efter trauma 207 Återhämtning efter skambelägganden 208 12 Samhällets ansvar - och särskilt om LVU 211 Pojkars villkor och LVU 213 Forskning om pojkar och LVU 214 Problematisering av LVU 215 LVU 2 § och 3 § 217 Sammanfattande reflexioner: LVU 3 § och pojkar som kontrollerar sina systrar 218 13 Övergripande mönster av makt - vanmakt och frihet 221 Pojkars villkor i familjen 224 Skolan och staten som institutionell arena 228 Kompisar och fritid som en tredje arena 229 Makt - vanmakt - frihet 230 14 Det första könets villkor 233 Att flickor och pojkar socialiseras inom ramen för två olika normsystem 235 Att socialiseringen av brodern sker genom systern 236 Att pojkens underordning och beroende av fadern vilar på rädsla 238 Att pojkar är bärarna av hederssystemet 239 Att pojkar behöver välja sig själva 241 Att pojkar behöver stöd utanför hederskulturen för att kunna mentalt bryta med den 242 Att hindra män att förtrycka kvinnor är inte att förtrycka män 243 Referenser 245 Person- och sakregister 257