Hylla
Författare/Namn
Titel Samspelsbar och samtalsklar : om samtal i förskolan och skolan
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00003522cam 12200973 a 4500
*001280442
*00520161006110154.0
*008160610s2016 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147106639 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147106639
*035 $a(SE-LIBR)19503662
*08204$a372.21 $223/swe
*084 $aEab.01 $2kssb/8
*084 $aEm.01 $2kssb/8
*1001 $aÖhman, Margareta,
*24510$aSamspelsbar och samtalsklar : $bom samtal i förskolan och skolan / $cMargareta Öhman
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm : $bLiber,$c2016
*300 $a240 s. : $bill. ; $c21 cm
*650 7$aSamtal
*650 7$aFörskolebarn
*650 7$aElever
*650 0$aStudents
*650 0$aSchool children
*650 0$aConversation
*650 0$aPreschool children
*852 $hEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
PROLOG 6 INLEDNING 9 Bokens upplägg 11 KAPITEL 1 Samtalsuppdraget 14 Uppdraget 14 Samspels- och samtalsförmåga 15 Kvaliteten beror på relationerna 18 Pedagogisk medvetenhet 19 Att reflektera över och samtala kring 21 KAPITEL 2 Från kroppsspråk till skriftspråk - samtal i ett evolutionärt perspektiv 23 Utveckling sker i ett sammanhang 23 Från mimetiska till teoretiska tankestrukturer 26 Att reflektera över och samtala kring 31 KAPITEL 3 Ursamtalet - hur samspel blir samtal ur ett relationspsykologiskt perspektiv 32 Barn utvecklas utifrån och in 33 Två medfödda relationella motivationssystem 34 Ursamtalets kvalitet - om betydelsen av övervägande positivt och lugnande samspel 35 Att dela sina upplevelser med någon - intersubjektivitet 40 Mentalisering - en förutsättning för samtal 42 Mentaliserande vuxna 43 Att reflektera över och samtala kring 46 KAPITEL 4 Allt lärande sker två gånger - ett sociokulturellt perspektiv på samtal 47 Tänkandets sociala verktyg är språket 48 Samspel, samtal och olika praktikgemenskaper 50 Dialogicitet och flerstämmighet i meningsskapandet 52 Att reflektera över och samtala kring 53 KAPITEL 5 Affektutveckling och förklaringsstilar - den positiva psykologins bidrag till samtal 54 Med positiv psykologi som grund 54 Affekter blir till känslor 55 Förklaringsstilar 59 Må-bra-känslornas funktion och betydelse 62 Att reflektera över och samtala kring 67 KAPITEL 6 Samtal och samtalande 68 Samtalande - ett idealt samtal? 69 Samtalandets tre kvaliteter 70 Samtalandets samtidiga processer 74 Det pedagogiska samtalet - att balansera samtalande och lärande 76 Samtal som situation 76 Samtalsgenrer 78 Omsorg som samtalssituation 80 Fostran som samtalssituation 83 Lärande som samtalssituation 92 Samtalande som bildningsprocess 96 Berättandenivåer varierar i olika samtalssituationer 97 Att reflektera över och samtala kring 99 KAPITEL 7 Samtalskulturer 100 Positioner i samtal 100 Dialogisk och monologisk samtalsstil 101 Att stödja och styra i relationer och samtalsprocesser 103 Samtalskulturer och osynliga normer för samtal 111 Olika samtalskulturer 113 Att reflektera över och samtala kring 119 KAPITEL 8 Samtal som demokrati 120 Demokrati som begrepp 120 Demokratiska samtal ger demokratiska erfarenheter 124 Alla samtal är inte demokratiska 127 Att göra barns röster hörda 128 Delaktighet 124 Inflytande 132 Hållbar utveckling ur ett samtalsperspektiv 138 Att reflektera över och samtala kring 140 KAPITEL 9 Samtalandets lyssnande - en intersubjektivitetsskapande process 142 Att lyssna på och uppmärksamma barn 143 Positiva lyssnarvanor 147 Det empatiska, öppna lyssnandet 147 Djuplyssnande 150 Samtalstrappan - olika nivåer av lyssnande 152 Förväntningar blir till inre arbetsmodeller för samtal 154 Icke-konstruktiva lyssnandestilar 156 Att hålla sitt själv tillbaka och samtidigt lyssna aktivt inåt 160 Att reflektera över och samtala kring 162 KAPITEL 10 Samtalandets utforskande - att odla en frågande hållning 163 Samtalets vågstycke 164 Samtalandets termostat 164 En frågande hållning - om vuxnas "fråg-vishet" 166 När barns åsikter och tankar efterfrågas 169 KASAM som frågandestruktur 173 "Tänkniker" 177 Frågefällor-som du frågar får du svar! 180 Att reflektera över och samtala kring 186 KAPITEL 11 Uppmuntran, stöd och positiva samtal 187 Att bejaka barns upplevda känslor 187 Positiva frågor - håll fokus på det som fungerar! 189 God självkänsla - hur uppstår den? 194 Att reflektera över och samtala kring 196 KAPITEL 12 Samtal om samtalande 197 Att samtala med barn 197 "Samtalstänknik" 198 Olika slags reflekterande samtal 199 Att reflektera - en lärandeprocess på flera nivåer 202 Reflektion - en andra ordningens verksamhet 205 Samtal som utmanar rådande normer och normalitet! 209 Att reflektera över och samtala kring 217 EPILOG 219 REFERENSER 222 Elektroniska källor 234 REGISTER 235