Hylla
Författare/Namn
Titel Entreprenörskap : individ, företag, samhälle
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2016
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004698cam 12201237 a 4500
*001281603
*00520161107152141.0
*008161010s2016 sw a|||e |00| 0|swe c
*020 $a9789144080826 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144080826
*035 $a(SE-LIBR)19737602
*08204$a338.04 $223/swe
*084 $aQba$2kssb/8
*084 $aQaacc $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aSamuelsson, Mikael,$d1968-
*24510$aEntreprenörskap : $bindivid, företag, samhälle / $cMikael Samuelsson, Anna Söderblom
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund : $bStudentlitteratur,$c2016
*300 $a277 s. : $bill. ; $c25 cm
*650 7$aEntreprenörskap
*650 7$aOrganisation
*650 7$aFöretagsetablering
*650 0$aEntrepreneurship
*650 0$aOrganization
*650 0$aIndustrial organization
*650 0$aBusiness incubators
*7001 $aSöderblom, Anna,$d1963-$4aut $0344638
*852 $hQba
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1 Introduktion 7 Entreprenörskap handlar om affärer 9 Entreprenörskap - den teoretiska utvecklingen 12 Sammanfattning 15 2 Affärsmöjligheten 17 Förändringar ger affärsmöjligheter 19 Affärsmöjlighet, affärsidé och affärsmodell 20 Typer av affärsmöjligheter 21 Exploateringsprocesser för olika affärsmöjligheter 25 Hur uppstår affärsmöjligheter? 28 Källor till affärsmöjligheter 30 Att bedöma affärsmöjligheter 37 Sammanfattning 38 3 Affärsmodellen 39 Affärsmodellen är kärnan i företagande 41 Vad är en affärsmodell? 42 Kanvasmodellen 43 Exempel på affärsmodeller 49 Affärsplanen 52 Sammanfattning 54 4 Entreprenören och företagaren 55 Entreprenören - skaparen av nya affärer 57 Entreprenörens psykologi 59 Entreprenörens omgivning 63 Sammanfattning 64 5 Teamet 65 Mångfald bättre än enfald 67 Att bygga team 68 Det operativa teamet 69 Det strategiska teamet 71 Det funktionella nätverket 77 Sammanfattning 77 6 Det entreprenöriella erbjudandet 79 Erbjudandet löser kundens problem 81 Behov och problem 81 Erbjudandet 83 Erbjudandeutvecklingsprocessen 86 Sammanfattning 89 7 Marknadsföring och försäljning 91 Att attrahera och behålla kunder 93 Köpbeteende 94 Köpprocessen 95 Kommunikationsplattform 97 Marknadsföringskanaler 99 Försäljning 116 Uppföljning och mätning 119 Att budgetera för marknadskommunikation 120 Sammanfattning 120 8 Prissättning 123 Priset påverkar resultatet 125 Prispåverkansfaktorer 126 Pris som strategiskt verktyg 127 Prissättningsmetoder och prismodeller 129 Mer om prissättning 132 Sammanfattning 135 9 Ekonomistyrning 137 Ekonomisk planering och styrning 139 Finansiella rapporter 140 Finansiell analys 148 Ekonomisk planering 158 Sammanfattning 165 10 Omvärldsanalys 167 Att se, förstå och bevaka samband 169 Makroanalys 169 Marknadsanalys 170 Konkurrensanalys 174 Sammanfattning 183 11 Finansiering 185 Företags finansiella behov 187 Syften med finansiering 188 Finansieringskällor 189 Att välja finansieringskälla 205 Sammanfattning 208 12 Värdering av unga företag 209 Att värdera startups 211 Kassaflödesvärdering 212 Relativvärdering 221 Venture capital-metoden 225 För- och nackdelar med olika värderingsmetoder 227 Sammanfattning 228 13 Entreprenörskapetsjuridik 229 Företagsformer 231 Juridiska ramverk 236 Sammanfattning 249 14 Exils 251 Att avsluta ett företag 253 Försäljning av aktiebolag 253 Att avveckla aktiebolag 255 Att sälja eller avveckla andra företagstyper 258 Sammanfattning 260 Noter 261 Referenser 267 Sakregister 273