Hylla
Författare/Namn
Titel Miljömanagement : miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2012
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*001282421
*00520230208102237.0
*008120818s2012 sw |||||||||||000 0|swe|
*020 $a9789144069142
*035 $a(SE-LIBR)13504891
*041 $aswe
*08204$a658.4083$223/swe
*084 $aQbiab$2kssb/7
*084 $aUh-c$2kssb/7
*084 $aQbi$2kssb/7
*1001 $aAmmenberg, Jonas,$d1973-
*24510$aMiljömanagement :$bmiljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer /$cJonas Ammenberg.
*250 $a2., [rev.] uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2012
*300 $a551 s.$bill.$c25 cm
*650 7$aMiljöledningssystem
*650 7$aMiljöpolitik
*650 7$aMiljörätt
*650 7$aHållbar utveckling
*650 7$aenterprises
*650 7$amanagement
*650 7$aenvironmental policies
*650 7$aplanning
*650 7$aenvironmental impact assessment
*852 $hQbi
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Boken ger läsaren kunskap om viktiga förutsättningar när det gäller&& företags och andra typer av organisationers arbete med miljö- och&& hållbar utveckling. Det gäller både förutsättningar utanför och inom&& organisationer. Boken behandlar även relevanta strategier, metoder och koncept inom området. I den första delen Omvärlden behandlas områden som främst påverkar företag och andra typer av organisationer utifrån. Inledningsvis beskrivs exempelvis miljöproblematiken och hållbar utveckling . Därefter behandlas miljöpolitik, miljölagstiftning, de ekonomiska systemen samt etiska frågor. I den andra delen Hållbarhetsstrategiskt arbete med fokus på miljö behandlas delar i miljö- och hållbarhetsarbetet som ofta berör hela organisationen. Först introduceras intressentperspektivet och därefter grunderna avseende strategiskt arbete. Vidare finns en kort introduktion till organisationsteori med en beskrivning av hur miljö- och hållbarhetsarbete kan organiseras och genomföras. Därefter följer två kapitel om ledningssystem, först ges en allmän introduktion för flera olika områden och sedan en mer ingående beskrivning. Den andra delen avslutas med ett kapitel om miljöarbete i olika typer av organisationer. I bokens tredje del Viktiga delar i miljö- och hållbarhetsarbetet berörs andra områden i miljö- och hållbarhetsarbetet, som kan vara mycket viktiga men ofta inte är lika övergripande. Det innefattar miljö?#revision; miljöarbete med fokus på produkter; miljökonsekvens?#beskrivningar; riskhantering; samt marknadsföring och extern kommunikation. Boken är i första hand skriven för kurser i miljömanagement eller miljö?#ledning vid högskolor och universitet, men kan också användas för utbildningar på företag och inom andra typer av organisationer. && Andra upplagan
Förord 13 1 Läsanvisningar 15 1.1 Kort introduktion till miljö- och hållbarhetsledning 16 1.2 Bokens struktur 18 1.3 Tips vidgningen 19 I OMVÄRLDEN 2 Miljökunskap 23 2.1 Orsaker till miljöproblem 24 2.1.1 Organismers anpassning till rådande förhållanden 24 2.1.2 Regeln om de naturliga halterna - abundansprincipen 26 2.1.3 Kompletterande synsätt och övriga orsaker till miljöproblem 26 2.2 Miljöhistoria och viktiga trender 27 2.2.2 Industrialismen i ett miljöperspektiv 29 2.2.3 Nationellt miljöskydd i ett historiskt perspektiv 31 2.2.4 En internationell utblick: miljö- och hållbarhetssamarbete och viktiga incidenter 34 2.3 Miljöproblem 42 2.3.1 Klimatpåverkan 42 2.3.2 Uttunning av ozonskiktet 45 2.3.3 Försurning av mark och vatten 47 2.3.4 övergödning av mark och vatten 48 2.3.5 Metallers miljöpåverkan 49 2.3.6 Kemikaliers miljöpåverkan 50 2.3.7 Miljö- och hälsopåverkan från förorenad luft 53 2.3.8 Reducerad biologisk mångfald 55 2.3.9 Introduktion och spridning av främmande organismer 57 2.3.10 Övriga miljöproblem 58 2.4 Olika sätt att analysera dagens miljösituation och utvecklingen i världen 59 2.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 2 67 3 Hållbar utveckling 69 3.1 Begreppet hållbar utveckling 70 3.1.1 Miljömässig hållbarhet 71 3.1.2 Ekonomisk hållbarhet 72 3.1.3 Social hållbarhet 73 3.2 Ett mer hållbart, framtida samhälle 75 3.2.1 Kretsloppssamhälle 76 3.2.2 Industriell ekologi och symbios 76 3.3 Sammanfattande diskussion för kapitel 3, med återkoppling till kapitel 2 77 4 Miljö- och hållbarhetspolitik 79 4.1 Introduktion till miljö- och hållbarhetspolitik 80 4.2 Hållbarhetspolitik på olika nivåer 82 4.2.1 Internationellt 82 4.2.2 Europeiska Unionen 88 4.2.3 Nationellt 90 4.3 Miljö- och hållbarhetsfrågor i Sveriges politiska system 91 4.3.1 Riksdagen 92 4.3.2 Regering 93 4.3.3 Departement och statliga myndigheter 93 4.4 Styrmedel 98 4.4.1 Administrativa styrmedel 99 4.4.2 Ekonomiska styrmedel 100 4.4.3 Informativa styrmedel 104 4.4.4 Övriga styrmedel 104 4.4.5 Att välja och utforma styrmedel 105 4.4.6 Styrmedel för hållbar utveckling 107 4.4.7 Paradoxala följder av hårt tillämpade styrmedel 109 4.4.8 Framtida scenarier - vad vill och tror du? 110 4.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 4 111 5 Miljölagstiftning 113 5.1 Kort introduktion till svensk miljörätt 114 5.1.1 Lagstiftning 114 5.1.2 Kopplingen till EU 116 5.1.3 Miljölagstiftning 117 5.2 Miljöbalken 117 5.2.1 Miljöbalkens syfte och grundstenar 119 5.2.2 Hänsynsregler 119 5.3 Fysisk planering 123 5.4 Miljölagstiftning för industriföretag 125 5.4.1 Tillstånd, anmälan, egenkontroll och tillsyn 125 5.4.2 Miljörapport 134 5.4.3 Avfallshantering och producentansvar 135 5.4.4 Kemikaliehantering 139 5.4.5 Annan relevant miljölagstiftning 148 5.5 Praktiskt arbete med miljölagstiftning 151 5.5.1 Miljöjuridik för olika typer av organisationer 151 5.5.2 Miljöjuridik från miljöledningssystem till domstol 152 5.5.3 Verktyg för lagbevakning och lagförteckningar 153 5.6 Sammanfattande diskussion för kapitel 5 155 6 Miljöekonomi 157 6.1 Introduktion till nationalekonomi 158 6.1.1 Ekonomiska system 159 6.2 Ekonomisk utveckling och välfärd 165 6.3 Ekonomin i ett miljöekonomiskt hållbarhetsperspektiv 168 6.3.1 Har vi en god ekonomisk situation? 168 6.3.2 Viktiga resurser och resurskategorier 169 6.3.3 Resurshushållning på längre sikt 170 6.4 En analys av marknadsekonomin med miljöekonomiska perspektiv 171 6.4.1 Prissättning av resurser 172 6.4.2 Externaliteter 172 6.4.3 Kollektiva resurser och de allmänna tillgångarnas tragedi 174 6.4.4 Tidsperspektivet och diskontering 177 6.4.5 Värderingsmetoder för att uppskatta ekonomiska värden 180 6.4.6 Ekonomiska analyser på samhällsnivå 183 6.5 Ekonomi för ökad hållbarhet 185 6.5.1 Ekologisk ekonomi 185 6.5.2 Ekonomisk tillväxt!? 189 6.6 Miljöekonomi på företagsnivå 190 6.6.1 Företag och den ekonomiska dimensionen av hållbar utveckling 193 6.7 Sammanfattande diskussion för kapitel 6 193 7 Miljöetik 199 7.1 Introduktion till miljöetik 200 7.2 Några olika inriktningar 202 7.2.1 En radikal uppförandekod 205 7.3 Miljöetik och de allmänna tillgångarnas tragedi 207 7.4 Miljöetik och affärsetik 208 7.4.1 Smalt och kortsiktigt vinstperspektiv 208 7.4.2 Intressentperspektiv 209 7.4.3 Samhällsperspektivet 210 7.5 Praktisk miljöetik 211 7.5.1 "Corporate Social Responsibility" - företags samhällsansvar 211 7.5.2 Global compact 213 7.6 Alternativa välfärdsmodeller 214 7.6.1 Human Development Index 215 7.6.2 Gross National Happiness 216 7.7 Sammanfattande diskussion för kapitel 7 217 II HÅLLBARHETSSTRATEGISKT ARBETE MED FOKUS PÅ MILJÖ 8 Intressentperspektivet 221 8.1 Olika intressenter och deras krav och behov 222 8.1.1 Miljörörelsen 223 8.1.2 Medier 223 8.1.3 Myndigheter och andra beslutsfattare 224 8.1.4 Försäkringsbolag 224 8.1.5 Banker 225 8.1.6 Investerare 225 8.1.7 Företagskunder 226 8.1.8 Konsumenter 226 8.1.9 Leverantörer och uppdragstagare 227 8.1.10 Personal 227 8.1.11 Närliggande samhälle 228 8.2 Underlag för miljö- och hållbarhetsstrategier 228 8.3 Sammanfattande diskussion för kapitel 8 229 9 Strategier i miljö- och hållbarhetsarbetet 231 9.1 Introduktion till strategiskt arbete 232 9.1.1 Syfte med verksamheten 232 9.1.2 Policyformuleringar och värderingar 233 9.1.3 Långsiktiga mål 234 9.1.4 Strategier, planering 234 9.1.5 Mätning, uppföljning och korrigering 236 9.1.6 Föränderlighet 239 9.1.7 Strategiskt arbete i praktiken 239 9.2 Miljötekniska angreppssätt för att hantera miljöproblem 239 9.3 Karaktärisering av olika koncept inom miljöområdet 241 9.4 Miljöstrategier med olika fokus 244 9.4.1 Uppfylla grundläggande krav 244 9.4.2 Riskhantering 246 9.4.3 Kostnadsbesparingar och möjliga intäkter inom verksamheten 247 9.4.4 Profilering 249 9.4.5 Hållbar verksamhet!? 251 9.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 9 256 10 Att organisera och genomföra miljö- och hållbarhetsarbete 259 10.1 Introduktion till organisationsteori 260 10.1.1 Historisk översikt - några huvudinriktningar 260 10.1.2 Viktiga organisatoriska aspekter 262 10.2 Organisationsstruktur och ledarskap 263 10.2.1 Ledningsgrupp 264 10.2.2 Befattningar och roller, ansvar och befogenheter 264 10.2.3 Olika sätt att organisera och leda miljö- och hållbarhetsarbete 268 10.3 Kultur och sociala aspekter 272 10.4 Lärande och utveckling 276 10.4.1 En lärande organisation 277 10.4.2 En innovativ organisation 278 10.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 10 280 11 Introduktion till ledningssystem 283 11.1 Introduktion till ledningssystem 284 11.1.1 Ledningssystem med olika inriktning 284 11.1.2 Utveckling och likriktning 284 11.1.3 Standardisering av ledningssystem 285 11.1.4 Grundläggande modell och viktiga komponenter 287 11.1.5 Gemensam struktur för ISO-standarder 292 11.1.6 Några standarder för ledningssystem 292 11.1.7 Är det vettigt med standardisering? 293 11.2 Kvalitet 295 11.2.1 Kvalitetsprinciper 296 11.2.2 Processorientering 298 11.2.3 Sammanställning av viktiga bitar och koppling till miljöledningssystem 301 11.3 Arbetsmiljö 301 11.3.1 OHSAS 18001 och koppling till miljöledningssystem 302 11.4 Samhällsansvar 303 11.4.1 SA 8000 303 11.4.2 ISO 26000 304 11.5 Integrerade och verksamhetsanpassade ledningssystem 306 11.5.1 Integration och dokumentnivåer 306 11.5.2 Verksamhetsanpassning 308 11.6 Sammanfattande diskussion för kapitel 11 310 12 Miljöledningssystem 313 12.1 Standarder för miljöledningssystem 314 12.1.1 EMAS 314 12.2 Huvudkomponenter för miljöledningssystem 315 12.3 Ledningens beslut 316 12.4 Miljöutredning: identifiering av miljöaspekter och analys av relevanta förutsättningar 317 12.4.1 Begreppet miljöaspekt 318 12.4.2 Viktiga delsteg gällande miljöaspekter 319 12.4.3 Olika typer av miljöaspekter 320 12.4.4 Miljöaspekter vid normal verksamhet 323 12.4.5 Risker för olyckor och konsekvenser av dem 326 12.4.6 Hur stor skall en miljöaspekt vara? 327 12.4.7 övriga delar i en miljöutredning 329 12.5 Miljöutredning: värdering av miljöaspekter 330 12.5.1 Vad är en betydande miljöaspekt? 331 12.5.2 Värdering i två steg 331 12.5.3 Svårigheter vid formulering och värdering av miljöaspekter 332 12.5.4 Vad kännetecknar en bra värderingsmetod? 335 12.5.5 Miljökriterier eller miljöfaktorer 336 12.5.6 Exempel på olika värderingsmetoder 337 12.5.7 Steg 2: Affärsmässig bedömning 340 12.5.8 Register, summering och prioritering 343 12.5.9 Omfattning för miljöutredning och färdigt miljöledningssystem 345 12.6 Miljöpolicy 348 12.7 Miljömål 350 12.7.1 Handlingsplaner 351 12.7.2 Strategiskt miljömålsarbete 352 12.7.3 Erfarenheter och reflektioner om miljömål 353 12.8 Resurser 355 12.9 Organisation 356 12.9.1 Utgå från miljöaspekterna 356 12.9.2 Stora variationer 357 12.10 Kompetens och medvetenhet 358 12.10.1 Praktiskt arbete med kompetens 358 12.11 Kommunikation 360 12.11.1 Allmänna reflektioner om kommunikation 360 12.11.2 Standardkrav om kommunikation 361 12.11.3 Intern kommunikation 361 12.11.4 Extern kommunikation 363 12.12 Dokumentation 363 12.12.1 Dokumentstyrning 364 12.12.2 Redovisande dokument 365 12.13 Styrning av verksamheten 365 12.13.1 Exempel på rutin 366 12.13.2 Var behövs rutiner? Styrning av betydande miljöaspekter 367 12.13.3 Styrning avseende olycksrisker 371 12.13.4 Anställdas delaktighet 371 12.14 Övervakning och mätning 371 12.14.1 Att följa och utvärdera miljöprestanda över tiden 372 12.15 Miljölagstiftning och andra krav 372 12.15.1 Kontroll av efterlevnad 373 12.16 Avvikelsehantering och förbättringsförslag 374 12.16.1 System för avvikelsehantering 375 12.16.2 Engagemang och förbättringsförslag 375 12.17 Revision av miljöledningssystem 376 12.17.1 Intern miljörevision 377 12.17.2 Extern miljörevision 378 12.18 Ledningens genomgång 380 12.19 Miljöredovisning och extern kommunikation 381 12.20 Effekter av miljöledningssystem 382 12.20.1 Miljöaspekter och omfattning 382 12.20.2 Ambitionsnivå och förbättring 383 12.20.3 Revision: Hur tolkas och tillämpas standardkraven? 385 12.20.4 Verksamhetsanpassning och kontinuerligt arbete 386 12.21 Sammanfattande diskussion för kapitel 12 387 13 Miljö- och hållbarhetsarbete i olika typer av organisationer 389 13.1 Viktiga faktorer 390 13.2 Mindre företag 391 13.2.1 Är mindre företag viktiga i ett miljöperspektiv? 391 13.2.2 Miljöarbete och miljöledningssystem på mindre företag 392 13.3 Tjänsteorganisationer 393 13.3.1 Indikatorer för tjänsteorganisationer 394 13.4 Kommuner och landsting 395 13.4.1 Organisation och politisk styrning 395 13.4.2 Offentlig upphandling 396 13.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 13 397 III VIKTIGA DELAR I MILJÖ- OCH HÅLLBARHETSARBETE 14 Miljörevision 401 14.1 Introduktion om revision 402 14.1.1 Syftet - olika sätt att se på miljörevision 402 14.2 Planering och genomförande av miljörevisioner 406 14.2.1 Planering 406 14.2.2 Förberedelser 410 14.2.3 Revision på plats 411 14.2.4 Sammanställning och rapportering 417 14.3 Principer, egenskaper och kompetens 419 14.3.1 Principer för bra revision 420 14.3.2 Personliga egenskaper 421 14.3.3 Kompetens för miljörevisorer 422 14.4 Miljörelevanta och värdeskapande revisioner 423 14.4.1 Fokus på "rätt" saker 423 14.4.2 Olika sätt att lägga upp revisioner 425 14.4.3 Coachande revision!? 426 14.4.4 "Revisionssystemets" betydelse 426 14.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 14 427 15 Miljöarbete med fokus på produkter 429 15.1 Introduktion - produkter i ett vidare sammanhang 430 15.2 Kärnpunkter för utveckling av miljöanpassade produkter 431 15.2.1 Livscykelperspektiv 432 15.2.2 Optimerad funktion 433 15.2.3 Minska påverkan vid användning 435 15.2.4 Minska mängden material 436 15.2.5 Välj rätt material 436 15.2.6 Optimera livslängden 437 15.2.7 Optimera produktionen 438 15.2.8 Optimera resthanteringen 438 15.2.9 Optimera distributionen 439 15.2.10 "Rebound-effekter" 440 15.3 Livscykelanalys 440 15.3.1 Delstegen i en livscykelanalys 442 15.3.2 Programvara, databaser 448 15.3.3 Allokering 448 15.3.4 Exempel på livscykelanalys 450 15.4 Miljödeklarationer och miljömärkning 453 15.4.1 Egna deklarationer (miljömärkning typ II) 454 15.4.2 Miljömärkning (miljömärkning typ I) 455 15.4.3 Miljövarudeklarationer (typ III) 456 15.4.4 Övrigt om miljödeklarationer 457 15.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 15 458 16 Miljökonsekvensbeskrivningar 461 16.1 Inledning 462 16.1.1 MKB-dokumentet 462 16.1.2 Att arbeta med miljökonsekvensbeskrivningar 464 16.1.3 Företagets och myndigheters roll i arbetet med en MKB 464 16.1.4 Strategiska miljöbedömningar 465 17 Riskhantering 467 17.1 Olika typer av risker 468 17.2 Sannolikhet, konsekvenser och nytta 469 17.2.1 Sannolikhet 469 17.2.2 Konsekvenser 469 17.2.3 Nytta 470 17.2.4 Tidsperspektiv 470 17.3 Att uppfatta och agera med hänsyn till risker 471 17.4 Riskhantering på företag och i andra typer av organisationer 473 17.5 Övergripande process för riskhantering 473 17.5.1 Mål och avgränsningar 473 17.5.2 Riskidentifiering 474 17.5.3 Riskuppskattning 475 17.5.4 Riskvärdering 476 17.5.5 Åtgärder 478 17.5.6 Brett systemperspektiv 478 17.6 Sammanfattande diskussion för kapitel 17 479 18 Marknadsföring och extern kommunikation 481 18.1 Introduktion till marknadsföring 482 18.1.1 Definition och inriktningar 482 18.1.2 Marknadsföringsprocess och -strategier 483 18.2 Marknadsföring rörande miljö och hållbar utveckling - reflektioner om olika strategier och budskap 486 18.2.1 Förutsättningar för miljö- och hållbarhetsprofilering 487 18.2.2 Kommersiellt miljö- och hållbarhetsarbete 494 18.3 Introduktion om kommunikation 495 18.4 Olika former av miljö- och hållbarhetsrelaterad kommunikation 497 18.5 Regler och standarder för extern kommunikation, med fokus på hållbarhetsredovisningar enligt GRI 500 18.5.1 Introduktion till GRI 500 18.6 Sammanfattande diskussion för kapitel 18 505 19 Avslutande kapitel: miljö- och hållbarhetsstrategisk analys 509 19.1 Situationen i omvärlden 510 19.2 Påverkan på omvärlden 511 19.3 Systemperspektiv 513 19.4 Relationen med omvärlden 514 19.5 Strategiska förutsättningar 515 19.6 Organisatoriska förutsättningar 518 19.7 Ledningssystem 519 19.8 Summering av analysen 521 19.9 Avslutande kommentarer 523 20 Litteraturförteckning 525 Register 537