Hylla
Titel Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*001282833
*00520230503151926.0
*008160912s2016 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789147117192$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147117192
*035 $a(SE-LIBR)19666072
*041 $aswe
*08204$a372.6044$223/swe
*084 $aEabfc$2kssb/8
*24510$aBygga broar och öppna dörrar :$batt läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola /$cKarin Jönsson (red.) ; Monica Axelsson [och fyra andra].
*250 $a2., uppdaterade uppl.
*264 1$aStockholm :$bLiber,$c2016
*300 $a217 s.$c21 cm
*650 7$aLäsinlärning
*650 7$aLäsförståelse
*650 7$aSkrivinlärning
*650 7$aSpråkutveckling
*650 7$aLiteracy
*650 7$aLäsundervisning
*650 7$aLitteraturpedagogik i förskolan
*650 7$aLitteraturpedagogik i skolan
*7001 $aAxelsson, Monica,$d1950-$4aut$0https://libris.kb.se/20dghbdl3l24f4l#it
*7001 $aJönsson, Karin,$d1951-$4edt$0https://libris.kb.se/pm14bdm713snp6d#it
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Författarpresentationer 11 1. Barns liv och samhällets textvärldar 15 Kerstin Bergöö Förskola och skola i en ny tid 15 Vad vet vi egentligen om barns språkförmåga och förskollärares och lärares undervisning? 17 Språk utvecklas i samspel med andra 18 "Språkanvändandet som inlärningsmetod" 18 Ett gammalt och ett nytt svenskämne 20 Det gamla svenskämnet - fokus på enkla färdigheter 20 Det nya svenskämnet - att tillsammans bygga förståelse kring ett viktigt innehåll 21 Barns skriftspråkserfarenheter - förskolans och skolans skyldigheter 24 Elände eller utmaning? 25 Barns liv och samhällets textvärldar 26 "Vi vet hur McDonald's tänker" - ett critical literacy-arbete 27 Att få göra sin röst hörd - tillit och tilltro till sig själv och andra 32 Referenser 35 2. Inbillningskraftens betydelse för barns läs- och skrivutveckling 39 Carina Fast Vägar in i skriftspråket 42 Att läsa och skriva i ett funktionellt sammanhang 42 Kontinuerligt lärande som startar tidigt 43 Barn rör sig bland många olika slags texter 44 Inbillningskraft, fantasi och kreativitet 46 Fantasi och kreativitet i barnlitteratur 48 Lekens betydelse för barns läs- och skrivutveckling 51 Leken förlagd till datorskärmen 54 Pedagogiska leksaker 55 Berättelsens betydelse för barns läs- och skrivutveckling 56 Barn som berättare 57 Förskola och skola - att bygga broar och öppna dörrar 58 Referenser 61 3. Sagan och berättelsen som meningsskapare 64 Lena Kåreland Vårt behov av sagor och berättelser 65 Folksagans uppbyggnad 68 Styrkeförhållanden och makt 69 Vad sker i mötet mellan text och läsare? 71 Att byta perspektiv 74 Barn, berättande och behovet av identifikation 76 Högläsning i förskolan 78 Det mångkulturella klassrummet 81 Habib i Alby 83 Referenser 88 4. Läsning och skrivning som sociala praktiker 92 Karin Jönsson Att läsa och skriva - tillsammans 93 Att få vara del av en läsargemenskap 97 Att skapa praktiker för att utveckla literacy 97 Att arbeta som kodknäckare, textskapare, textbrukare och textanalytiker 101 Att läsa skönlitteratur tillsammans 103 Att läsa och skriva världen - tillsammans 105 Critical literacy - innehållsfrågan i fokus 106 Critical literacy - barns frågor som utgångspunkt 107 Critical literacy - vardagstexter och elevernas texter blir delar i kunskapsarbetet 112 Critical literacy - att bygga broar och öppna dörrar 115 Referenser 116 5. Bättre läsning och bättre skrivande? Om grupprocesser och textrörlighet 119 Lars Brink Sverige i internationella undersökningar 119 Textrörlighet och lässtrategier 122 Flerstämmighet - har vi det? 123 A-, B- och G-miljöer 125 Grupprocesser och flerstämmighet 126 I. Boksamtal och lässtrategier 127 Boksamtal i små och stora grupper 129 Samtal om sakprosa 132 II. Skrivprocess, genre och respons 134 III. Sammansatta texter och digitalt skrivande 138 IV. Skrivande som en angelägenhet i alla ämnen 142 Textförståelsens komponenter 143 Textrörlighet 143 Att kunna läsa mellan raderna 146 Är en undervisning baserad på test och läsutvecklingsscheman lösningen? 148 Referenser 150 6. Vardagsspråk och ämnesspråk i utveckling - i förskolan och skolan 157 Monica Axelsson Ämnesspråket är ingens modersmål 159 Att lära av definitioner - "Salar är däggdjur" 161 Att ha fokus på principerför kategorisering - "Våran katt är ett djur för den har päls" 164 Att precisera när upplevelsen inte är delad - "Vem började skrika?" 167 Att prioritera språklig information och slutledning framför upplevd - "Om sportbilen kör snabbt så kan han köra om oss" 172 Att framhäva lärandet i interaktionen och att ange källan för sitt lärande - "Vet du, på teven såg jag en tjej som" 173 Utvecklingen av vardagsspråk och ämnesspråk i skolan 176 Genrer och cirkelmodellen 177 Att bygga broar och öppna dörrar 181 Referenser 183 7. Att hitta sin plats - i förskolan, i skolan och i världen 187 Kerstin Bergöö Det komplexa i lärares arbete 187 Identitet, framtid, tänkande, kommunikation och ömsesidigt beroende 189 Critical literacy - "Cooking Afghani Style" 190 Critical literacy - "A som i Arniale" 192 Att vara kritisk - att betrakta det kända med nya glasögon 195 Vad behöver förskollärare och lärare för att kunna stödja läs- och skrivförmåga och komplext tänkande? 197 Innehållsfrågan - den centrala didaktiska frågan 199 Har jag en plats här? 200 Referenser 201 8. Berättelser som kraft i lärande 203 Karin Jönsson Berättelser om och av barn 205 Berättelser för lärande 207 Att få bearbeta erfarenheter språkligt 207 Fantasi som utgångspunkt 208 Att byta perspektiv 209 Att bli medborgare 209 Barns berättande i nya former 210 Avslutning 213 Referenser 214 Register 215