Hylla
Författare/Namn
Titel Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Utgivning, förlag, etc. Liber, Stockholm : [2016]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 122 sidor : färgillustrationer ; 21 cm
Term
Geografiskt namn
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00006868cam 12201777 i 4500
*001282867
*00520160831151151.0
*008160107s2016 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147122066
*035 $a(BOKR)9789147122066
*035 $a(SE-LIBR)19045380
*08204$a372.2109485 $223/swe
*0830 $a372.12009485 $223/swe
*084 $aEm-c.01 $2kssb/8
*084 $aEab.01 $2kssb/8
*1001 $aSheridan, Sonja,$d1952-
*24510$aBarns lärande :$bfokus i kvalitetsarbetet / $cSonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
*250 $aUpplaga 2
*260 $aStockholm : $bLiber,$c[2016]
*300 $a122 sidor : $bfärgillustrationer ; $c21 cm
*650 7$aKvalitetsarbete
*650 7$aFörskolan
*650 7$aförskolepedagogik
*650 7$aInlärning
*650 0$aEducation, Preschool
*650 0$aLearning
*651 4$aSverige$0163435
*7001 $aPramling Samuelsson, Ingrid,$d1946-$4aut $0204475
*852 $hEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 3 Introduktion 7 Förskolans uppdrag och kvalitet 11 Kvalitet i styrdokument och utvärderingar 12 Forskning om kvalitet 17 Pedagogisk kvalitet 22 Fyra dimensioner av pedagogisk kvalitet 24 Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan 29 Barns kunskap och lärande 33 Attfölja barns spontana intresse kontra att styra dem 37 Att hålla kvar förskoletraditionen kontra att bli skola 38 Att planera "undervisning" kontra att fånga vardagen som lärandetillfälle 38 Att låta barn leka kontra att de ska lära sig 39 Planering och genomförande 41 Planering och genomförande utifrån samhällsdimensionen 42 Planering och genomförande utifrån förskollärardimensionen 44 Planering och genomförande utifrån barndimensionen 48 Planering och genomförande utifrån verksamhetsdimensionen 51 Dokumentation, perspektiv och definition 53 Utvärdering av förskolans kvalitet 61 Former av utvärdering 62 1) Extern utvärdering kontra självvärdering 66 2) Fastställda kriterier kontra egna kriterier 68 3) Vad ska man utvärdera och hur? Vem bör göra det? 69 Analys och tolkning 76 Analysprocessen 79 Måluppfyllelse 84 Strävansmål som utmaning och dilemma 85 Motståndet mot att tala om och bedöma vad barn lär sig i förskolan 88 Att utvärdera verksamheten eller barn? 89 Kvalitetsbedömning och kvalitetsutveckling 93 Kommunernas och förskolornas kvalitetsbedömningar 96 Kvalitetsutveckling med utgångspunkt i kvalitetsbedömning 101 Re/lektioner och slutsatser 105 Kvalitetsarbete som daglig reflektion 105 Kvalitetsarbete som långsiktigt, kontinuerligt och systematiskt tillvägagångssätt 106 Kvalitetsarbetets fokus 107 Helheten i kvalitetsarbetet 110 Dagens barn och morgondagens samhälle 111 Referenser 113 Register 121