Hylla
Författare/Namn
Titel Nyanlända : vägledning till inkluderande undervisning : att förmedla kunskap, språk, kultur och koder i flerspråkiga klasser
Utgivning, förlag, etc. Hallgren & Fallgren, Stockholm : 2016
SAB Klassning
Förväntad utgivningstid
Omfång
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00006291cam 122015617a 4500
*001283614
*00520161220120510.0
*008160907s2016 sw ||||e |00| 0|swe c
*020 $a9789173828864 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789173828864
*035 $a(SE-LIBR)19661416
*08204$a371.9 $223/swe
*084 $aEm-c
*084 $aEu $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aGlogic, Saima
*24510$aNyanlända : $bvägledning till inkluderande undervisning : att förmedla kunskap, språk, kultur och koder i flerspråkiga klasser / $cSaima Glogic, Annika Löthagen Holm ; [redaktör: Karin Öberg]
*260 $aStockholm : $bHallgren & Fallgren,$c2016
*263 $a201610
*300 $a192 s. : $c24 cm
*650 7$aInkluderande utbildning
*650 7$aSpecialundervisning
*650 7$apedagogisk metodik
*650 7$aInvandrarelever
*650 7$aFlerspråkighet
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aInclusive education
*650 0$aMultilingualism
*650 0$aSpecial education
*653 $aSpråkintroduktion
*7001 $aLöthagen Holm, Annika$4aut
*7001 $aÖberg, Karin$4edt
*852 $hEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 11 Bakgrund 17 1.1 De nyanlända eleverna 17 1.1.1 Migrantens villkor 17 1.1.2 En heterogen grupp 24 1.2 När bakgrunden har betydelse 28 1.2.1 Utmaningar för de nyanlända eleverna 35 1.2.2 De andra eleverna då? 47 1.2.3 De utländska föräldrarna - att förankra skolans undervisningssätt 49 1.2.4 Att möta de svenska föräldrarnas oro 52 1.3 Mottagande och kartläggning 53 1.3.1 Skolverkets nya allmänna råd Utbildning för nyanlända elever 53 1.3.2 Kartläggning av nyanlända elever 54 1.3.3 Några saker att tänka på 57 Skolan och lärarna 61 2.1 Framgångsfaktorer 61 2.2 Resurser 62 2.3 Utmaningar 62 2.4 Grunder för en språkinriktad undervisning 63 2.4.1 Cummins fyrfältare 65 2.4.2 Cirkelmodellen eller Cykeln för undervisning och lärande 66 2.4.3 Vad finns det för stödåtgärder på kort sikt? 68 2.4.4 Kunskap om eleverna 70 Ansvarsfördelning och organisation 71 3.1 Förvaltningens och skolledningens roll 71 3.1.1 Förvaltningens roll 71 3.1.2 Skolledningens roll 73 3.2 Olika organisationsformer 75 3.2.1 Förberedelseklass 77 3.2.3 Tvåspråkiga klasser 82 3.2.4 Mottagningsenheter 84 3.2.5 En optimal modell? 85 3.2.6 Exempel på framgångsrika modeller 88 3.2.7 Åttastegsmodellen - en inskolningsmodell 90 Samarbete mellan de olika aktörerna - ett team av brobyggare 96 4.1 Samarbete i skolan 96 4.2 Samarbete med elevhälsovården 98 4.2.1 Vilka finns på skolan? 99 4.3 Attityder och förhållningssätt 100 4.3.1 När omsorgen tar över lärandet 100 4.3.2 Lärandets läkande kraft 102 4.3.3 Locka fram hopp, drömmar och det friska i människan 103 4.3.4 Vikten av att få svenska kompisar 103 4.3.5 Klara roller 104 4.3.6 Längtan efter någon som visar vägen 105 4.3.7 Vikten av tydligt ledarskap i klassrummet 107 4.3.8 Eget ansvar 110 Att skapa förutsättningar för ett hållbart lärande .115 5.1 Lärares professionalism och metaspråk 116 5.2 Undervisning som förmedlar helheter - integrering av skol- och vardagskunskap 117 5.3 Att få eleverna engagerade 118 5.4 Balans mellan form och funktion 119 5.5 Att bygga vidare på elevers läridentiteter 121 5.6 Effektiva lärstrategier 123 5.6.1 Repetition 123 5.6.2 Testbaserad inlärning 124 5.6.3 Utantillinlärning 125 Undervisning i svenska som andraspråk 127 6.1 Grundläggande principer 127 6.2 Uppgifter utöver den egna undervisningen 129 6.3 Undervisning 130 6.3.1 Texter i stället för lösryckta ord 132 6.3.2 Att få ta språket i sin mun 134 6.3.3 Läromedel 135 6.3.4 Att närma sig ämnesspråket 135 6.3.5 Bygg på det redan kända 136 6.3.6 Få in de viktiga förmågorna 136 6.3.7 Bas och utbyggnad på samma gång 137 6.3.8 Uppgifter utan tak 137 6.3.9 Humor och spänning 137 6.3.10 Bygg på elevernas egna frågor 138 6.3.11 Innehåll i den fortsatta undervisningen 139 Modersmål, studiehandledning och andra språkliga resurser 141 7.1 Modersmål och studiehandledning på modersmål 141 7.1.1 Vad är studiehandledning på modersmålet och vilka har rätt till det? 142 7.1.2 Vikten av studiehandledning 142 7.1.3 När ska studiehandledning ske? 144 7.1.4 Innehåll i studiehandledningen 145 7.1.5 Samarbete mellan ämnesläraren och studiehandledaren 146 7.2 Translanguaging - att använda alla språkliga resurser 147 Språkinriktad undervisning i alla ämnen 150 8.1 Grundprinciper för en språkinriktad undervisning 152 8.2 Speciella utmaningar i ämnena 153 8.2.1 Speciella utmaningar i NO-ämnena 153 8.2.2 Speciella utmaningar i SO-ämnena 154 8.2.3 Speciella utmaningar i de praktisk-estetiska ämnena 156 8.2.4 Speciella utmaningar i matematikämnet ..156 8.3 Språkinriktade övningar 157 8.3.1 Samarbete eleverna emellan .158 8.3.2 De viktiga instruktionerna 160 8.4 Några tips till dig som undervisar nyanlända elever ..163 8.5 Att tränga in i den svenska kursplanen 165 8.5.1 Undervisning på olika nivåer 165 8.5.2 Ett ämnesövergripande tema 167 Referenser och rekommenderad litteratur 170