Hylla
Författare/Namn
Titel Uteverksamhetens möjligheter
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 177 sidor : illustrationer ; 25 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*00005267cam 12201393 i 4500
*001284195
*00520161216153536.0
*008161117s2016 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789144110165 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144110165
*035 $a(SE-LIBR)19865589
*08204$a371.384 $223/swe
*084 $aEaby $2kssb/8 (machine generated)
*084 $5Jon $aEaby.01 $2kssb/8
*1001 $aBjörklund, Sanne,$d1982-
*24510$aUteverksamhetens möjligheter / $cSanne Björklund
*250 $aUpplaga 1:1
*300 $a177 sidor : $billustrationer ; $c25 cm
*650 7$aUtomhuspedagogik
*650 7$aförskolepedagogik
*650 0$aOutdoor education
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förteckning över Görande 9 Förord 13 Författarens tack 17 Inledning 19 Målgrupp 20 Texten mellan oss 21 1 Uteverksamhetens möjligheter 23 Tre fokusområden 23 Lärande 24 Förskolans läroplan och uteverksamheten 25 Utomhuspedagogik 31 Kunskap tillsammans med världen 33 Sammanfattning 37 Hälsa 38 Naturkontakt för stora och små 38 Fysisk aktivitet 39 Lek 41 Frisk luft och värmande sol 43 Sammanfattning 44 Hållbar utveckling 45 Varför hållbar utveckling i förskolan? 45 Skapare av den nya berättelsen 47 Relationen i fokus: natur - människa 48 Lärande i, om, för och med naturen 49 Sammanfattning 52 2 Görande 53 Delaktighet och ansvar 57 Vatten 65 Odling 74 En föränderlig uteverksamhet 84 Språk och kommunikation 91 Uteverksamhet för alla sinnen 95 Estetiska uttryckssätt 108 Miljöer och material för lek 122 Matematik 130 Teknik, konstruktion och entreprenöriellt lärande 134 Naturvetenskap 140 Länkar mellan inne och ute 143 3 Att organisera för uteverksamhet 145 Ett tankeexperiment 145 Organisationsmodell 1: förskola med förskolebuss 147 Organisationsmodell 2: förskolan med en utomhuspedagog 149 Organisationsmodell 3: förskolan med en uteavdelning 152 Organisationsmodell 4: utegruppen och barnrådet 153 4 Att utveckla uteverksamheten 157 Verksamhetsutveckling 157 Världens viktigaste jobb kräver arbetsglädje 158 Utemiljö, organisation och idén kring uteverksamheten 159 Nulägesanalys 161 Observera och reflektera 162 Observationsfokus 1: Vad gör barnen? 162 Observationsfokus 2: förhållningssätt kring uteverksamheten 164 Observationsfokus 3: organisation och fysisk miljö 165 Pedagogrollen i uteverksamheten 166 Förändra 167 Att börja med en förändring i den fysiska miljön 167 Få syn på möjligheterna 168 Tillvägagångssätt 168 Världen bästa uteverksamhet 170 Tillvägagångssätt 170 Avslutande tankar 171 Litteratur 173 Person- och sakregister 175