Hylla
Författare/Namn
Titel Upptäck tekniken i barnlitteraturen
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2017
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 189 sidor : illustrationer ; 24 cm
Anmärkning: Målgrupp För blivande eller yrkesverksamma lärare inom förskola och grundskola F-6.
Term
ISBN
Antal i kö:
*00005435cam 12201429 i 4500
*001285338
*00520170221084352.0
*008160623s2017 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789127146532 $qdanskt band
*035 $a(BOKR)9789127146532
*035 $a(SE-LIBR)19520322
*08204$a372.358 $223/swe
*084 $aEabp.02 $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aAxell, Cecilia,$d1965-
*24510$aUpptäck tekniken i barnlitteraturen / $cCecilia Axell
*250 $aFörsta utgåvan
*260 $aStockholm : $bNatur Kultur Läromedel$c2017
*300 $a189 sidor : $billustrationer ; $c24 cm
*5210 $aFör blivande eller yrkesverksamma lärare inom förskola och grundskola F-6.
*650 7$aBarn och teknik
*650 7$aBarn- och ungdomslitteratur$xtekniska aspekter
*650 7$aTeknikundervisning
*650 7$aFörskolan
*650 7$aGrundskolan
*650 0$aEducation, Preschool
*650 0$aTechnical education
*650 0$aEducation, Elementary
*650 0$aElementary schools
*650 0$aTechnology and children
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
INLEDNING 8 1. VAD ÄR TEKNIK? 15 Begreppet teknik 13 Teknikfilosofi 15 Teknikens drivkrafter 23 Makt, hybris och nyfikenhet som drivkraft 26 Samhälleliga och kulturella drivkrafter 28 Hur teknik utvecklas 30 Komplex och icke-linjär utveckling 30 När tekniken får nya användningsområden 31 "Odödlig" teknik 33 Slumpens betydelse och naturen som inspirationskälla 35 2. SKOLANS TEKNIKÄMNE OCH TÄNKBARA TEMAOMRÅDEN 37 Skolans teknikämne 37 Vad säger styrdokumenten? 38 Tänkbara teknikteman 43 Tekniken som ond, god eller neutral 43 Tekniken som autonom 46 Tekniken som antropomorf 49 Teknikens symboliska värde 51 Teknik och genus 52 Tekniken och naturen 60 3. VAD SÄGER FORSKNINGEN? 67 Barns uppfattningar om teknik 67 Barns attityder till teknik 68 Tekniska ord, termer och begrepp 71 Teknik och barnlitteratur 73 Skönlitterära berättelser i teknikundervisningen 73 Budskap om teknik i faktaböcker för yngre barn 75 Budskap om teknik i skönlitterära barnböcker 77 4. LÄSA BARNBÖCKER MED TEKNIKDIDAKTISKA GLASÖGON 81 Identifiera tekniken i barnlitteraturen 81 Vad för slags teknik finns i berättelsen? 82 Hur är tekniken gestaltad? 84 Varför är tekniken skildrad på ett visst sätt? 85 Vilka mänskliga behov och önskningar uppfyller tekniken? 87 Vilka drivkrafter ligger bakom tekniken? 90 Genus i barnböcker med tekniskt innehåll 94 Diskussions frågor om tekniken i böckerna om Pettson och Findus 125 Tekniken i böckerna om Mamma Mu 129 Diskussions frågor om tekniken i böckerna om Mamma Mu 139 Tekniken i Doktor Klokamundus' uppfinning 142 Diskussionsfrågor om tekniken i Doktor Klokamundus' uppfinning 149 Tekniken i Kalle och chokladfabriken 151 Diskussionsfrågor om tekniken i Kalle och chokladfabriken 156 Tekniken i Kanoten 157 Diskussionsfrågor om tekniken i Kanoten 161 Tekniken i Muminpappans memoarer 163 Diskussionsfrågor om tekniken i Muminpappans memoarer 176 6. SAMMANFATTANDE DISKUSSION 178 Tips på skönlitterära barnböcker med teknik 181 Referenser 184 Barnböcker 184 Övrig litteratur 184