Hylla
Författare/Namn
Titel Språkutvecklande NO-undervisning : Strategier och metoder för högstadiet
Utgivning, förlag, etc. Natur & Kultur Läromedel, Stockholm : 2017
SAB Klassning
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003640cam 122008657a 4500
*001286071
*00520170310152310.0
*008160827s2017 sw a|||e |000 0|swe d
*020 $a9789127446496 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789127446496
*035 $a(SE-LIBR)19639675
*082 $a372.357 $223/swe
*084 $aEabue.02 $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aKindenberg, Björn
*24510$aSpråkutvecklande NO-undervisning : Strategier och metoder för högstadiet / $cBjörn Kindenberg, Maria Wiksten
*260 $aStockholm : $bNatur & Kultur Läromedel,$c2017
*300 $a214 s. : $bill. ; $c24.2 cm
*650 7$aUndervisning i naturorienterande ämnen
*650 7$aNaturkunskap
*650 7$ahögstadiet
*650 7$apedagogisk metodik
*650 7$aSpråkinlärning
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aScience$xStudy and teaching
*650 0$aLanguage acquisition
*650 0$aJunior high schools
*7001 $aWiksten, Maria$4aut
*7001 $aJägergård, Åsa$4ill
*7001 $aKarlsson, Mats$4ill
*7001 $aBjerka, Nicklas$4ill
*7001 $aThornéus, Per$4ill
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Kapitel 1 Språkutvecklande NO-undervisning 6 En nedåtgående spiral 6 Vad kännetecknar en språkutvecklande undervisning? 8 Utgångspunkt 1: Höga förväntningar 8 Utgångspunkt 2: Stöttning 10 Utgångspunkt 3: Alignment 13 Utgångspunkt 4: Språkliga mål 16 Utgångspunkt 5: Förkunskaper 21 Utgångspunkt 6: Interaktion och elevaktivitet 25 Sammanfattning 26 Kapitel 2 Bedömning från början till slut 28 Bedömning och språkutvecklande undervisning 28 Uppnå alignment 29 Tydliga mål 31 Bedömning i början 40 Synliggöra förkunskaper 40 Bedömning i stunden 42 Återkoppling mot språkliga mål 44 Gör eleverna delaktiga i bedömning 45 Bedömning i slutet 45 Aktiviteter 46 Kapitel 3 Ord och begrepp 54 Utmaningar i skolspråket 54 Abstrakta begrepp 56 Ämnesspecifika ord 58 Hierarkiska begrepp 59 Allmänna akademiska ord och uttryck 60 Nominalgrupper 60 Passiv form 62 Modalitet, graderingar och värderingar 64 Sambandsord 66 Underförstådda samband 68 Att undervisa om ord och begrepp 69 Gå igenom svåra ord i en text 69 Språkliga mål för ord och begrepp 70 Aktiviteter 72 Kapitel 4 Samtala 82 Samtalets funktion 82 Samtalen synliggör och bearbetar 83 Utveckla skolspråket 84 Former för klassrumssamtal 85 Lärarledda samtal i helklass - IRF 85 Samtal i grupp 88 Språkliga mål för samtal 91 Aktiviteter 93 Kapitel 5 Läsa 106 Två synsätt på läsning 106 Utmaningar vid läsning 108 Att förstå syftet 108 Bristande förkunskaper 109 Kulturella referensramar 109 Läromedlens tre nivåer 109 Kunskap om texttypen 110 Skolspråket 112 Multimodalitet i texter 112 Stötta eleverna vid läsning 115 Samtala om texterna 115 Undervisa i lässtrategier 118 Språkliga mål för läsning 120 Aktiviteter 121 Kapitel 6 Skriva 138 Skriva för att lära 139 Skriva för att reflektera 139 Skriva med egna ord 140 Stöttning för att skriva med egna ord 140 Multimodalitet - skriva med bilder 143 Skriva för att visa vad man lärt sig 144 Modelltexter konkretiserar bedömningsuppgiften 145 En skrivuppgift med modelltext 147 Aktiviteter 156 Kapitel 7 Elever med svenska som andraspråk 172 Flerspråkiga elever 172 En heterogen elevgrupp 173 Att lära sig ett språk 174 Att lära sig ett andraspråk 175 Ordutmaningar för andraspråkselever 177 Att lära på ett andraspråk 182 Höga förväntningar och stöttning 182 Utgå ifrån elevernas förkunskaper 185 Undervisning utifrån elevens behov 186 Bör man rätta eleverna? 188 Kapitel 8 Laborationsrapporter och cirkelmodellen 190 Cirkelmodellen 190 Modelltext synliggör slutmålet 192 Stötta rapportskrivandet 195 Syftet med laborationsrapporter 195 Hypotes, slutsatser och diskussion 199 Fokus på materiel, utförande och resultat 204 Cirkelmodellen och språkutvecklande undervisning 208