Hylla
Författare/Namn
Titel Företagsekonomi 100. Faktabok
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Genre/Form
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004955cam 122013097a 4500
*001286150
*00520170331163218.0
*008161118s2017 sw ||||e |00| 0|swe c
*020 $a9789147113170 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147113170
*035 $a(SE-LIBR)19868329
*082 $a650 $223/swe
*084 $aQb $2kssb/8
*1001 $aSkärvad, Per-Hugo$d1943-
*24510$aFöretagsekonomi 100. $pFaktabok / $cPer-Hugo Skärvad, Jan Olsson
*250 $a18. uppl.
*260 $aStockholm : $bLiber,$c2017
*300 $a520 s. : $bill.
*650 7$aFöretagsekonomi
*650 7$aEconomics
*650 7$aManagement$0153322
*650 7$aenterprises
*650 7$aMarketing
*650 7$aAccounting
*650 7$aSweden
*650 0$aManagerial economics
*655 7$aLäromedel$0353482
*7001 $aOlsson, Jan,$d1938-$0196527
*852 $hQb
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 11 Introduktion 13 Företag och företagande 15 Vad är ett företag? 15 Företaget som en "affär" (business) 16 Företagen dynamisk mångfald 16 Affärsidé, kapital och entreprenör 17 Företagets livscykel 17 Företag, företagsledning och företagsekonomi 19 Översikt över bokens innehåll 19 DEL 1 Företaget i samhället 23 1 Företagen i det ekonomiska systemet 25 Ekonomiska system 25 Ren marknadsekonomi 25 Biandekonomi 28 Lagstiftning 29 Lagar som reglerar företagens relationer till finansiärer och ägare 30 Lagar som reglerar företagens relationer till arbetstagarparten 30 Lagar som reglerar företagens relationer till kunder och konkurrenter 30 Lagar som reglerar företagens relationer till stat och kommun 31 Företagets samhällsansvar 31 Sammanfattning 32 Förslag till fördjupade studier 33 2 Fakta om företag och svenskt näringsliv 34 Inledning 34 Verksamhetstyp 34 Näringsgren och sektor 35 Juridisk form 36 Start och upplösning av företag 38 Ägandeförhållanden 39 Antal och storlek 40 Lokalisering 41 Internet, elektronisk handel och sociala medier 44 Sammanfattning 44 Förslag till fördjupade studier 44 3 Svenska företag i ett historiskt och internationellt perspektiv 45 Internationell konkurrenskraft - en historisk återblick 45 Bruttonationalprodukt och Barometerindikatorn 47 Internationellt företagande 47 Internationaliseringsprocessen 49 Multinationella företag 49 Svenska företag och Europa 49 Globalisering 50 Sammanfattning 50 Förslag till fördjupade studier 50 4 Arbetsgivare och arbetstagare 51 Inledning 51 Arbetsgivare och arbetstagare 51 Arbetsgivaransvar 51 Den svenska arbetsmarknadsmodellen 52 Arbetsmarknadens organisationer 52 Förhandlingar, kollektivavtal och lönebildning 53 Arbetsfred och strejker 54 Sysselsättning 54 Arbetsrätt - företagsdemokrati och ekonomisk demokrati 55 Företagsdemokrati 55 Ekonomisk demokrati 60 Nya trender på arbetsmarknaden 60 Sammanfattning 61 Förslag till fördjupade studier 61 5 Företagets intressenter, kontrakt och nätverk 62 Vilka är företagets intressenter? 62 Intressentmodellen 63 Företaget som ett system av kontrakt 64 Företaget som ett värdeskapande affärsnätverk 64 Intressentredovisning och "shared value" 66 Sammanfattning 67 Förslag till fördjupade studier 67 DEL 2 Affärsidé, strategisk planering och marknadsföring 69 6 Företagets affärsidé och affärsmodell 71 Inledning 71 Övergripande affärsidé 71 Mission 72 Vision 74 Grundläggande värderingar 74 Resurser och kompetens 75 Konkret affärsidé - affärsidé för enskilda affärer 76 Affärsmodell 77 Affärsmodellduken - "Business Model Canvas" 79 Affärsidéns livscykel 79 Sammanfattning 80 Förslag till fördjupade studier 80 7 Strategisk planering 81 Grundtankar om strategi och strategisk planering 81 Inledning 81 Vad är strategi? 81 Affärsidé, mål och strategi - exemplet H&M 82 Strategiska grundfrågor 83 Konkurrensfördelar 84 Typstrategier 84 Strategiprocessen 86 Utgå från affärsidén 87 Formulera mål och strategier 92 Genomför och följ upp 94 Sammanfattande exempel 94 Sammanfattning 95 Förslag till fördjupade studier 95 8 Marknadsföringens utgångspunkter och grundtankar 96 Vad är marknadsföring? 96 Marknadsorientering 97 Marknadsföring sker inte bara i företag 99 Marknadsföringsprocessen 100 Marknadsföringsplanen 102 Sammanfattning 103 Förslag till fördjupade studier 103 9 Marknadsföringens omvärld 104 Inledning 104 Marknaden 106 Olika kategorier av marknader 107 Marknadsutveckling 107 Marknadsegenskaper 108 Marknadssegmentering 109 Konkurrens 111 Den utvidgade konkurrensen 112 Teknologi 113 Internet 118 Marknadsförings- och distributionskanaler 119 Olika distributionsvägar 119 Vertikala marknadsföringssystem 121 Grosshandel-partihandel 121 Detaljhandel 122 Nya distributionsformer 122 Sammanfattning 123 Förslag till fördjupade studier 123 10 Operativ marknadsföring 124 Inledning 124 Marknadsföringsmixsynsättet 124 Produkten 125 Vad är en produkt? 125 Klassificering av produkter 126 Systemförsäljning 128 Varumärken 128 Produktens livscykel 129 Tjänster 130 Prissättning 131 Faktorer som påverkar prissättningen 131 Prissättningsmetoder 133 Prissättning av nya produkter 134 Rabatter och prisdifferentiering 134 Leasing 134 Innovativ prissättning 134 Prissättning - en sammanfattning 135 "Plats" - val av distributions- och marknadsföringskanal 135 Mellanhänder eller direktmarknadsföring? 136 Påverkan - marknadskommunikation 138 Personlig försäljning 140 Reklam 140 Sales promotion 141 Public relations/publicitet 141 Direktmarknadsföring - elektronisk kundkommunikation 142 Kommunikation genom sociala medier 142 Marknadsföringsmix - sammanfattning 143 Marknadsföring business-to-business (B2B) 143 Tjänstemarknadsföring 144 Från fyra P till sju P 145 Relationsmarknadsföring 147 Vad är relationsmarknadsföring? 147 Kundrelationens livscykel 148 Kunder och lönsamhet 149 Kundvärde 151 Lojalitetseffekten-om värdet av nöjda kunder 152 Den ultimata frågan och NPS-talet 154 Nätverkssynsättet - utvidgad relationsmarknadsföring 155 Sammanfattning 156 Förslag till fördjupade studier 156 11 Konkurrenslagen och konsumenträtt 157 Inledning 157 Konkurrenslagen 157 Konkurrenslagens innehåll 157 Förbud mot konkurrensbegränsande samarbete 158 Förbud mot missbruk av dominerande ställning 159 Kontroll av företagskoncentrationer 160 Konkurrensbegränsande offentlig säljverksam-het 160 Övervakande organisationer 160 Konsumenträtt 161 Lagar som stöder konsumenten 161 Lagarnas efterlevnad 164 Sammanfattning 165 Förslag till fördjupade studier 165 DEL 3 Organisation och produktion 167 12 Organisation och organisering 169 Vad är organisation och organisering? 169 Att organisera 169 Formell och informell organisation 170 Val av organisationsform 171 Funktionsorganisation 171 Divisionsorganisation 172 Matrisorganisation 173 Beslutsnivåer, linje och stab 173 Funktionell organisation 174 Befogenheter och ansvar 175 Nya organisationsformer 175 Hierarkierna rasar 175 Teamorganisation och processorganisation 176 Projektorganisation 178 Nätverksorganisation 179 Målformulering 181 Vad menas med en "bra organisation"? 182 Organisationsförändring 182 System och rutiner 184 Kompetens 185 Organisationens kultur 187 Kulturmodeller 188 Kultur och organisationens livscykel 189 Personaladministration - HRM 190 Personaladministrationens historiska utveckling 190 Vad är personaladministration? 191 Personalidé - kärnan i HRM 192 Personalarbetets organisation 193 Sammanfattning 193 Förslag till fördjupade studier 193 13 Arbetsorganisation 194 Vad är arbetsorganisation? 194 Klassisk arbetsorganisation - taylorism 194 Modern arbetsorganisation 194 Kvalitetsinriktad arbetsorganisation 195 Flexibel arbetsorganisation 195 Lärande arbetsorganisation 196 Toyotamodellen 196 Arbetsorganisation i nätverkssamhället 197 Situationsanpassat ledarskap 198 Arbetssituation och hälsa 198 "Ett bra arbete" 199 Arbetsorganisation och medbestämmande 199 Sammanfattning 200 Förslag till fördjupade studier 200 14 Företagets produktion 201 Vad är en produktionsprocess? 201 Produktlon (värdeförädling) i Industriföretag - industriell produktlon 201 Produktion (värdeförädling) I handelsföretag 202 Produktion (värdeförädling) I tjänsteföretag 202 Hur beskriver man produktionssystem? 202 Flödesschema 204 Produktionslayout och beroendeförhållanden 204 Nyckeluppgifter 206 Kapacitet 206 Förädlingsvärde 207 Teknologi 207 Typer av produktionssystem 208 Effektiva produktionssystem 209 Produktivitet 209 Kvalitet 210 Tids-effektivitet 211 Just-in-time 212 Flexibilitet/agilitet 212 Produktionsplanering och produktionsstyrning 212 Produktionsproblem 212 Suboptimering eller helhetssyn 213 Produktionsplanering 213 Industriella produktionssystem 216 Nya krav och utmaningar för industriell produktion 217 Skräddarsydda produkter - mass customization 217 Kortare produktlivscykler 217 Ökat Inslag av service i leveranserna 218 Kostnadseffektivitet 218 Försörjningskedjor - supply chains 218 Försörjningskedjor - supply chain management 218 Produktion i handelsföretag 221 Produktion i tjänsteföretag 222 Tjänster är intangibla 222 Tjänster kan produceras och levereras både av maskiner och av människor 223 Tjänsteproduktion sker i processer 223 Kundmedverkan I produktionsprocessen 224 Tjänster kan Inte lagerhållas 224 Kvalitetsstyrning av tjänsteproduktion är både viktigt och svårt 225 Sammanfattning 225 Förslag till fördjupade studier 225 DEL 4 Kostnads- och intäktsanalys 227 15 Kostnads- och intäktsanalysens grundbegrepp 229 Inledning 229 Resultat och lönsamhet 229 Inkomster och utgifter 230 Inbetalningar och utbetalningar 231 Intäkter och kostnader 231 Resultaträkning 233 Rörliga och fasta kostnader 234 Direkta och indirekta kostnader 239 Särkostnader och samkostnader 240 Alternativkostnad 242 Operationell kostnad och operationellt resultat 242 Relevant information 243 Sammanfattning 244 Förslag till fördjupade studier 244 16 Resultatplanering 245 Inledning 245 Grundläggande begrepp och samband 246 Resultatplanering som totalanalys 247 Nyckeltal vid resultatplanering 249 Formler och definitioner - sammanfattning 250 Resultatplanering som bidragsanalys 252 Resultatplanering och känslighetsanalys - en systematisk process 254 Resultatplaneringens förutsättningar 258 Döda zoner 258 Teknologi och kostnader 260 Skalbarhet 263 Känslighetsanalys av prisändringar 264 Sammanfattning 267 Förslag till fördjupade studier 267 17 Kalkylering 268 Inledning - utgångspunkter, begrepp och principer 268 Förädlingsprocessen som kalkylobjekt 270 Produktkalkylering 271 Direkta och indirekta kostnader 272 Kalkylmässiga kostnader 273 Resursförbrukning till nuvärde 274 Kalkylmässiga avskrivningar 275 Kalkylmässig ränta 275 Självkostnadskalkyl och bidragskalkyl 276 Kalkylmodell 278 Sammanfattning 280 Förslag till fördjupade studier 281 18 Självkostnadskalkylering 282 Huvudmetoder för självkostnadskalkylering 282 Periodkalkylering (processkalkylering) 282 Divisionskalkyl 283 Normalårskalkyl 285 Ekvivalentkalkyl 287 Restkalkyl 288 Orderkalkylering 289 Påläggskalkylering 289 Aktivitetsbaserad produktkalkylering (ABC-kalkylering) 294 Kalkylmodeller för självkostnadsberäkning i handels-och tjänsteföretag 298 Sammanfattning 300 Förslag till fördjupade studier 300 19 Bidragskalkylering 301 Grundprinciper 301 Löpande bidragskalkylering 302 Stegkalkyl 303 Bidragskalkylering i handelsföretag 304 Bidragskalkylering i tjänsteföretag 305 Bidragskalkylering i tillverkningsföretag 306 Ledig kapacitet 306 Fullt kapacitetsutnyttjande och en gemensam trång sektion 308 Två produkter och två eller flera trånga sektioner 310 Beslutsrelevanta kostnader och intäkter 313 Sammanfattning 315 Förslag till fördjupade studier 315 20 Investeringskalkylering 316 Vad är en investering? 316 Investeringskalkylering 317 Grundbegrepp 319 Grundinvestering, G 319 Inbetalningsöverskott, a 319 Restvärde, R 320 Ekonomisk livslängd, n 320 Kalkylränta, r 320 Sammanställning av grunddata 320 Diskontering och kapitalisering 321 Slutvärde 321 Nuvärde 322 Summa nuvärde 322 Annuitet 323 Metoder för investeringskalkylering 323 Pay-back-metoden - återbetalningsmetoden 323 Kapitalvärdemetoden (nuvärdemetoden) 327 Annuitetsmetoden 333 Internräntemetoden 336 Val av metod för investeringskalkylering 339 Sammanfattning 340 Förslag till fördjupade studier 340 DEL 5 Finansiering 343 21 Finansiering 345 Vad är kapital och vad är finansiering? 345 Kapital och kapitalanskaffning 345 Finansiering 345 Balansräkning - finansiell ställning 346 Balansekvationen 347 "Personaten är vår främsta tillgång" 347 Kapitalbehov och kapitalanvändning varierar 348 Kapitalbehov 348 Behov av anläggningskapital 348 Behov av rörelsekapital 349 Behov av säkerhetskapital 352 Kapitalrationalisering och cash management 352 Kapitalrationalisering - att begränsa kapitalbehovet 352 Nollfilosofin 353 Cash management 354 Aktivitetsmått 354 Aktivitetsmått för varulager 354 Aktivitetsmått för kundfordringar 354 Beräkning av rörelsekapitalbehov 355 Procentmetoden 356 Beräkning av rörelsekapitalbehov i tjänsteföretag 357 Beräkning av rörelsekapitalbehov i handelsföretag 358 Kapitalbindning i varulager 359 Leverantörsskulder 360 Kapitalbindning i kundfordringar 361 Sammanställning av rörelsekapitalbehovet 361 Några nyckeltal - en sammanfattning 362 Beräkning av rörelsekapitalbehov i tillverkningsföretag 362 Budgetering och finansiering 367 Kapitalmarknad och kapitalanskaffning 367 Främmande kapital 368 Eget kapital 369 Finansiering I olika faser i företagets utveckling 373 Sammanfattning 375 Förslag till fördjupade studier 375 DEL 6 Årsredovisning, finansiell analys och kassaflödesanalys 377 22 Årsredovisning 379 Bokföring visavi redovisning 379 Från bokföring till årsbokslut 380 Regler och normer 381 Årsredovisningens innehåll 382 Uppställning av resultat- och balansräkningarna 384 Resultaträkningen (RR) 384 Resultaträkning i förenklad form 386 Funktionsindelad resultaträkning 386 Kostnadsslagsindelad resultaträkning 387 Balansräkningen (BR) 389 Balansräkningens uppställning 389 Balansräkningens tillgångar 391 Balansräkningens eget kapital, avsättningar och skulder 391 Sambandet mellan resultat och eget kapital 393 Värdering av tillgångar och skulder 394 Värderingsregler 394 Värdering av anläggningstillgångar enligt ÅRL 394 Värdering av omsättningstillgångar 396 Värdering av avsättningar och skulder 396 Fordringar och skulder i utländsk valuta 396 Bokslutsdispositioner och obeskattade reserver 397 Periodiseringsfonder 398 Avskrivningar över plan 400 Skattemässig avskrivning på maskiner och inventarier 401 Sammanfattning 404 Förslag till fördjupade studier 404 23 Grundläggande finansiell analys 405 Vad är finansiell analys? 405 Metodiken vid finansiell analys 408 Räntabilitet 408 Räntabilitet på totalt kapital (RT) 410 Räntabilitet på sysselsatt kapital (Rsyss) 411 Räntabilitet på operativt kapital (Rop) 411 Räntabilitet på eget kapital (RE) 412 Räntabilitetssamband - du Pont-modellen 413 Marginalmått 416 Hur hög bör räntabiliteten vara? 420 Likviditet 422 Likviditetsmått 422 Att bedöma likviditet 423 Soliditet 423 Soliditetsmått 424 Stark och svag soliditet 426 Sammanfattning 427 Förslag till fördjupade studier 427 24 Kassaflödesanalys 428 Vad är en kassaflödesanalys? 428 Kassaflödesanalysens grundläggande struktur 429 Genomförande av en kassaflödesanalys 430 1 Likvida medel 430 2 Beräkna kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital 431 3 Beräkna kassaflödet från den löpande verksamheten 433 4 Beräkna kassaflödet från investeringsverksamheten 434 5 Beräkna kassaflödet från finansieringsverksamheten 435 6 Sammanställ kassaflödesanalysen 436 Sammanfattning 436 Förslag till fördjupade studier 436 25 Utvidgad finansiell analys 437 Inledning 437 Tillväxtanalys 437 Lönsamhetsstrukturanalys - segment-relaterade mått 439 Grundläggande aktierelaterade mått/nyckeltal 440 Grundläggande nyckeltal 441 Nyckeltal för marknadsnoterade företag 442 Investeringsanalys och investeringsrelaterade mått/nyckeltal 444 Investeringarnas storlek 444 Investeringarnas fördelning på segment 446 Investeringarnas typ 447 Investeringarnas finansiering 448 Personalanalys och personalrelaterade nyckeltal 449 Sociala bokslut - intressentanalys 450 Förädlingsvärdeanalys 452 Miljö- och hållbarhetsanalys - 3BL ("Triple Bottom Line") 453 Företagens rapportering om hållbarhet och mångfaldspolicy 454 Sammanfattning 455 Förslag till fördjupade studier 455 DEL 7 Ekonomistyrning 457 26 Ekonomistyrning - budgetering 459 Vad är styrning och ekonomistyrning? 459 Övergripande finansiella mål - ett exempel 460 Ekonomistyrningens syfte och grundprinciper 461 Principer för tilldelning av ekonomiskt ansvar 462 Processtyrning 463 Ekonomiskt ansvar och ekonomistyrning i divisionaliserade företag 463 Ekonomistyrning i Stora Verkstadsbolaget 464 Budgetering 466 Vad är budgetering? 466 Budgeteringens syften 466 Krav på budgetens uppbyggnad 466 Budgeteringens fördelar 467 Budgeteringens faser 468 Budgeten - fast åtagande eller prognos 468 Aktiv budgetering 468 Några utvecklingstendenser inom budgetering 469 Styrning med balanserat styrkort 469 Budgetering i AB Paradis - ett illustrationsexempel 472 Direktiv och mål 473 Budgetuppställande 473 Försäljningsbudget 473 Tillverkningsbudget 474 Administrationsomkostnadsbudget (AO) 477 Resultatbudget 477 Likviditetsbudget 478 Investeringsbudget 478 Budgetuppföljning 478 Sammanfattning 479 Förslag till fördjupade studier 479 DEL 8 Bokföring 481 27 Bokföring 483 Bokföring och bokföringslagen 483 Vad är bokföring? 483 Bokföringsplikt 483 Bokföringsskyldighetens innebörd 483 Bokföring som en administrativ process 485 Från bokföring till årsbokslut - en översikt 486 Löpande bokföring 486 Årsbokslut/Årsredovisning 486 Bokföringens grundläggande logik och teknik 487 Fyra typer av konton 487 Balanskonton 488 Resultatkonton 489 Baskontoplanen 490 Tre slags affärshändelser 491 Bokföring av utgifter och inkomster 491 Bokföring av varuinköp 492 Bokföring av varuförsäljning 492 Personalutgifter: löner, skatter och sociala avgifter 493 Momsredovisning 494 Bokslut 496 Periodisering 497 Bokslutsarbetet 501 Förslag till fördjupade studier 502 Räntetabeller 503 Tabell A: Slutvärdefaktor 503 Tabell B: Nuvärdefaktor 504 Tabell C: Nuvärdesummefaktor 505 Tabell D: Annuitetsfaktor 506 Ordlista 507 Resultaträkning, balansräkning och kassaflödesanalys med engelsk översättning 511 Sakregister 516