Hylla
Författare/Namn
Titel Undervisa i samhällskunskap : en ämnesdidaktisk introduktion
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004893cam 12201201 a 4500
*001286253
*00520160130083632.0
*008150320s2015 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147111442
*035 $a(BOKR)9789147111442
*035 $a(SE-LIBR)17759725
*08204$a300.71 $223/swe
*084 $aEabo $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aEkendahl, Ingegerd,$d1950-
*24510$aUndervisa i samhällskunskap : $ben ämnesdidaktisk introduktion / $cIngererd Ekendahl, Lars Nohagen, Johan Sandahl
*250 $a1. uppl.
*260 $aSockholm : $bLiber,$c2015
*300 $a186 s. ; $c21 cm
*650 7$aSamhällskunskapsundervisning
*650 7$aDidaktik
*650 0$aSocial sciences$xStudy and teaching
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*7001 $aNohagen, Lars,$d1953-$4aut $0360629
*7001 $aSandahl, Johan,$d1974-$4aut $0382785
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 5 Kapitel 1. Vad är ämnesdidaktik? 8 Några centrala begrepp och utgångspunkter 8 En didaktikmodell 15 Lärarens kunskapsuppdrag utifrån två perspektiv 22 Vad behöver en lärare kunna? 23 Didaktik - ett mångtydigt begrepp 25 Vad är ämnesdidaktik? 27 Ämnesdidaktikens centrala frågor 30 Sammanfattning 34 Kapitel 2. Vad är samhällskunskap? Om identitetsfrågan 35 Vad är ett samhälle? 35 Att studera samhället 42 Sammanfattning 45 Kapitel 3. Varför ska man läsa samhällskunskap? Om legitimitetsfrågan 46 Tre bildningsideal 46 Samhällskunskapsämnets historia 50 Sammanfattning 54 Kapitel 4. Vad innebär det att kunna samhällskunskap? Om kunskapsfrågan 56 Fakta och begrepp 57 Att utveckla elevers tänkande i samhällskunskap 60 Att tänka samhällsvetenskapligt 61 Att kunna samhällskunskap som medborgare 80 Sammanfattning 81 Kapitel 5. Vad kan undervisningen handla om? Om innehållsfrågan 82 Tonvikten mellan ämnesstoff och tankeredskap 82 Ämneskompetensens betydelse 83 Om konsten att välja ett innehåll 84 Den innehållsliga kärnan 87 Det centrala innehållet 89 Om konsten att organisera ett innehåll 90 Tre organisationsprinciper 90 En ämnesdidaktisk innehållsanalys 99 Sammanfattning 102 Kapitel 6. Hur kan innehållet bli undervisningsbart? Om kommunikationsfrågan 105 Värdet av att bygga en relation till ämnet 105 Att veta, förstå och kunna hur man gör 107 Att göra innehållet undervisningsbart 109 Att förstå vad man ska lära sig 113 Att genomföra undervisning 114 Att leda samtal och diskussioner 121 Om konsten att ställa frågor 123 Skriva för att lära 126 Undervisningsstrategier i samhällskunskap 128 Metoder för att utveckla samhällsvetenskapligt tankande 129 Sammanfattning 144 Kapitel 7. Hur följer man elevers kunskapsutveckling? Om bedömningsfrågan 146 Vad menas med bedömning? 146 Vad ska bedömas? 150 Att klargöra mål och kunskapskrav 152 Hur tar jag reda på vad elever kan? 158 Att bedöma kunskap systematiskt 163 Att sätta betyg 167 Betygssättningsprinciper 168 Sammanfattning 169 Kapitel 8. Forskning och beprövad erfarenhet - om grunderna till samhällskunskapsdidaktik 172 Lärarutbildning - en akademisk professionsutbildning 173 Samhällskunskapsdidaktik som forskningsfält 174 Och till sist 179 Referenser 180 Register 184